Potrivit comisarului-șef IPJ Bihor, Alina Fărcuța, doar în acest weekend au fost amendați 18 trotinetiști și 66 de bicicliști care nu au respectat regulile de circulație.
Potrivit cadrului legislativ actual, trotinetele electrice:
– se conduc numai pe pista pentru biciclete, iar în lipsa pistei, doar pe sectoarele de drum unde viteza maximă admisă pentru circulaţia vehiculelor este de 50 km/h (art. 41, alin. (3) din O.U.G. nr. 195/2002), totodată trotinetele electrice trebuie conduse pe partea din dreapta a drumului public, în sensul de circulaţie, cât mai aproape de marginea părţii carosabile, cu respectarea semnificaţiei semnalizării rutiere şi a regulilor de circulaţie (art. 41, alin. 1 din O.U.G. nr. 195/2002). De asemenea, dacă există acostament practicabil, trotinetele vor fi conduse pe acostament (art. 161, alin. (1), lit. g din Regulamentul de aplicare a O.U.G. nr. 195/2002);
– în cazul schimbării direcţiei de mers, această manevră se face prin deplasarea conducătorilor pe lângă acestea, cu respectarea regulilor privind circulaţia vehiculelor trase sau împinse cu mâna (art. 110, alin. (4) din Regulamentul de aplicare a O.U.G. nr. 195/2002);
– pot fi conduse numai de persoane care au împlinit vârsta de 14 ani, iar în cazul în care acestea sunt conduse pe partea carosabilă de către persoane care au vârsta între 14 și 16 ani, acestea trebuie să poarte cască de protecție (art. 70, alin. (2) și (4) din O.U.G. nr. 195/2002);
– nu pot transporta pasageri (art. 70, alin. (5) din O.U.G. nr. 195/2002), iar transportatea sau tragerea de orice fel de obiecte care, prin volumul ori greutatea lor, stânjenesc sau periclitează conducerea vehiculului ori circulaţia celorlalţi participanţi la trafic este itnerzisă (art. 161, alin. (1), lit. h din Regulamentul de aplicare a O.U.G. nr. 195/2002);
– trebuie să fie echipate, pe timp de noapte sau când vizibilitatea este redusă, în faţă, cu lumina de culoare albă sau galbenă, iar în spate, cu lumină de culoare roşie şi cu cel puţin un dispozitiv fluorescent-reflectorizant, vizibil, de aceeaşi culoare (art. 14, lit. d din Regulamentul de aplicare a O.U.G. nr. 195/2002), iar conducătorii acestora atunci când circulă în interiorul localităţilor în care nu funcţionează iluminatul public, precum şi în afara localităţilor trebuie să poarte îmbrăcăminte cu elemente fluorescent-reflectorizante, de la lăsarea serii până în zorii zilei sau atunci când vizibilitatea este redusă (art. 161, alin. (1), lit. o din Regulamentul de aplicare a O.U.G. nr. 195/2002);
Conducătorului unei trotinete electrice îi este interzis, potrivt art. 161 din Regulamentul de aplicare a O.U.G. nr. 195/2002:
– să circule pe sectoarele de drum semnalizate cu indicatorul având semnificaţia «Accesul interzis bicicletelor»;
– să înveţe să conducă trotinete electrice pe drumurile intens circulate;
– să circule pe trotuare, cu excepţia cazului când pe acestea sunt amenajate piste pentru biciclete;
– să circule în paralel, cu excepţia situaţiilor când participă la competiţii sportive organizate;
– să circule în timp ce se află sub influenţa alcoolului ori a substanţelor psihoactive;
– să se ţină de un vehicul aflat în mers ori să fie remorcat de un alt vehicul sau împins ori tras de o persoană aflată într-un vehicul;
– să circule pe aleile din parcuri sau din grădini publice, cu excepţia cazurilor când nu stânjenesc circulaţia pietonilor;
– să circule atunci când partea carosabilă este acoperită cu polei, gheaţă sau zăpadă;
– să circule cu defecţiuni tehnice la sistemele de frânare sau cu un vehicul care nu este prevăzut cu avertizor sonor;
– să traverseze drumurile publice, pe trecerile destinate pietonilor, în timp ce se deplasează pe bicicletă sau trotinetă electrică, după caz;
– să circule pe alte benzi decât cea de lângă bordură sau acostament, cu excepţia cazurilor în care conducătorii de bicicletă, înainte de intersecţie, trebuie să se încadreze regulamentar în funcţie de direcţia de deplasare;
– să conducă vehiculul fără a menţine contactul roţilor cu solul;
– să circule fără a ţine cel puţin o mână pe ghidon şi ambele picioare pe pedale, în cazul conducătorului de bicicletă, respectiv fără a ţine ambele mâini pe ghidon, în cazul conducătorului de trotinetă electrică.
De asemenea, conform art. 161, alin. (3), din Regulamentul de aplicare a O.U.G. nr. 195/2002, conducătorul de trotinetă electrică trebuie să aibă aibă asupra sa actul de identitate.
Nerespectarea de către conducătorii trotinetelor electrice a O.U.G. nr. 195/2002 ori a Regulamentului de aplicare a O.U.G. nr. 195/2002 atrage răspunderea contravențională a acestora, încălcările fiind sancționate:
– cu 6 până la 8 puncte-amendă, conform art. 101, alin. 1, pct. 8 din O.U.G. nr. 195/2002 pentru conducerea unei biciclete sau a unei trotinete electrice pe drumurile publice fără mijloace de iluminare şi dispozitive reflectorizant-fluorescente în stare de funcţionare pe timp de noapte ori fără îndeplinirea condiţiilor tehnice minime stabilite prin regulament, conducerea unei biciclete sau a unei trotinete electrice pe autostradă, nerespectarea de către conducătorul unei biciclete sau trotinete electrice a interdicţiei de trecere la culoarea roşie a semaforului, a semnalelor agentului de cale ferată, la trecerea la nivel cu o cale ferată industrială, semnalizată corespunzător ori a semnalelor, indicaţiilor ori dispoziţiilor poliţistului rutier, nerespectarea de către conducătorul unei biciclete sau trotinete electrice a interdicţiei privind circulaţia sub influenţa alcoolului, a produselor ori substanţelor stupefiante ori a medicamentelor cu efecte similare acestora, a interdicţiei privind interacţiunea motrică directă cu un alt vehicul aflat în mers ori cu persoane aflate în acesta ori a interdicţiei privind circulaţia în interiorul sau în afara localităţilor fără a purta îmbrăcăminte cu elemente fluorescent-reflectorizante, stabilite prin regulament, sau nerespectarea de către conducătorul unei biciclete sau trotinete electrice a obligaţiei de a circula cu viteză redusă, a obligaţiei de a se asigura că nu se apropie un vehicul feroviar sau a obligaţiei de a opri la trecerea la nivel cu calea ferată, stabilite prin regulament;
– cu 4 până la 5 puncte-amendă conform art. 100, alin. 1, pct. 14 din O.U.G. nr. 195/2002 pentru cazurile care nu sunt prevăzute mai sus.
Totodată, în cazul producerii unui accident de circulație din care au rezultat victime omenești pe fondul încălcării regulilor de circulație de către conducătorii de trotinete electrice, aceștia vor răspunde penal.
Sursa: BIHON.RO
Trimite articolul
XIn Arad,unde este o indisciplina revoltatoare privind circulatie,se cer masuri rapide si severe pentru ca trotinetistii,in special,dar si ceilalti partiipanti la circulatie sa respecte legea.De fapt,pe malul Muresului e raiul contravenientilor,pe centru la fel,,si nici urma de politist local,jandarm sau alt om al legii. De fapt,Aradul e un oras scapat de sub control…
-
Amenzile de circulatie ti le da Politia Rutiera si Locala sectia rutiera,nu jegdarmizeria!
-
ca pieton va înțeleg perfect. omiteți sa observați ca ,în puținele zone unde exista piste de biciclete delimitate de sosea , exemplul bun malul.muresului pe anumita porțiune , pe.acea linie dubla albastra pietonii merg nestingheriți ,isi fac selfie uri, își plimba animalele cu lesa lăsată de 10 metri, copii în zig zag, mașini chiar . în zona Bottega nu mai vorbesc . respectul e reciproc , cu atât mai mult cu cât ne dorim.un oraș.mai puțin poluat .
ca să intelegeti mai clar acest aspect ,urcați în mașină și vizitați Ungaria . veți vedea cum.arata piste de biciclete , ce atitudine au fata de buciclisiti, câte stau parcate la supermarket . în Franța Germania , Belgia sunt rutieri, pe sosea fără nicio problema.de deranj pentru trafic . e doar o problema morala , de respect mutual. se pare greu de înțeles, acceptat și pus în practica în orașul.si tara asta
Mie cel mai mult imi place “să conducă vehiculul fără a menţine contactul roţilor cu solul”. Chiar vreau sa vad cine a zburat cu trotineta 🤣
Prima regula si obligatorie e sa fie epilata pe gleznisoare si neaparat la vedere.
-
Cine? Trotineta?
N-am vazut pana azi politie care sa amendeze trotinetistii. Nici pe centru nici prin cartiere, cu toate ca trotinetistii ”zburdă” pe trotuare printre pietoni /copii batrani femei cu copii mici de mână de fug care incotro din calea lor etc /Ba mai nou merg cate doi pe o trotineta . In caz de accident cu vreo masina sau daca se izbesc de vreun pieton pe trotuare cad 2 de pe trotineta nu unul .
-
Nici copilul nu trebuie tinut pe umerii parintilor. Din acelasi motiv. =))))))
Parerea mea ca bicicletele si trotinetele nu au ce cauta noaptea pe sosea , au un amarat de stop greu observabil , asta in cel mai fericit caz , iar in momentul in care iti vine p masina din fatza si nu are reglate cum trebuie farurile , sau e cu xenon si lupa , nu l vezi pe nenea biciclistul si il iei pe capota
Cand calare cand pe jos ???!!!
– în cazul schimbării direcţiei de mers, această manevră se face prin deplasarea conducătorilor pe lângă acestea, cu respectarea regulilor privind circulaţia vehiculelor trase sau împinse cu mâna (art. 110, alin. (4) din Regulamentul de aplicare a O.U.G. nr. 195/2002);
– să circule pe alte benzi decât cea de lângă bordură sau acostament, cu excepţia cazurilor în care conducătorii de bicicletă, înainte de intersecţie, trebuie să se încadreze regulamentar în funcţie de direcţia de deplasare;
Draga Alina Fărcuța
Dupa cum stii deja la fel si politia are obligatia de mentine ordinea si linistea in cadrul cirulatiei rutiere.
Ceea ce presupune dat de amenzi soferilor care parcheaza pe pistele de biciclete.
La fel si personele care se deplaseaza sau blocheza pistele de biciclete trebuie atentionate si educate.
Daca nu ma insel in acelasi timp aveti obligatia de a raporta si participa activ la inbunatatirele infrastructurii care la ora actuala in Arad , pe aspectul de transport verde si altenativ, este unul sub orice critica.
Ce concluzie putem trage din toata situatia asta , nu este ca incercati sa faceti ordine, doar puneti bazele unei afaceri.
Alte orase si tari au putut gasii solutii pentru astfel de probleme, puteti si voi.
Pana atunci cu drag , in limita bunului simt, ne vom plimba pe unde putem.
Multumim pentru intelegere.