După ce a văzut că sunt cheltuite averi uriaşe pentru întreţinerea şi reparaţia drumurilor naţionale, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNANDR) a schimbat placa: vrea să încerce să repare şoselele în regie proprie. În acest sens, compania a lansat o licitaţie pentru achiziţia utilajelor necesare, utilaje ce vor fi repartizate către fiecare direcţie regională din ţară. Un astfel de set va ajunge şi la Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Timişoara, urmând ca utilajele să intervină pentru reparaţii şi pe drumurile naţionale din judeţul nostru. Până atunci, însă, mai avem de aşteptat puţin. Pentru că licitaţia de abia a fost demarată.
Ce utilaje se cumpără
CNADNR vrea să cumpere câte zece utilaje pentru fiecare regiune. Direcţia din Timişoara va primi câte un reciclator, compactor tambur lis, compactor multi-pneu, distribuitor de lianți hidraulici, autogreder, autobasculantă de 18 metri cubi, autocisternă de apă de 10 metri cubi, autotransportor emulsie de 25 de tone, autotransportor muncitori şi cap tractor cu semiremorcă transport utilaje (trailer). Practic, toate aceste utilaje enumerate mai sus vor participa deodată la intervenţii, iar în urma lor va rămâne un drum gata reparat.
Cum aşa? Ne explică cei de la CNADNR: „Sistemul de reciclare în situ reprezintă soluția ideală pentru drumuri cu durata de viață expirată, care prezintă o zestre formată din straturi rutiere bituminoase, îmbătrânite. Avantajul, din punct de vedere tehnico-economic, în comparație cu sistemele clasice (reabilitare), este că se înregistrează o productivitate foarte mare la reciclarea sistemului rutier, economii importante de materiale și timpi de repunere în circulație reduși”. Mai precis, un utilaj decapează asfaltul pe care îl macină, un altul îl amestecă cu bitum proaspăt, un altul împrăştie emulsia pe locul deja decapat, iar un altul toarnă noul strat de asfalt care are în componenţă, în mare parte, bitum vechi. Soluţia este una rapidă şi ieftină. Totuşi, o astfel de reparaţie nu se poate compara cu o reabilitare, dar este o soluţie rapidă pentru îmbunătăţirea calităţii unei şosele.
De la anul
Reparaţiile în regie proprie sunt programate să înceapă de abia pe la anul. Pentru că în anunţul de licitaţie CNADNR a solicitat ca toate utilajele să fie furnizate în cel mult 12 luni. Aşa că vara viitoare am putea avea utilaje proprii pentru reparaţiile drumurilor naţionale.
Citiți principiile noastre de moderare aici!