ARAD. Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) nu se uită la bani când este vorba despre drumurile naţionale. Sau cel puţin aşa dă senzaţia. Pentru că lucrările de întreţinere şi reparaţie ale acestor şosele lasă de foarte multe ori de dorit. Dar, ca să începem anul mai optimişti, anunţăm că CNADNR organizează o licitaţie pentru întreţinerea pe timp de vară a drumurilor naţionale de pe raza judeţului Arad pentru o perioadă de doi ani de zile, respectiv 2013 şi 2014. Iar suma prevăzută pentru această licitaţie nu este deloc mică: 21.239.363, plus TVA. O căruţă de bani pentru întreţinerea celor patru drumuri naţionale care străbat Aradul, respectiv DN 7 (Nădlac-Arad-Deva), DN 79 (Arad-Oradea), DN 69 (Arad-Timişoara) şi câţiva kilometri din DN 76 (Vârfurile-Ştei).
Suma poate fi considerată enormă dacă luăm în calcul că, cel puţin teoretic, foarte puţine dintre aceste drumuri ar avea nevoie efectivă de întreţinere şi reparaţii.
Şi asta pentru că DN 7 a fost modernizat doar cu aproximativ trei ani în urmă, dar a ieşit deja din garanţie, DN 79 se află încă în plin proces de modernizare, fiind aproape finalizat pe teritoriul judeţului Arad, iar DN 76 se află şi acesta în modernizare, iar constructorul trebuie să asigure întreţinerea lui pe toată perioada lucrărilor. Ca atare, teoretic, rămâne un singur drum care ar putea avea probleme, respectiv DN 69.
Şi autostrăzile
Un alt semn de întrebare planează asupra întreţinerii şi reparaţiilor pe autostrăzile din vest. Nu sunt aşa multe, doar două, respectiv Arad-Timişoara şi Timişoara-Lugoj. CNADNR pune la bătaie nu mai puţin de 11.619.820 de lei pentru doi ani de zile. Doar că, din nou, cel puţin teoretic, compania de drumuri nu ar trebui să îşi facă vreo grijă în problema autostrăzilor. Şi asta pentru că, fiind finalizate doar recent, şoselele sunt încă în perioada de garanţie, iar constructorul trebuie să intervină în această perioadă, indiferent de problemele care apar.
CNADNR nu ţine cont de aceste lucruri şi aruncă cu sume uriaşe de bani pentru eventuale cârpeli care ar putea fi necesare pe drumuri. Cu toate acestea, drumarii specifică în documentele întocmite pentru licitaţie faptul că societatea care va oferi cel mai mic preţ pentru aceste lucrări va fi declarată câştigătoare, sperând astfel să mai reducă din cheltuieli.
Dezastru
Deşi nici bine nu s-a uscat cerneala pe foaia de recepţie a lucrărilor de modernizare a DN 7, drumul este sub orice critică. Îngheţul, dezgheţul şi materialele antiderapante, în special sarea, au fisurat asfaltul şi de aici până la formarea unor cratere pe şosea a mai fost un simplu pas. Între Nădlac şi Arad drumul este ciuruit de gropi care au devenit adevărate tranşee, fiind adânci de 10-15 centimetri. Reprezentaţii Secţiei Drumuri Naţionale Arad spun că firmele care se ocupă de întreţinere pe timp de iarnă intervin cum pot pentru a efectua reparaţii, dar aceste intervenţii nu se văd şi pe teren, ci doar pe foi.
alin.gherasim@informmedia.ro
CITESTE SI
Autostrada, intr-o noua runda de reparatii
Politia Arad intra in reparatii
Citiți principiile noastre de moderare aici!