ARAD. Consilierii locali municipali au aprobat, în ultima lună a anului trecut, cu unanimitate de voturi, Documentația de Avizare a Lucrărilor de Intervenții pentru obiectivul de investiție „Reparaţie capitală Staţie sortare, reabilitarea şi modernizarea instalaţiilor, dotărilor şi spaţiilor aferente”.
Staţia de sortare a deşeurilor e situată pe Şoseaua de Centură Nord, în zona CET Arad, fiind pusă în funcţiune în anul 2007. Terenul pe care e amplasată se află în proprietatea SC Polaris M. Holding SRL, iar Staţia este proprietatea Municipiului Arad, fiind dobândită ca bun de retur de la Polaris.
În prezent, serviciul public de salubrizare menajeră în municipiul Arad este asigurat de către SC Retim Ecologic Service SA. Delegarea gestiunii activității de sortare a deșeurilor municipale în Stația de sortare Arad a fost dată prin gestiune directă către SC Recons SA.
„La ora actuală, Staţia prezintă mai multe categorii de deficiențe – tehnice, de securitate şi de mediu – care sunt contrare normelor europene privind autorizarea funcționării acestor categorii de utilaje. Având în vedere că investițiile aferente stației se pot finanța din bugetul local, s-a considerat oportună realizarea documentației. Astfel, este necesar să intervenim pentru ca investiţia propusă să aducă Staţia de sortare a deşeurilor în parametrii de funcţionare care vor îndeplini ţintele de gestionare a deşeurilor incluse în legislaţia în vigoare. Lucrările de reparaţie capitală se execută pentru staţia de sortare, instalaţii, dotări şi spaţiile aferente” – se arată în Referatul de aprobare a investiţiei, document ataşat proiectului de hotărâre.
Întrebări şi răspunsuri
Încă dinainte de votarea acestui proiect, consilierul Gheorghe Furău a întrebat executivul Primăriei „cât ne costă reparaţiile la această Staţie de sortare?”. I-a răspuns directorul Direcţiei Tehnice, Elena Portaru: „Lucrările propuse în cadrul documentaţiei sunt lucrări de reparaţie capitală a Staţiei de sortare. În conţinutul documentaţiei se observă care instalaţii şi echipamente se înlocuiesc în totalitatea lor. Valoarea totală a investiţiei este de 7.524.228 de lei din care construcţii-montaj 1.713.978 de lei.”
Imediat după ce a primit răspunsul, Gheorghe Furău a insistat: „Întrebarea este dacă, în continuare, Reconsul va rămâne cel care va gestiona această Staţie de sortare. Şi… mai deservim şi alte unităţi administrativ-teritoriale, respectiv Lipova şi Chişineu Criş? Sunt implicate şi aceste unităţi în aceste cheltuieli? Întreb pentru că, ştim bine, dacă nu ne încadrăm şi dacă nu vom funcţiona cum trebuie cu această Staţie de sortare, urmează sancţiunile – pentru că tot acest program a costat 30 de milioane de euro şi sunt bani europeni.”
De data aceasta, a răspuns primarul Călin Bibarţ: „Din câte ştiu, la momentul în care va fi funcţională, fiind o verigă în acest circuit, Staţia de sortare va deservi şi alte UAT-uri pe zone: I, II şi V. Ea fiind proprietatea municipiului – fie că o va folosi Reconsul, fie că va fi concesionată către altcineva – Primăria Arad va primi redevenţă. De aceea bagă bani şi va primi bani.”
Odată ce discuţia a ajuns în acest punct, Gheorghe Furău a subliniat: „Am văzut că în Arad lucrează firme din Deva, Timişoara, Oradea… mă refer la salubritate. Ar fi păcat ca după ce le punem la punct cu societăţile arădene care sunt dependente de Primărie, să le scoatem la licitaţie şi să pierdem…” Nici nu a apucat să-şi termine ideea, că edilul i-a şi dat replica: „Va fi decizia Consiliului Local Municipal. Aşa cum am decis toţi, împreună, să o dăm în concesiune la Recons, nu e nicio problemă…” Nici Gheorghe Furău nu s-a lăsat: „Am mai avut şi alte concesiuni – vezi salubritatea arădeană sau altele – şi până la urmă au venit alte judeţe…”
În patru luni
Pe acelaşi subiect a intervenit şi consilierul Marin Lupaş, curios să afle „care e stadiul lucrărilor de reparaţii şi când începe activitatea Staţiei de sortare”. L-a lămurit Elena Portaru: „Durata prevăzută a lucrărilor este de patru luni. După aprobarea documentaţiei în Consiliul Local (decembrie 2019-n.r.), în perioada imediat următoare, se pot demara celelalte etape”.
Ce lucrări se vor executa?
Prin lucrările ce vor fi executate, Primăria susţine că „se vor rezolva integral deficienţele tehnice ale Staţiei de sortare, aducând întreg complexul la un nivel ridicat de siguranţă, calitate şi randament”.
Iată ce se va face, efectiv: reparaţia capitală şi modernizarea echipamentelor viabile tehnologic, înlocuirea instalaţiilor şi echipamentelor neperformante cu echipamente moderne, înlocuirea tabloului de comandă şi control, precum şi a sistemului de operare a acestuia, instalarea unui extractor pentru folii, precum şi banda de legătură aferentă, montarea echipamentului perforator de echipamente tip PET, instalarea unei cabine de sortare în zona platformei de sortare, înlocuirea tabloului de comandă şi control, precum şi a sistemului de operare a acestuia, înlocuirea încărcătorului frontal, înlocuirea cântarului de 30 tone cu un cântar de 60 tone, precum şi reparaţii capitale ale celor două autospeciale.
Trimite articolul
Xva bateti joc de banii aradenilor,statie din 2007 care nu a fost folosita nici macar 5ani,domnilor consilieri gunoiul e mina de aur,nici o primarie responsabila nu externalizeaza serviciul de colectare a gunoiului-,vorbim de lumea buna nu de romanica-o primarie in care numirile pe posturi de conducere se fac pe baza de competente,nu pe baza “competentei”sotiei amanta vreunui politruc ,