ARAD. Potrivit datelor puse la dispoziția presei, „repartitoarele de costuri au erori foarte mari, ale căror limite pot ajunge la 24%, erori recunoscute şi de Biroul Român de Metrologie Legală. Erorile acestor aparate sunt produse de factori interni (poziţia senzorilor, caracteristica de transfer etc.) dar şi de factori externi (aproximativ 20 de factori – ex. corpuri învecinate caloriferului, acoperirea anticorozivă a caloriferului, suprafaţa elemenţilor de calorifer, numărul elemenţilor, materialul din care este confecţionat caloriferul, curenţii de aer, debitul agentului termic etc.), factori variabili, imprevizibili, am putea spune necontrolabili şi cu siguranţă neluaţi în seamă în momentul în care se aplică corecţiile pentru transformarea citirilor repartitorului în cost al încălzirii”, se arată în comunicat.
De asemenea, au fost menționate erori și în metoda de utilizare a citirilor repartitoarelor pentru că „corecţiile aplicate citirilor nu sunt certe, unice şi standardizate, ci depind de bunul plac al fiecărei firme producătoare în parte”. Așa se explică și diferențe foarte mari între facturile la apartamente similare care însă au contracte cu firme diferite. La Arad sunt trei asemenea firme.
Facturi prea mari
Cea mai mare problemă rămâne însă creșterea facturilor la apartamentele contorizate față de cele necontorizate sau chiar la cele debranșate. Unul din motive este facturarea căldurii care trece prin părțile comune, indiferent dacă propriul calorifer este rece. Explicaţia este aceea că cei care au rămas branşaţi îşi închid caloriferele sau reduc foarte mult consumul iar procentul total al căldurii facturate pe caloriferele din apartamente este mai mic. Automat procentul pe părţile comune creşte. Aşa se poate ajunge la situaţia care poate părea bizară: să plăteşti mai mult ţevile din pivniţă sau cele care traversează blocul decât căldura din calorifer.
Plângeri și la Protecția Consumatorului
Pe aceste probleme au fost făcute plângeri și la Comisariatul de Protecția Consumatorului Arad. Inspectorul Cornel Moțiu a sintetizat problematica reclamațiilor pe această temă. „Avem reclamații din partea consumatorilor care au primit facturi mai mari la căldură după montarea repartitoarelor, legate de modul de repartizare al cădurii pe părțile comune sau din partea celor care, deși sunt debranșați, sunt obligați să plătească în continuare căldura”, a precizat inspectorul Moțiu.
O debranșare mascată
Președintele ULALA, Dorina Lupșe, consideră montarea repartitoarelor de căldură un fel de „debranșare mascată” pentru că majoritatea celor care optează pentru ele nu o fac pentru a economisi, ci pentru a putea să le închidă. O decizie personală care crește însă factura pentru cei care le țin deschise. Un sistem care, cu siguranță, are lacunele lui și ca atare, potrivit ULALA, în ultimii doi ani, numărul celor care au renunțat la aceste repartitoare este în creștere. „Nu avem o evidență clară a numărului celor care renunță efectiv dar sunt tot mai mulți cei care vin să ne ceară informații pe aceste probleme”, a precizat Lupșe.
Citiți principiile noastre de moderare aici!