La trei luni de la numirea lui Ovidiu Balint în fruntea HUB-ului cultural mARTA, a fost finalizată şi documentaţia tehnico-economică aferentă reabilitării clădirii monument istoric situate pe Calea Aurel Vlaicu nr.41-43 Arad. Rezultatul a fost făcut public de Primărie săptămâna aceasta, însă fără prea mare tam-tam. Practic, municipalitatea a publicat pe pagina de facebook şi pe site-ul oficial al instituţiei un comunicat al Institutului Naţional al Patrimoniului (INP) din cadrul Ministerului Culturii. INP este organismul prin care s-a obţinut finanţarea nerambursabilă (139.868 lei din 167.909 lei) pentru realizarea acestei documentaţii.
În esenţă, DALI-ul ne spune că pentru restaurarea imobilului fostei fabrici Marta, „se previzionează a fi necesari 61.739.528,72 lei cu TVA”.
Principalele propuneri din DALI
Intervenţiile care ar urma să fie realizate din aceşti bani au fost grupate astfel:
Corp C1-a (spațiu administrativ) – clădire declarată monument istoric: *consolidări pereți structurali, planșee (beton și lemn), scări, inclusiv refacerea scării de beton și realizarea unui cadru de rigidizare transversală; *refacere integrală structura șarpantă și învelitoarea; *realizarea golurilor de ferestre conform planșelor de arhitectură, inclusiv refacerea buiandrugilor deformați/deteriorați; *refacerea pardoselilor, inclusiv placa suport a pardoselii din beton armat și a hidroizolației.
Corp C1-b (hale cu acoperișuri boltite): *consolidări planșee în boltă cilindrică de beton armat prin ranforsări cu benzi și fâșii din fibră de carbon/sticlă, (la placa boltită și la arcele cu tiranți), cât și a stâlpilor de beton armat și a pereților structurali de zidărie; *redeschiderea ferestrelor–luminatoare înzidite; *refacere pardoselilor, inclusiv placa suport a pardoselii din beton armat, și a hidroizolației; *realizarea golurilor de ferestre și uși conform planșelor de arhitectură; *refacerea și suplimentarea scărilor; *realizarea unui mezanin pe structura metalica, cu scară metalică adiacentă; *realizarea unui lift; *introducerea unei plăci de beton la etajul 1; *se vor reface buiandrugii deformați sau deteriorați;
Corp C1-c (hale cu acoperișuri metalice): *consolidare fundații izolate de sub contraforții pereților de hală; *înglobarea și conectarea unor stâlpi de beton armat de contraforții de zidărie; *recondiționarea sau/și înlocuirea fermelor metalice inițiale; *realizarea de pereți de compartimentare noi la grupurile sanitare, din gipscarton pe structură metalică, conform propunerii de specialitate arhitectură; *realizarea de tavane din gipscarton pe structură metalică în spațiile de serviciu; *realizarea de finisaje noi la pardoseli și pereți; *realizarea fațadelor cu cărămidă aparentă; *montarea unui sistem de captare și îndepărtare a apelor pluviale; *utilizarea surselor de energie verde (panouri fotovoltaice, panouri solare); *realizarea unei curți interioare; *realizarea unei fațade cortină pentru închiderea curții interioare.
„Degradările impun intervenţia urgentă”
„În prezent, clădirea în stil Art Nouveau se află într-o stare avansată de degradare, atât la interior cât și la exterior, deoarece în ultimii 15 ani nu s-au desfășurat activități în incintă. Degradările sunt active, de intensitate critică, ce necesită intervenția urgentă. Astfel, s-a impus restaurarea, consolidarea, reabilitarea și punerea în valoare a monumentului istoric și amenajarea terenului aferent, asigurarea unor funcțiuni adecvate, cu respectarea și conservarea elementelor constructive, asigurarea unui cadru optim de desfășurare a unor activități culturale, muzeale, de menținere vie a interesului pentru istoria industrială locală și națională. Conceptul de restaurare al clădirii administrative a luat în considerare obligația de a nu dăuna monumentului, precum și menținerea acestuia pentru generațiile viitoare. Principiile generale care vor fi respectate sunt de conservare integrală și optimă, asigurarea accesibilității fizice și intelectuale și de sustenabilitate” – se arată în documentaţie.
Potrivit Institutului Naţional al Patrimoniului, „Municipiul Arad va continua să depună toate eforturile necesare pentru restaurarea, conservarea și readucerea acestui monument istoric înapoi în circuitul public.”
Trimite articolul
XDaca autorul DALI evalueaza lucrarile la respectivul buget si incadreaza cladirea Marta in stillul Art Nouveau, ar trebui sa restituie onorariul incasat si sa-si caute alte ocupatie.
Iar cei care au platit pentru asa ineptie sa suporte suma din propriile bugete.
acuma e clar de ce au pus ochii pe ea, nu? la un minim 25% comision din lucrare, se fac ceva bani …
-
Peste 12 milioane de euro pentru clădirea aia?!?!?!?!.Mai oameni buni ăștia fura fara rușine.Nu se poate așa ceva.!!
-
da 5000 000E pentru demolat si plantat iarba in piata catedralei cum ti se pare?
-
Tencuita cata de cat si vopsita, iar cu restul banilor sa se repare gropile din asfalt si trecerile peste caile ferate, asta ar trebui facut cu banii nostrii, nu ingropati in cladiri vechi… Ne rupem masinile pe drumurile din orasul asta ! De exemplu, la capatul strazii Campu Linistii, unde trece calea ferata, nu se mai poate circula fara sa dai de gropoaie care pur si simplu distrug masinile, inclusiv cele comerciale care totusi sustin economia orasului… Chiar atat de “nepasatori” sa fie “edilii” nostrii ?? E o zona impotranta cu trafic intens, face legatura cu Centura. Acolo trebuie bagati banii, NU in Marta !!
-
In capăt la Câmpul Liniștii, ar trebui refăcută trecerea directă, fără acea buclă care a făcută undeva la inceputul anilor ’80. Vechea barieră era fix in capătul str. Câmpul Liniștii, și tot acolo, lipita de ultima casă de pe stânga, era ,,cușca” cantonierului.
-
tu ai iesit vreodata din tara? ai vazut cum arata cladirile din budapesta, viena, berlin, roma etc??? daca te pi*i pe trecut, viitorul o sa pi*e pe tine!
-
DAR tu, ai iesit vreodata din tara? ai vazut cum arata drumurile din budapesta, viena, berlin, roma etc??
Adta ne trebuie in primul rand, o cladire restaurata in mijlocul lui nicaieri, pe zeci de milioane de lei ++… Sa-ti mai zic cateva ??-
pt ce vrei drumuri asfaltate cand romanul nu stie sa circule nici pe autostrada….nu vezi cate accidente sunt in Romanica noastra??? dai romanului putere ca e vai de planeta asta ! O natie de inculti si spalati pe creier suntem, vedem numai imbogatire peste noapte. Mi-e greata de roman cand se tot plange ca nu are si e sarac, in schimb nicaieri in Europa nu sunt asa de multe mall-uri cate are Romania, Lidl, Profi, Ikea, etc
-
-
Niste bani de muls nu?!
Nu ni se spune insa, destinatia pe care o s-o capete cladirea, in final cand lucrarea o fi gata.
-
acolo o sa fie resedinta primarilor din arad. ca la presedinti. cand preiau mandatul, o sa li se dea cheile si se muta acolo cu familia
-
Asta am vrut să scriu și eu
Doar in Romania costa restauratile si reabilitarile mai mult decat constructia unei noi cladiri de la 0. Traiasca coruptia!
Si spaga, sfanta spaga, la cat se ridica?! Ca vorba aia, *evaluatorul* conlucreaza strans cu firma galbena agreata si cu Primaria! Altfel,nu se poate!
Eu zic că minim 75 milioane e necesar, oricum sa mai lase vara asta să zămuiască in suc propriu, să se maturizeze prețul real ..80×10⁶ lei! Korrekt!