Mai întâi au stabilit zonele de publicitate în Arad (zona de publicitate restrânsă şi zona de publicitate lărgită), iar mai apoi au conturat restricţiile din viitor, mai ales pentru prima dintre zone, care cuprinde centrul Aradului. Dacă proiectul va trece astfel de votul aleşilor, atunci publicitatea stradală din Arad se va face după noi reguli.
Potrivit proiectului de hotărâre – regulamentul privind publicitatea, reclama şi afişajul în municipiul Arad – ce a stat la transparenţă decizională de curând, în municipiu se delimitează următoarele zone de publicitate: zona de publicitate restrânsă (ZPR) şi zona de publicitate lărgită ( ZPL). În ceea ce priveşte zona restrânsă (ZPR), căci la ea vrem să facem referire aici, aceasta cuprinde Ansamblul urban al municipiului Arad şi restul monumentelor istorice şi de for public cu zonele de protecţie din teritoriul administrativ al municipiului Arad (delimitat în baza legile şi actele către fac referire la Lista monumentelor istorice şi a monumentelor istorice dispărute).
În această zonă, restricţiile de publicitate dorite de Primărie acum sunt dure, în cazul zonei centrale şi mai puţin dure în rest. „Pentru asigurarea coerenţei imaginii urbane a zonei construite protejate, zona de publicitate restrânsă (ZPR) se împarte în: zona de publicitate restrânsă categoria A – (ZPRA) – zona ultracentrală a municipiului Arad şi restul monumentelor istorice şi de for public cu zonele de protecţie din teritoriul administrativ al municipiului Arad; Zona de publicitate restrânsă categoria B – (ZPRB) – zona de publicitate restrânsă ZPR mai puţin zona de publicitate restrânsă categoria A, conform Anexei nr. 2 la regulament”, se arată în proiect.
Ce fel de publicitate?
Ce fel de publicitate ar urma să fie permisă în zona restrânsă A? „Categoriile de mijloace de publicitate permise în zona de publicitate restrânsă categoria A – (ZPRA) sunt:
firme, copertine retractabile tip parasolar, mijloace de publicitate ale Primăriei Arad amplasate pe domeniul public sau privat al Municipiului Arad: corpuri pentru afişaj, structuri de publicitate temporară autoportantă; panouri publicitare ale Primăriei Municipiului Arad cu mesaje publicitare care promovează Municipiul, respectiv informaţii turistice, de interes comunitar, etc;
panouri publicitare amplasate pe structura refugiilor din staţiile de transport în comun; panou publicitar mobil pliabil (excepţie Bulevardul Revoluţiei); mesh-uri amplasate pe clădirile aflate în proces de restaurare, consolidare, renovare, pe care este reprodusă imaginea finală a faţadei, inscripţionate cu texte publicitare pe maxim 5% din suprafaţa totală a mesh-ului; mesh-uri destinate doar comunicării activităţilor şi evenimentelor, pe clădiri ale instituţiilor publice; panouri publicitare amplasate pe structura refugiilor din staţiile de transport în comun; indicator publicitar direcţional pentru servicii de utilitate publică; panouri publicitare – city-light”.
Mai lejer la categoria B
Zona de publicitate restrânsă categoria B ar fi niţel mai permisivă cu publicitatea, dar nu cu mult. Aici ar fi permise „firme; copertine retractabile tip parasolar; mijloace de publicitate ale Primăriei Municipiului Arad amplasate pe domeniul public sau privat al Primăriei Municipiului Arad; mijloace de publicitate amplasate pe domeniul public sau privat pentru structuri de publicitate temporară autoportantă; mesh-uri amplasate pe clădirile aflate în proces de restaurare, consolidare, renovare, pe care este reprodusă imaginea finală a faţadei, inscripţionate cu texte publicitare pe maxim 25% din suprafaţa totală a mesh-ului; mesh-uri pentru publicitate comercială şi necomercială pe calcanele deteriorate ale clădirilor care nu reprezintă o valoare istorică sau arhitecturală deosebită şi pe calcane blocuri; mesh-uri destinate comunicării activităţilor şi evenimentelor, pe clădiri ale instituţiilor publice; steaguri publicitare; panou publicitar mobil pliabil; indicator publicitar direcţional; panouri publicitare ale Primăriei Municipiului Arad cu mesaje publicitare care promovează Municipiul, respectiv informaţii turistice, de interes comunitar, etc; panouri publicitare amplasate pe structura refugiilor din staţiile de transport în comun; panouri publicitare – city-light”.
În căutarea coerenţei
Mai mult, proiectul impune şi alte restricţii. Una dintre ele vorbeşte de faptul că „mijloacele de publicitate amplasate în zonele de publicitate restrânsă (ZPRA) si (ZPRB) vor fi proiectate, respectiv realizate, ţinând seama de Studiul privind asigurarea coerenţei imaginii urbane a zonei construite protejate din Municipiul Arad, adoptat prin Hotărârea Consiliului Local al Municipiului Arad nr. 110 din 29.04.2014 şi PUZCP – Zona Monumente Protejate Arad adoptat prin Hotărârea Consiliului Local al Municipiului Arad nr. 201/2014”.
Pentru zona de publicitate lărgită (ZPL), lucrurile sunt mai simple pentru că aici „sunt permise toate mijloacele de publicitate cu excepţia bannerelor amplasate perpendicular pe axul drumului public. În toate cazurile, şi Primăria Municipiului Arad are o obligaţie: să asigure coerenţa imaginii urbane prin autorizaţiile de construire şi avizele emise.
Un lucru ar mai fi de menţionat: toate acestea se pot vedea cu ochiul liber, aşa că fiecare arădean ar putea şti dacă hotărârea (în cazul în care proiectul va fi aprobat în CLM în această formă) va fi respectată sau nu.
La toţi?
Actul care a fost supus transparenţei face referire şi la amplasamentele aflate în domeniul public sau privat al Municipiului Arad destinate amplasării mijloacelor de publicitate. Acestea ar urma să fie închiriate prin licitaţie publică organizată în condiţiile legii. În proiect se spune şi că „se va asigura accesul nediscriminatoriu al tuturor operatorilor de publicitate la utilizarea amplasamentelor stabilite prin regulamentul local de publicitate”.
Citiți principiile noastre de moderare aici!