ARAD. Consilierii locali municipali sunt convocaţi, vineri, într-o şedinţă extraordinară în care vor vota (printre altele) respingerea plângerii prealabile formulate de Consiliile Profesorale ale Liceelor Tehnologice „Aurel Vlaicu” şi „Henri Coandă”. Cadrele didactice solicită modificarea Hotărârii Consiliului Local al Municipiului Arad nr. 221/28.04.2021 privind aprobarea rețelei școlare a unităților de învățământ preuniversitar din Municipiul Arad pentru anul școlar 2021-2022. Mai exact, profesorii cer revocarea articolelor 1 şi 2 din HCLM amintită, pe care le consideră „profund netemeinice şi cu consecinţe deosebit de grave în ceea ce priveşte educaţia”. Reamintim, articolele la care se face referire prevăd fuziunea prin contopire a Liceului Tehnologic „Aurel Vlaicu” cu Liceul Tehnologic de Construcții și Protecția Mediului Arad și cu Liceul Tehnologic de Transporturi Auto „Henri Coandă” şi înfiinţarea Liceului Electromecanic de Construcții și Protecția Mediului Arad.
Proiectul de hotărâre prin care s-a decis fuziunea (începând din anul şcolar viitor) a fost aprobat la limită în CLM. PNL şi UDMR au votat „pentru” iar USR PLUS, PSD şi PMP s-au abţinut de la vot. Rolul decisiv în aprobarea proiectului l-a avut secretarul municipiului Arad Lilioara Stepănescu, care nu le-a permis consilierilor Csilla Aur (PSD) şi Codrin Vlad (USR PLUS) să participe la vot pentru că lucrează/au lucrat în învăţământ. Vom vedea dacă votul dat în aprilie pe aprobarea reţelei şcolare va fi confirmat vineri prin respingerea plângerii prealabile formulate de profesorii a două din cele trei licee vizate de fuziune.
Argumente contra fuziunii
Desigur, fiecare din părţile implicate în această problemă are argumentele ei. Vom începe cu cele enunţate de profesori în plângerea prealabilă adresată Consiliului Local Municipal.
Reprezentanţii unităţilor de învăţământ atrag atenţia asupra nerespectării unor aspecte de procedură, dar şi asupra lipsei unor avize şi aprobări ce trebuiau obţinute înainte de luarea deciziei fuziunii celor trei licee: „În vederea finalizării demersului privind reorganizarea se prevăd o serie de proceduri administrative , respectiv obţinerea unor avize, inclusiv ARACIP (Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar-n.r.), către care, anterior procesului decizional, se va formula propunerea însoţită de documentaţia aferentă pentru unităţile vizate de propunerea de reorganizare. Acest for, pe baza constatărilor privind asigurarea standardelor de calitate pentru componentele organizatorice ale unităţilor de învăţământ care intră în proces de reorganizare (nu pentru unităţi deja reorganizate) va face propunerile care se impun către Ministerul Educaţiei Naţionale, acesta având competenţa finală privind realizarea reorganizării propuse” – se arată în plângerea celor două Consilii Profesorale.
Cadrele didactice consideră că promovabilitatea de la Bacalaureat este o premisă falsă folosită în fundamentarea necesităţii reorganizării celor trei licee, arătând următoarele: „Calitatea actului educaţional este evaluată de către ARACIP, în urma vizitei de evaluare externă, pe baza standardelor de referinţă şi a indicatorilor de performanţă pentru asigurarea şi evaluarea calităţii în învăţământul preuniversitar. Atât la Liceul Tehnologic de Transporturi Auto „Henri Coandă”, cât şi Liceul Tehnologic „Aurel Vlaicu” a fost realizată evaluarea ARACIP, obţinându-se calificative de Bine şi Foarte Bine, prin hotărâri ale Consiliului ARACIP fiind considerate unităţi de învăţământ care îndeplinesc standardele de acreditare. Fundamentarea necesităţii reorganizării celor trei licee fără a se ţine cont de specificitatea/ profilul dominant al acestor unităţi în raport de care s-ar fi impus luarea unor decizii, evaluarea consecinţelor făcându-se în pripă şi în necunoştinţă de cauză în ceea ce priveşte procesul de acreditare al unităţilor în raport cu specificitatea acestora, cele trei unităţi de învăţământ având caracter predominant profesional şi prea puţin teoretic, din păcate evaluarea oportunităţii reorganizării făcându-se în raport de sectorul teoretic, şi nu de cel profesional.”
Profesorii mai spun că „toţi elevii celor trei unităţi de învăţământ se angajează fără probelem cu diploma de 12 clase şi cu atestatul profesional, absorbţia fiind de 100% în câmpul muncii, pentru că profilele de profesii sunt cele agreate şi solicitate de agenţii economici. (…) Absolvenţii de şcoală profesională care doresc să îşi completeze studiile pot urma cursurile liceale la seral, mai degrabă, şi realitatea o demonstrează, un număr deloc neglijabil de absolvenţi de licee, zi şi seral, urmează cursurile şcolii postliceale care le oferă o calificare profesională în plus.”
În combaterea ideii de fuziune a celor trei licee, dascălii invocă şi investiţiile masive care s-au făcut în ultimii ani (din donaţii şi sponsorizări) în amenajarea şi dotarea unor ateliere, laboratoare şi cabinete necesare acreditării unor meserii, atenţionând că „în eventualitatea unei relocări, aceste dotări s-ar deteriora”.
Reprezentanţii liceelor fac referire şi la acreditările care s-ar pierde în cazul fuziunii: „Liceul Tehnologic <Aurel Vlaicu> a obţinut acreditarea pe proiecte Erasmus+ pentru perioada 2022-2027. Una din şcolile cu care va fuziona a obţinut de asemenea aceeaşi acreditare. Nu pot exista două acreditări pentru aceeaşi şcoală. Toată documentaţia pentru o nouă acreditare va trebui refăcută. Cine îşi asumă refacerea documentaţiei? Este o desconsiderare faţă de volumul mare de muncă depus pentru documentaţia întocmită pentru câştigarea acestor acreditări! (…) În urma vizitei ARACIP din decembrie 2019 s-a obţinut acreditarea pentru cinci calificări profesionale cerute de agenţii economici (pentru care şcoala a plătit 12.500 de lei). Pierderea locaţiei atrage automat pierderea acreditărilor pentru cele 11 specializări ale şcolii. Cine îşi asumă pierderea acreditărilor pe care le-am obţinut deoarece am îndeplinit standardele de acreditare cu indicatorii şi descriptorii verificaţi în urma vizitelor ARACIP?”
Contra-argumentele Primăriei
De cealaltă parte, Municipalitatea precizează că are avizul Inspectoratului Şcolar Judeţean pentru modificarea reţelei şcolare pe anul şcolar 2021-2022, iar „motivul principal este distribuirea concentrată și mai eficientă a resurselor disponibile și utilizarea unor spații care acum nu au nicio destinație, reabilitarea și asigurarea unor spații de învățământ și a unor dotări de infrastructură mai bune decât în prezent.”
În ceea ce priveşte procedura reorganizării, reprezentanţii Primăriei arată că „inspectoratele şcolare au obligaţia de a stabili, împreună cu autorităţile administraţiei publice locale, unităţile de învăţământ propuse pentru reorganizare. Lista acestor unităţi, însoţită de o notă de fundamentare privind motivele care stau la baza procesului de reorganizare propus, se transmite la ARACIP de către Inspectoratul Şcolar. Finalizarea operaţiunilor specifice reorganizării se realizează prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării, la propunerea ARACIP. ARACIP, pe baza constatărilor privind asigurarea standardelor de calitate pentru componentele organizatorice ale unităţilor de învăţământ care intră în proces de reorganizare, propune ministrului educaţiei ordinul privind unităţile de învăţământ rezultate în urma reorganizării. (…) Aşadar, avizul ARACIP este necesar pentru finalizarea operaţiunilor specifice reorganizării prin ordin al ministrului educaţiei și nu pentru aprobarea prin hotărâre a consiliului local a organizării/ reorganizării rețelei școlare a unităților de învățământ preuniversitar.”
În viziunea municipalităţii, „rezultatele la examenul de bacalaureat constituie doar un aspect al inițiativei de reorganizare, fără ca acesta să fie motivul principal. Calificativele ARACIP de la vizitele de autorizare/acreditare nu sunt diminuate sau contestate în niciun fel prin măsurile de reorganizare. Profilurile și specializările rămân neschimbate, noua unitate de învățământ însumând toate specializările existente acum în oferta de școlarizare a celor 3 unități liceale; noul plan de școlarizare este suma planurilor de școlarizare individuale.”
Trimite articolul
XSpații nefolosite există poate prin pivnițe. Asta-i o idee lansată de vecini că avem spații nefolosite. Și se vehiculează asta de tot felul de indivizi care nici nu au fost prin școlile noastre să constate asta. ARACIP-ul a fost și a văzut spațiile. Citez din ORDINUL 3974/2019 privind acreditarea (se refera la Liceul Vlaicu): capacitatea maxima de scolarizare 26 de formatiuni de studiu /2 schimburi (maximum 13 formatiuni de studiu schimbul 1 si maximum 13 formatiuni de studiu schimbul 2). Capacitatea maximă de școlarizare reprezintă numarul maxim de formațiuni de studiu care pot fi școlarizate în doua schimburi în săli de clasă și cabinete (exceptând laboratoarele și atelierele). Noi avem 21 de formatiuni de studiu din care unele cu dublă specializare (care au nevoie de săli distincte la aceeași oră). Cei care vorbiti asa aiurea mai bine v-ati documenta inainte. Valabil și pentru consilierii locali care votează (dar pun pariu că unii dintre ei nici nu știu ce înseamnă ARACIP)