ARAD. Multe prevederi din noul Regulament de Organizare şi Funcţionare a Unităţilor de Învăţământ Preuniversitar (ROFUIP), publicat, recent, în Monitorul Oficial, au stârnit nemulţumirea elevilor (mai ales cele legate de sancțiuni) și profesorilor (care consideră că li se conferă prea multe drepturi elevilor).
Una dintre cele mai discutate pare a fi însă cea legată de dreptul elevului de a contesta rezultatele unei evaluări, acesta putând cere cadrului didactic să justifice nota, în prezenţa lui şi a părintelui. În situaţia în care argumentele prezentate de profesor nu sunt considerate satisfăcătoare, elevul sau părintele poate solicita, în scris, directorului unităţii de învăţământ reevaluarea lucrării scrise (caz în care directorul va desemna două cadre didactice de specialitate, din unitatea de învăţământ, care nu predau la clasa respectivă şi care vor reevalua lucrarea scrisă).
Părerile sunt dintre cele mai diverse. Unii elevi consideră că nu-și pot închipui ca un profesor să corecteze cu superficialitate; că și până acum, dacă cineva era nemulțumit, putea să-și vadă lucrarea și să i se explice ce a greșit. Alții sunt de părere că dacă regulamentul le oferă acest drept, se vor folosi de el. Numai că, o spun tot ei, s-ar putea să aibă probleme la oral, când vor răspunde în clasă. Apoi, nu cred că profesorii care fac reevaluarea ar schimba nota pusă de un coleg. Și, chiar se întreabă hazliu: ce se întâmplă în școlile mai mici, unde predă doar un profesor la materia respectivă?
A fost motivul pentru care am stat de vorbă cu câțiva elevi arădeni și am dorit să aflăm ce părere au ei despre această prevedere, dacă li se pare normală și, mai ales aplicabilă. Și, desigur, să-și argumenteze răspunsul.
O prea mare discuție
„Mi s-a întâmplat şi mie, – spune Giliano B. – probabil, de câteva ori, ca nota obţinută la un test important să fie cu două, poate trei zecimi mai mică decât cea la care mă aşteptam şi de care aveam nevoie pentru un anumit orgoliu (poate prea mare! )… Dar niciodată nu mi-a trecut prin gând că aş fi fost nedreptăţit, că un profesor ar fi greşit la stabilirea notei şi că mi-aş putea exprima nemulţumirea, pretenţia de a mi se recorecta lucrarea, în speranţa că alţi profesori ar putea avea o altă «optică».
De-a lungul atâtor ani de şcoală am tot dat teste şi am observat cu câtă atenţie sunt pregătite, cât de judicious sunt echilibrate, cât de bine sunt concepute, dar mai ales cât de mult îşi doresc profesorii ca noi să obţinem note cât mai mari, ca dovadă a unei bune pregătiri.
În nici un caz nu mi-aş putea închipui că un profesor ar corecta şi aprecia un test cu superficialiate, cu indiferenţă, sau cu vreo «pornire de a pedepsi» insuficienta pregătire a unui elev. Dimpotrivă, ştiu că în momentul atât de important din viaţa unui tânăr, fiecare profesor citeşte cu mare atenţie, de mai multe ori, cântăreşte şi apreciează totul cu maximă obiectivitate! Şi sunt sigur că fiecare simte o strângere de inimă, o mare tristeţe, când trebuie să puncteze o lucrare nu atât de bună pe cât s-ar aştepta…
În mod evident, ca în orice pe lumea aceasta, s-ar putea strecura câte o greşeală şi în evaluarea unei lucrări. În acest caz, cei care se simt nedreptăţiţi pot să conteste nota şi să ceară o recorectare. Dar o «lege» pentru această situaţie mi se pare «cam mult», sau «o prea mare discuţie» în jurul unor asemenea cazuri nespecifice. Eu cred că totul se poate rezolva de la sine cu înţelepciune şi sobrietate. Învăţământului îi sunt, până la urmă, proprii: dragostea, înţelegerea, responsabilitatea, armonia, şi nu conflictul”.
Fără nici o folosință
„Mi se pare inutilă și o tentativă de a părea că ministerul acordă elevilor drepturi – este de părere Filip T. Atâta timp cât cei doi profesori sunt colegi cu cel care a dat nota și atâta timp cât acel profesor va continua să îmi predea la clasă, nu are absolut nicio folosință…Soluție? Să nu fie contestate doar testele, să poată fi contestate și răspunsurile orale, notele pe proiecte și orice altă modalitate de a evalua elevul…”
„Ca orice lucru, are o parte pozitivă și una negativă – consideră Nadina N. Pe de o parte această măsura este în favoarea elevului, pentru că profesorul va fi mai controlat când notează, având în vedere că poate să îl corecteze un alt profesor și trebuie să urmărească niște standarde, niște bareme. Dar, în același timp, dacă profesorul de la clasă consideră că elevul este nota 7, de exemplu, nu îi va da 8”.
Ripostă și cam atât?
Călin S. consideră că „prin posibilitatea de a contesta nota la un test, precum prevede noul Regulament, elevului i se conferă capacitatea de a riposta în cazul în care acesta este tratat în mod incorect de către un profesor.
În opinia mea, acest lucru însă nu ar functiona în practică din două motive: în primul rând, reevalurea testului nu garantează faptul că elevul va fi tratat în mod diferit față de situația inițială chiar dacă a fost notat incorect; în al doilea rând, profesorul îi poate evalua pe elevi și oral, situație în care nota acestuia nu poate fi contestată”.
„Această nouă regulă mi se pare una bună, pentru că, în multe școli mai apar niște nedreptăți – spune Alexandra N. Regulamentul oferă o ocazie elevului, care știe că merita o notă mai mare, de a i se recorecta lucrarea, astfel încât nu doar un profesor să-i analizeze lucrarea și corectarea să fie mai sigură. Personal, nu cred că mă voi folosi această nouă regulă, dar, dacă va fi nevoie, o voi face, deoarece e dreptul meu”.
Nemulțumiți de „sistem”
„Poate că dacă am lua ca subiect de discuţie baremele, numărul mare de discipline de studiu, caracterul enciclopedic al manualelor, desigur ar trebui să ne exprimăm unele nemulţumiri – este de părere Giliano B. Dar asta nu vizează sub nicio formă momentul evaluării lucrărilor, ci momentul stabilirii programelor de învăţământ, condiţiile de studiu, sau, într-un singur cuvânt, «sistemul»”
Citiți principiile noastre de moderare aici!