Drumarii nu au mai putut înghiţi dezastrul de pe şantier şi, după nenumărate măsuri corective dictate către constructor şi după nenumărate ameninţări, contractul a fost reziliat. Ca atare, în momentul de faţă, Romstrade trebuie să predea în 14 zile şantierul, să îşi ia catrafusele şi să plece acasă. Victimă colaterală în acest război a căzut şi firma portugheză Monteadriano, asociată cu Romstrade în proiectul de realizare a autostrăzii. Reprezentanţii CNADNR au specificat exact într-o înştiinţare trimisă către constructori şi consultanţi motivele pentru care au renunţat la serviciile Romstrade. Pe lângă nemulţumirile şi neregulile descoperite pe şantier, drumarii susţin că societatea română nici nu a luat în seamă sfaturile şi termenele noi primite de la companie.
„Le-am trimis notificarea, iar rezilierea de facto va fi realizată în termen de 15 zile. Este un complex de împrejurări, mai amplu”, a declarat Mircea Pop, directorul CNADNR, întrebat fiind care au fost motivele rezilierii. În schimb, notificarea trimisă de compania de drumuri prezintă foarte clar complexul de împrejurări de care vorbea Pop. „Beneficiarul (n.r. CNADNR) şi-a îndeplinit corespunzător obligaţiile contractuale şi în repetate rânduri au fost acordate termene de remediere mai mult decât rezonabile pentru deficienţele identificate. Constatăm că la 507 zile de la data de începere progresul înregistrat de către antreprenor (n.r. Romstrade) în îndeplinirea obligaţiilor referitoare la documentele antreprenorului şi la execuţia lucrărilor este total nesatisfăcător pentru respectarea duratei de execuţie”, îşi începe CNADNR memoriul. Drumarii spun că divergenţele apărute între Romstrade şi Monteadriano nu au fost soluţionate nici în prezent (reamintim că portughezii au renunţat, la un moment dat, să mai lucreze pentru că nu au încasat niciun ban de la firma românească, aceasta din urmă fiind lider de proiect). O altă problemă mare descoperită de oficialii companiei de drumuri este reprezentată de faptul că Romstrade nu a mobilizat pe şantier numărul minim de instalaţii şi echipamente, în special staţiile de asfalt şi instalaţiile de forat coloane. Altă neregulă: nici până în prezent nu au fost finalizate activităţile de diagnostic, cercetare şi descărcare arheologică, aşadar nu se poate lucra pe anumite segmente.
Fără proiect şi autorizaţie
Poate unele dintre cele mai grave probleme descoperite la Romstrade este faptul că, nici până în prezent, proiectul tehnic al lucrării nu a fost finalizat în totalitate. Mai mult, constructorul nu a obţinut autorizaţia de construire pentru toate lucrările, iar documentaţia tehnică pentru autorizare elaborată de către Romstrade este necorespunzătoare, făcând astfel imposibilă depunerea actelor şi obţinerea autorizaţiei cu pricina. Practic, din cele spuse de drumari, firma românească nu avea cum să termine lucrarea începută în anul 2011 deoarece nu a fost în stare să obţină nici măcar autorizaţiile de care era nevoie. În plus, nu au fost realizate şi lucrările de relocare a utilităţilor, iar terenurile necesare pentru construcţia autostrăzii nu au fost nici în ziua de astăzi expropriate în totalitate. Mai pe scurt, întreg şantierul este un haos uriaş, fără vreo cale de ieşire din situaţia ingrată în care se află.
O nouă licitaţie
Rezilierea contractului înseamnă demararea unor noi proceduri de licitaţie, noi termene de aşteptare, noi termene de depunere a dosarelor, noi termene de depunere a constestaţiilor şi, după cum era de aşteptat, noi termene de execuţie. Acest lucru va împinge termenul de finalizare al proiectului spre anul 2014. Autostrada Nădlac-Arad, lotul I, trebuia finalizată până în luna aprilie 2013. În momentul de faţă, procentajul de execuţie al lucrărilor trebuia să fie de aproximativ 77 la sută. Pe teren, însă, se vede altceva. După toate calculele, în cel mai bun caz, autostrada este gata în proporţie de 20 la sută.
Probleme
Realizarea autostrăzii Nădlac-Arad, lot I, a fost un proiect urmărit de ghinion şi de neputinţă încă de la început. Prima mare problemă a Romstrade a apărut în momentul în care, dintr-o greşeală de proiectare, banda de decelerare ajungea pe teritoriul Ungariei. Situaţia a fost remediată, dar imediat după aceea, s-a ivit o nouă problemă: după ce au folosit mii de metri cubi de umplutură, constructorul şi-a dat seama că pământul nu este bun. Aşa că a dărâmat tot ce a fost ridicat până atunci. Ulterior, la câteva luni distanţă, zeci de angajaţi din zona de vest a judeţului (Nădlac, Semlac, Şeitin, Pecica) au demisionat în bloc de la Romstrade pentru că, după ce au lucrat pe şantierul autostrăzii, nu şi-au primit salariile. Iar rezilierea contractului vine ca o măsură logică luată de CNADNR în ceea ce priveşte situaţia. Dar poate că a venit puţin prea târziu…
Citiți principiile noastre de moderare aici!