De câţiva ani a apărut o nouă specializare în învăţământul superior care potrivit noii legislaţii pregăteşte ,,profesori pentru învăţământul primar/preşcolar”. Abia acum legiuitorul reglementează salarizarea acestei funcţii.
Legiuitorul vine şi cu încă o nouă funcţie şi anume ,,profesori în învăţământul primar/preşcolar” unde îi încadrează pe toţi învăţătorii şi educatoarele care au absolvit după liceul pedagogic şi studii superioare (indiferent de specializare). Până acum, chiar dacă aveau studii superioare, învăţătorii şi educatoarele erau salarizaţi doar ca institutori. Această reparaţie pentru învăţătorii şi educatoarele care în timp- până la apariţia noii specializări- şi-au completat studiile este prevăzută şi de Legea Educaţiei Naţionale (acolo este numită ,,profesor-învăţător”) graţie voinţei Doamnei Ministru Andronescu şi a Premierului Boc de a îndrepta discriminările de până atunci. Institutori vor rămâne doar cadrele didactice care nu au studii superioare ci doar postliceale sau sunt absolvente doar ale colegiului pedagogic fără anul de completare prevăzut de art 16 (2) al Legii 288/ 2004 cu modificările ulterioare.
Dând importanţa cuvenită temeincei pregătiri din cadrul liceelor pedagogice, legea 387 mai reglementează că liceul/colegiul pedagogic avut la bază face să nu mai fie obligatoriu modulul psihopedagogic pentru a accede la funcţia de ,,profesor,, în primar, preşcolar şi chiar gimnaziu- încurajând astfel pe cei care vor să îmbrăţişeze cariera didactică să urmeze astfel de licee înaintea învăţământului superior. Aceste cadre didactice vor avea 4 ani de liceu pedagogic plus anii de facultate. Cei care nu vor avea liceul pedagogic la bază vor trebui să urmeze la facultate şi un modul psihopedagogic special.
Salarizarea ,,profesorilor pentru învăţământ primar/preşcolar” şi a celor care sunt ,,profesori” în învăţământul primar/preşcolar (cei numiţi ,,profesor-învăţător,, de Legea Educaţiei Naţionale) se va face potrivit art 38 al legii 330 la nivelul absolvenţilor cu studii superioare de lungă durată (S).
Mai mult, Strategia „Educaţie şi Cercetare pentru Societatea Cunoaşterii” (la punctul 4. 5) şi pachetul de legi al Comisiei Prezidenţiale pentru educaţie (art. 49) prevăd recunoaşterea ca profesori pentru învăţământ primar şi preşcolar a tuturor educatoarelor şi învăţătorilor, deci şi a celor fără studii superioare prin recunoaşterea învăţării informale şi nonformale (experienţă, grade didactice, cursuri de perfecţionare etc) cerută de UE cu insistenţă.
S-a rezolvat deocamdată prin noua legislaţie încadrarea corectă ca profesori în ciclul primar şi preşcolar a celor care au deja dovada formală a studiilor superioare şi liceul pedagogic la bază sau după caz a modulului psihopedagogic.
Viorel Dolha, preşedintele Asociaţiei Generale a Învăţătorilor din România
Citiți principiile noastre de moderare aici!