Orașul Curtici are una dintre cele mai vechi gări din România. Primul tren a ajuns aici în urmă cu mai bine de un secol și jumătate, mai exact în 25 octombrie 1858. Clădirea actuală a fost construită în 1921, iar de atunci nu a mai beneficiat de reparații capitale. Imobilul pare ruinat, abandonat, deși este prima gară de la intrarea în țară cu trenul. Lasă o impresie urâtă străinilor, mai ales celor care au curiozitatea să coboare câteva minute din tren pentru a admira arhitectura frumoasă, dar pe care și-au pus amprenta timpul și lipsa de preocupare a autorităților.
Pereții interiori și exteriori sunt scorojiți, pe alocuri cu igrasie și mucegai, iar zugrăveala nici nu se mai observă. Interioarele arată ca un șantier permanent și sunt deprimante.
Peronul principal, neglijat
Investiţia în reabilitarea căii ferate de pe coridorul IV pan-european a inclus refacerea peroanelor din Curtici, acestea fiind ridicate la nivelul vagoanelor. Culmea e că au fost modernizate toate peroanele cu excepţia celui mai important: Linia 1. Peronul neglijat este cel pe care ajung cele mai multe trenuri, inclusiv faimosul Orient Express, care aduce turiști cu pretenții din Occident. Nu e de mirare că aceștia nu se înghesuie să coboare din tren, când ajung în țară. Dincolo de ruine, nu-i așteaptă nici măcar un magazin, din care să poți cumpăra vreun suvenir sau o gustare.
Discuții cu CFR
Primarul orașului Curtici, Bogdan Ban, ne-a declarat că are deja programată o întrevedere cu oficialii Regionalei CFR Timișoara, la care va pune problema stării deplorabile în care arată gara. ”Vom cere să se investească în reabilitarea acestui imobil, neglijat de foarte multă vreme. Nu-mi amintesc în ultimele decenii să fi avut loc lucrări, nici măcar de reparații”, ne-a declarat edilul.
Acesta a adăugat că va cere să fie reabilitată și strada din spatele gării, care aparține tot de CFR. ”Acest drum de acces trebuie asfaltat, iar dacă nu găsește CFR fonduri, să ni-l transfere administrației locale, să putem investi”, a spus primarul.
În contrast
Gara Arad este printre puținele din țară care a beneficiat de modernizări. În cadrul unui proiect cu finanțare europeană, gara arădeană a beneficiat de investiții de 334 milioane de lei și este considerată una dintre cele mai frumoase din Europa de Est. Stația CFR a fost reabilitată în cadrul proiectului care a vizat infrastructura feroviară de pe tronsonul Frontieră (Curtici) – Arad – Km 614, în lungime de 41 kilometri, costurile fiind de 1,38 miliarde de lei, din care aproximativ 700 milioane lei reprezintă fonduri europene nerambursabile. Din păcate, celelalte gări de pe traseu au fost neglijate, iar majoritatea au devenit ruine.
Citiți principiile noastre de moderare aici!