Telenovela autostrăzii Arad-Timişoara este departe de se fi finalizat, chiar dacă şoseaua a fost dată circulaţiei de aproximativ patru ani de zile. Ministerul Transporturilor a pus la transparenţă un proiect de hotărâre de Guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai acestei investiţii, indicatori care au fost actualizaţi după ce, ani la rând, au fost efectuate lucrări suplimentare. În primă fază, realizarea autostrăzii a costat 663 de milioane de lei, 85 la sută din această sumă fiind reprezentată de fonduri europene nerambursabile. Între timp, însă, prin acte adiacente la contract, preţul final a ajuns la o valoare de 1,1 miliarde de lei. Cum motivează cei de la Ministerul Transporturilor această majorare? „Revizuirile indicatorilor tehnico-economici se referă, în principiu, la suplimentarea cantităților de lucrări aferente realizării acestor capacități, prin adaptarea la condițiile din teren și rezultate din măsurători și determinări”, se arată în documente. Aşadar, proiectul iniţial, plătit cu zeci de milioane de euro, a fost greşit aproape în totalitate. Altfel nu se explică dublarea sumelor cheltuite pentru această autostradă.
Cei de la Ministerul Transporturilor ne explică şi ce lucrări neprevăzute au fost realizate din cei 500 de milioane de lei, cât se plăteşte în plus faţă de preţul iniţial: „consolidarea taluzelor și terenurilor de fundare datorită deversărilor din acumulările bazinelor Pișchia și Giarmata, care au inundat zona autostrăzii, fiind prevăzute blocaje din piatră brută; lucrări de drenare și colectare ape suplimentare, datorită modificării nivelului hidrostatic al apei freatice și orizontului acvifer, urmare inundațiilor și deversărilor înregistrate; adoptarea unor parapeți ale căror caracteristici să respecte condițiile privind siguranța circulației în concordanță cu prevederile normativului revizuit – AND 593/2012; marcaje rutiere, amplasarea de console și portale, montarea de butoni reflectorizanți și elemente reflectorizante la parapeți, conform modificărilor/revizuirii legislației în vigoare; lucrări în Centru de Întreținere și Coordonare Orțișoara, km 31+400 (sistemul rutier din beton de ciment al platformei de parcare, construcția depozitului de sare și a unei stații de tratare a apei); lucrări aferente sistemului de telefonie de urgență, în urma adoptării unei soluții tehnice pentru interconectarea sectoarelor de autostrada printr-un sistem ITS unic; completări instalații la sistemul de iluminat; revizuiri datorate reproiectării și dimensionării la Eurocod a unor structuri, devenite obligatorii după 2010; revizuiri/modificări necesare serviciilor/dotărilor; prestarea serviciilor de cercetare arheologică preventivă, asistență tehnică și descărcare arheologică vestigii, înlăturarea efectelor produse de cercetările arheologice asupra terenului de fundare al autostrăzii; prestarea serviciilor de identificare și asanare de muniție; suplimentarea serviciilor de supervizare în corelare cu durata de execuție a obiectivului”. Practic, spun cei de la minister, niciuna dintre aceste lucrări nu a fost gândită înainte de demararea investiţiei. Aşa că a fost nevoie de alocarea unor sume uriaşe pentru realizarea lor. Trebuie specificat faptul că banii plătiţi în plus nu mai vin de la Uniunea Europeană, ci de la bugetul de stat. Aşadar, dintr-o investiţie care trebuia să fie susţinută în procent de 85 la sută de UE, s-a ajuns ca statul român să plătească peste jumătate din investiţie.
Şi pe centură
Situaţia este identică şi pe centura ocolitoare în regim de autostradă a municipiului Arad, respectiv bucata de autostradă care face legătura între zona industrială din vestul oraşului (la ieşire spre Nădlac) şi autostrada Arad-Timişoara. În urma licitaţiei organizate în anul 2008, valoarea investiţiei a fost stabilită la 429 de milioane de lei. Acum, când lucrarea este finalizată, preţul acesteia s-a dublat. Potrivit documentelor Ministerului Transporturilor, lucrarea a costat nu mai puţin de 853 de milioane de lei. Şi pentru această „explozie” a preţului, ministerul insistă că au fost realizate lucrări suplimentare care nu erau prevăzute în proiect. Care ar fi acestea? „Lucrări de identificare muniții și deminare, lucrări suplimentare pentru relocare utilități, neprevăzute în contractul inițial și articole generale; lucrări neprevăzute de consolidare (vibrocompactare în adâncime, lucrări de îmbunătățire a terasamentelor cu lianți hidraulici, lucrări de consolidare a terenului cu piatră brută); suplimentarea serviciilor de supervizare în corelare cu durata de execuție a lucrărilor; încheierea contractului de servicii de informare și publicitate privind asistenţa financiară nerambursabilă asigurată din fonduri publice”.
Se face recepţia
După cum am menţionat deja, toate informaţiile prezentate mai sus apar pe site-ul Ministerului Transporturilor. Acestea au fost făcute publice deoarece ministerul va face recepţia finală a celor două lucrări, respectiv a autostrăzii Arad-Timişoara şi a centurii ocolitoare a municipiului. Din acest moment, cele două şosele vor intra în administrarea ministerului, fiind gata şi perioadele de garanţie. Aşadar, de acum încolo, orice reparaţie sau intervenţie se va face din bugetul de stat. Şi la cât de des au fost reparate aceste două şosele în perioada de garanţie, ne cam gândim ce ne aşteaptă. Şi viitorul… nu sună bine.
Citiți principiile noastre de moderare aici!