Mai mulți profesori din Arad, printre care şi directori de școli, cred că ordinul ministerial care limitează timpul alocat temelor este bun, dar înainte de acesta ar fi trebuit să fie restructurată programa, pentru că e „mult prea stufoasă”.
Ordinul prin care se reglementează câte ore ar trebui să lucreze elevii în afara şcolii pentru teme a fost semnat de ministrul Educaţiei, Mircea Dumitru. Potrivit documentului, la clasa pregătitoare nu se dau teme, la învăţământul primar timpul total alocat temei obligatorii va fi de maximum o oră, iar pentru celelalte niveluri de învăţământ va fi de maximum două ore. Tema pentru acasă nu poate fi folosită ca un instrument de pedeapsă, în ordin fiind prevăzut că este interzis acest lucru. De asemenea, „în stabilirea temelor se va evita apariţia unor efecte negative”, respectiv “pierderea interesului elevului faţă de învăţare (din cauza cantităţii, dificultăţii sau monotoniei temelor etc.), oboseală fizică şi emoţională, reducerea timpului liber destinat unor activităţi recreative (activităţi sportive, artistice, gospodăreşti, lectură), adâncirea diferenţelor dintre elevii performanţi si cei aflaţi în dificultate”.
Se așteaptă reforme mai profunde
Dascălii arădeni consideră, în general, că ordinul ministerial este binevenit, însă s-ar putea dovedi ineficient, în condițiile în care curricula este prea stufoasă, iar profesorii sunt obligați să o parcurgă astfel încât elevii să o poată asimila. Directorul Colegiului Național „Vasile Goldiș”, profesorul de matematică Marius Gondor, fost lider sindical județean, ne-a declarat că ordinul „e ca și carul înaintea boilor”, întrucât prima măsură care ar fi trebuit luată este restructurarea curriculei: „Știu și eu că sunt multe teme, văd la fetița mea de clasa a III-a că lucrează mult acasă. Dar pentru faptul că elevii au multe teme nu sunt de vină dascălii, ci programa mult prea încărcată. Dascălii au obligația de a parcurge această programă, pentru că la finalul fiecărui ciclu, elevii sunt verificați, au examene. În acest context, restructurarea curriculei era primul pas necesar, dar se tergiversează de ani și ani. Reforma ar conduce inevitabil la reducerea temelor, fără să fie nevoie de un astfel de ordin de ministru”.
Gondor a adăugat că timpul de lucru nu poate fi cuantificat, în condițiile în care un elev poate rezolva un exercițiu în trei minute sau în zece minute. „Reforma din Educație ar trebui să prevadă măsuri prin care copiii să aibă mai mult timp pentru dezvoltarea creativității, pentru că acum nu există timp pentru așa ceva. Materia, dacă e mai puțină, poate fi asimilată mai bine”, a mai spus Gondor.
Un semnal de alarmă
Și profesorul de matematică Sorin Haiduc, director al Colegiului Național „Preparandia – Dimitrie Țichindeal”, spune că „este imposibil de cuantificat timpul necesar temelor”. „Unii copii termină în jumătate de oră, alții poate în trei ore, depinde de concentrare și de cât de pregătiți sunt. Cred că fiecare profesor se adaptează la nivelul clasei și dă teme de nivel mediu. Ordinul e bun, trage un semnal de alarmă asupra problemei, dar e nevoie de o reformă mai profundă, care să includă curricula”, a spus Haiduc.
De asemenea, profesorul de fizică Maria Pașcalău, director al Liceului Național de Informatică, spune că „nu sunt bune extremele”, iar „temele trebuie date în limitele normalității și suportabilității elevilor”. „Eu sunt omul situațiilor de mijloc, așa am procedat mereu. Sunt ferm convinsă ca mulți colegi exagerează cu temele, dar și programa este încărcată. Ca pedagog, eu comunic cu colegii, iar dacă e o perioadă a tezelor, de evaluare, țin cont ce teme le dau copiilor, pentru a nu-i obosi”, a spus Pașcalău.
Copiii lucrează mai mult decât adulții
Un alt profesor arădean, Lavinia Opriș, care predă limbi moderne și istorie la Colegiul Particular „Vasile Goldiș”, spune că ordinul este de mult așteptat, dar „programa este în continuare foarte stufoasă”. „După opt ore de zi de școală, uneori chiar nouă, copiii, dacă mai alocă alte trei sau patru ore temelor, vin a doua zi la cursuri fără nicio putere de concentrare. Dacă adulții lucrează opt ore, nu putem cere unor copii să lucreze mai mult. Eu și până acum făceam cu elevii cea mai mare parte a temelor la clasă, pentru ca acasă să aibă cât mai puțin de lucru”, a spus Lavinia Opriș.
Discuții cu directorii
Conducerea Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) afirmă că cele mai importante școli din Arad aplică deja ordinul. Șeful ISJ, Claudius Mladin, ne-a declarat că va avea o discuție cu toți directorii de școli, privind coordonarea profesorilor, astfel încât temele dintr-o zi să nu fie la multe materii. „În calitate de părinte, știu că unii profesori exagerează cu temele, dar, din informațiile mele, având discuții cu reprezentanții celor mai importante școli din Arad, dascălii aplică deja acest ordin. Împreună cu directorii de școli, vom analiza ordinul ministrului și vom căuta soluții pentru o bună coordonare, astfel încât profesorii să comunice între ei când dau teme, să existe o planificare din partea catedrelor”, a spus Mladin.
Citiți principiile noastre de moderare aici!