Arad. Contestat și criticat, costul per elev a dat bătăi de cap directorilor de școli. Fiecare elev are un preț iar bugetul școlii este determinat de acest preț. Cu cât sunt mai mulți elevi în școală cu atât bugetul este mai mare. Banii trebuie să ajungă pentru plata salariilor dar și pentru plata utilităților. În fiecare an sunt școli care rămân fără bani pentru că numărul de elevi nu este suficient de mare pentru a acoperi toate cheltuielile. Printre cauzele luate în discuție de fiecare dată se vorbește fie de gestionarea deficitară a banilor, fie de pregătirea cadrelor didactice care impune o salarizare mai avantajoasă, fie de calculul incorect al acestui cost per elev. An de an însă, costul se aplică și școlile se chinuie să se descurce cu bugetul determinat de numărul de elevi.
Bugetul anului 2015
Directorii de școli au primit deja valorile standardelor de cost per elev pe medii și niveluri pentru a face primele calcule. Cei mai puțini bani la învățământul la zi sunt atribuiți pentru preșcolarii din grădinițele cu program normal (1 671 lei pentru mediul urban și 1 827 lei pentru rural) și cei mai mulți pentru învățământul liceal specializarea muzică ( 7 056 lei). Un elev de gimnaziu de la oraș valorează pentru școală 2 520 lei la oraș și 2 898 lei în mediul rural, iar pentru cei din clasele primare valoarea este de 1 923 față de 2 291 în rural. Elevii din învățământul liceal tehnologic, militar, pedagogic și teologic atrag fiecare la buget 2 606 lei iar cei care învață în școlile postliceale de maiștri, suma de 2 706lei.
Step by step
În sistemul primar cei mai mulți bani sunt alocați pentru sistemul step by step (care și necesită mai multe cheltuieli), 3.065 lei în ambele medii. Tot mai mulți bani revin și celor care școlarizează elevi cu cerințe educaționale speciale integrați în sistemul educațional de masă, a căror cost este de 3 269 lei pentru învățământul primar și 4 284 pentru cel gimnazial. Învățământul profesional primește o finanțare de 2 760 lei per elev, cost care include inclusiv stagiile de practică.
Din păcate aceste cifre mai mult constrâng directorii de școli la măsuri care nu sunt neapărat în favoarea calității actului educațional și nu stimulează performanța. Ești aproape obligat să ai peste 30 de elevi în clasă, să nu angajezi prea mult personal nedidactic, să te descurci cum poți cu pedagogul din internat, cu bucătarul care să gătească fără ajutor de bucătar și cu o femeie de serviciu în loc de cinci. Și dacă profesorii care îi învață pe elevi au și vechime și grade didactice și poate și doctorate, bugetul este cu siguranță insuficient.
Învățământul în limbile minorităților
Elevii care învață în limbile minorităților naționale beneficiază de o finanțare mai mare pe unele categorii și niveluri.
Elevii aduc bani școlilor
Citiți principiile noastre de moderare aici!