„Vă propunem un mic exercițiu civic: întrebați orice arădean de peste 20 de ani, care este elementul emblematic pentru strada Mețianu? Veți primi același răspuns: o reclamă despre care mulți cred că e acolo din perioada interbelică…”
Cine a decis totuşi să salveze această imagine emblematică a Aradului, ce dispare în fiecare zi câte puţin? Cine a decis să ia această iniţiativă şi să se lupte public cu timpul? Reprezentanţii Arad Culture, care au hotărât că a venit vremea să lanseze o petiţie online pentru a salva reclama de pe peretele celei mai vizibile clădiri de pe Meţianu. Cum au motivat aceştia iniţiativa? „Se află în centrul orașului, pe singura stradă pietonală din Arad în care s-au investit mii de euro. Deși nu poate fi considerată o operă de artă de valoare istorică, este un adevărat simbol pentru strada Mețianu – un simbol care arată la perfecție situația precară a acelei străzi, în rând cu majoritatea clădirilor monumente istorice care stau să cadă peste noi. Aparent, e doar o reclamă la Coca-Cola, pictată undeva la mijlocul anilor 90, în realitate… este una din multitudinea de oglinzi posomorâte ale culturii Aradului, un oraș cu pretenții de Capitală Culturală Europeană”. O motivaţie tristă, scrisă cumva cu deziluzie şi resemnare, dar care vine să salveze unul dintre lucrurile care au dat culoare oraşului.
Istoria lui Marion Davies
Cum a ajuns pictura pe acel perete? „Pictura murală ce o ilustrează pe Miss Marion Davies – faimoasa actriță americancă a anilor 20- 30 – ținând un pahar de Coca-Cola în mână, a apărut pe partea laterală a clădirii de pe strada Mețianu datorită Companiei de Îmbuteliat Coca-Cola din Bihor, care avea un depozit și în Arad. După spusele unei arădence care a lucrat în această fabrică, pictura a fost realizată de niște băieți din Ungaria. Artiști profesioniși sau amatori, nu prea contează, calitatea fiind, pentru un scop publicitar, oricum, impecabilă… pe la începuturi, adică. A fost nevoie de o grămadă de aprobări de la Primărie, iar managerii irlandezi de la fabrica din Oradea au plătit „bani frumoși” pentru realizarea reclamelor, tot atunci făcându-și apariția reclamele Coca-Cola pe blocul din fața Gării CFR și pe clădirea bazinului de înot de lângă Sala Polivalentă. După ce fabrica de îmbuteliat a fost preluată de Timișoara, pictura imensă de pe strada pietonală din Arad a început să se degradeze. Treptat, tencuiala a căzut – și continuă să cadă”, ne spun iniţiatorii petiţiei. La ora actuală, jumătate din chipul actriței Marion Davies și partea cu paharul Coca-Cola sunt complet distruse. Le salvăm oare? Merită?
„…Și fiindcă mulți arădeni sunt de părere că reclama în cauză ar trebui restaurată, Arad Culture pornește campania „Vrem restaurarea reclamei Coca-Cola pe Mețianu!”, cu o petiție în care se aşteaptă semnăturile cât mai multor arădeni (pe http://aradculture.ro/vrem-restaurarea-reclamei-coca-cola-pe-metianu/), este concluzia celor de la Arad Culture.
Cine să o salveze?
Rămâne pe mai departe doar întrebarea: Cine să o salveze? Coca Cola, Primăria, vreun mecena al picturilor murale fără valoare artistică dar cu o evidentă valoare sentimentală? Greu de decis, cum greu este de identificat persoana/ instituţia care va fi vizată direct de petiţia on-line. Uşor de anticipat, totuşi, datorită trendului stabilit de ani de zile în Arad. Căci, în viziunea celor de la Arad Culture, iniţiatorii salvării lui Marion Davies ar trebui să fie cei de la Primărie, care ar trebui „să trimită un e-mail oficial celor de la COCA-COLA, în care să le explice că reclama de pe strada Mețianu face parte din istoria arhitecturală recentă a orașului, chiar din cultura modernă a orașului, și că împreună ar trebui să o restaureze”.
„Realizăm că din motive concurențiale nu se poate oferi gratuit acel spațiu publicitar, dar, fiind vorba de niște «bani de buzunar» din partea Coca-Cola (cu condiția să nu i se ceară o sumă nesimțit de exorbitantă), teoretic, nu ar trebui să existe niciun impediment pentru un acord de interes comun. Plus că avem atâția tineri talentați care au terminat Liceul de Artă sau Facultatea de Design care – suntem siguri – ar accepta să recondiționeze pictura Coca-Cola pentru o sumă modică”, încheie motivarea petiţiei iniţiatorii ei.
Nu ştim ca vreo petiţie de acest gen de până acum să fii schimbat ceva din realitatea împotriva căreia s-a îndreptat (vezi de pildă petiţia celor de la Filarmonică), dar rămâne de apreciat faptul că o mână de arădeni a decis că într-un fel sau altul trebuie salvată această reclama consacrată a oraşului. Aşa credem şi noi.
Citiți principiile noastre de moderare aici!