Diferenţe destul de mari între notele obţinute la prima evaluare şi cele acordate pentru aceleaşi lucrări după contestaţii. Aproape inexplicabil, diferenţele depăşesc 2,5 puncte între cele două evaluări. Cea mai mare diferenţă, conform listelor afişate pe site-ul IŞJ Arad, este la proba de psihopedagogie specială unde nota iniţială de 7,40 a fost modificată după recorectare la 4,55. Tot aproape de 3 puncte diferenţă a fost marcată la proba pentru învăţători pentru învăţământul primar în limba maghiară unde nota iniţială 5,50 a fost modificată la 2,85. Tot peste 2,50 puncte a fost diferenţa şi la una dintre lucrările unui candidat din învăţământul primar.
În mod normal, dacă diferenţa dintre cele două evaluări este mai mare de 1,5 puncte, lucrarea este recorectată de o a treia comisie care trebuie să decidă.
Nimic în scris
Niciunul dintre candidaţii care s-au trezit cu note mult mai mici după contestaţii nu a depus vreo plângere scrisă la IŞJ Arad, conform reprezentanţilor Inspectoratului Şcolar Judeţean, dar potrivit candidaţilor, au existat interpelări verbale. Nu s-a întâmplat însă nimic concret deşi, după toate datele, se pare că cel puţin o comisie de evaluare a greşit. Fie cea care a acordat prima notă şi a supraestimat lucrarea, fie cea care a recorectat şi a evaluat greşit. „Am senzaţia că şi-au bătut joc de noi. Ca şi când ar fi vrut să ne pedepsească că am făcut contestaţie”, susţine unul dintre candidaţii de la definitivat.
Situaţia este cu atât mai complicată cu cât lucrările au fost corectate în centre de evaluare naţională (în fiecare judeţ o disciplină), de către profesori din alte judeţe, iar contestaţiile în alte asemenea centre. Cele mai mari diferenţe au fost la proba de psihopedagogie specială, precum şi la învăţători. Teoretic, IŞJ Arad, după depunerea sesizărilor de către candidaţi, ar putea sesiza comisiile de evaluare din cadrul centrelor naţionale. Practic, este o situaţie nouă, la nici unul dintre examenele naţionale nu au mai fost înregistrate atât de multe diferenţe şi atât de mari între notele date înainte de contestaţii şi după.
La nivel naţional
Aradul nu este, însă, un caz singular. Potrivit liderului de sindicat, Dănuţ Ieneşescu, situaţii similare au fost menţionate şi în alte judeţe, cu diferenţe chiar mai mari între note. „Am fost sesizaţi şi noi de către profesorii arădeni de aceste situaţii. Am anunţat forul naţional şi de situaţia de la Arad şi se încearcă la nivelul Federaţiei găsirea unor soluţii. Poate trebuie reanalizate subiectele oferite sau grila de corectare. Din păcate, de multe ori subiectele nu reflectă gradul de pregătire al candidaţilor, multe dintre informaţiile solicitate nu vor fi utilizate niciodată în meseria de dascăl sau sunt concepute în aşa fel încât lasă loc unor interpretări subiective”, a punctat Ieneşescu.
Poate chiar dacă nu vor mai fi recorectate lucrările cu probleme, profesorii aflaţi în situaţia respectivă merită explicaţii pentru diferenţele mult prea mari pentru a fi acceptate cu o ridicare de umeri din partea celor care au punctat atât de diferit lucrările lor. Iar cei care au pus mult prea uşor o notă sau au tăiat din ea nejustificat să fie luaţi la întrebări.
Citiți principiile noastre de moderare aici!