De ce sunt mutați dintr-o școală în alta copii de clasa a VIII-a? De ce dintr-o dată nu mai e bună școala unde au învățat 7 ani și trebuie transportați în altă localitate? De ce nu au fost întrebați ci doar li s-a adus la cunoștință? Acestea au fost întrebările pe care părinții copiilor de clasa a VII-a ( în acest moment), de la școala din Moroda, le-au pus atunci când au aflat că odraselele lor ar putea fi transferate, anul viitor școlar, la școala din Seleuș. Au pus aceste întrebări și conducerii școlii, și primarului, și celor de la Inspectoratul Școlar Județean Arad. Au scris un memoriu în care și-au scris nemulțumirile, întrebările și argumentele care să schimbe intenția autorităților. Memoriu care a fost semnat nu doar de părinții celor 8 elevi afectați de situație, ci și de alți zeci de părinți din școală, care se gândesc că același lucru li s-ar putea întâmpla și copiilor lor în următorii ani. La începutul acestei săptămâni l-au depus la IȘJ, iar reprezentanții instituției promit că vor fi astăzi la Moroda pentru a sta de vorbă cu părinții ai căror copii sunt direct afectați. Copii care în acest moment învață în clasă simultană, cu alți 12 elevi de clasa a V-a.
De ce vor transferul?
Atât primăria, cât și directorul Școlii Gimnaziale din Seleuș (a cărei structură este școala din Moroda) susțin ideea transferului. „E mult mai bine pentru copii să învețe împreună cu colegii lor din Seleuș de clasa a VIII-a. Profesorii se pot ocupa mai bine de ei, nu mai sunt în clase simultane și cu siguranță pot învăța mai bine. Primăria le pune la dispoziție un microbus, care nu costă nimic, cu care să fie transportați la școală și înapoi acasă. Sunt doar 5 km între cele două localități”, argumentează primarul comunei, Cristian Branc. În plus, directorul școlii, Mariana Truț, precizează că decizia a fost luată în conformitate cu legea și cu aprobarea IȘJ Arad. „Trebuie să respectăm legea și credem că această soluție este cea mai bună pentru elevi. Am informat părinții despre această situație și ceea ce ne dorim este ca în această discuție să primeze interesul elevilor. Nu se pune problema desființării școlii din Moroda, nu se pune problema reducerilor de norme ale profesorilor, este doar o situație singulară valabilă pentru această generație. În următoarea generație nu se ia în calcul această variantă, vor fi mai mulți copii în clasă”, a ținut să precizeze directorul școlii.
Ce spune legea
Legea le dă dreptate pe jumătate autorităților. Există o specificație foarte clară legată de învățământul simultan. Ordinul nr. 3.062 din 19 ianuarie 2012 privind aprobarea Metodologiei de organizare a claselor din învățământul preuniversitar în regim simultan prevede că: „La clasele de gimnaziu organizate în regim simultan, predarea disciplinelor limba și literatura română, limba și literatura maternă și matematica, la care se susține evaluarea națională, se face separat pentru elevii claselor a VIII-a, indiferent de numărul acestora”, adică legea obligă doar la separarea elevilor pentru cele două discipline și nu neapărat o clasă distinctă.
Decizia, mai târziu
După ce cei din IȘJ vor sta de vorbă cu toate părțile implicate, după ce vor analiza situație, cu siguranță va veni și decizia finală. Care poate fi sau nu acceptată de părinți. Dacă nu vor fi de acord, ei spun că se vor gândi și la alte forme de protest pentru că nu li se pare normal ca soarta copiiilor lor să fie decisă de alții, fără ca măcar să fie consultați și ei, fără ca ei să nu aibă un cuvânt de spus. Vom urmări cazul.
Citiți principiile noastre de moderare aici!