Cel mai probabil, va trece fără probleme de Consiliul Local Municipal proiectul de hotărâre ce vizează aprobarea Regulamentului privind stabilirea condițiilor de majorare a impozitului pentru clădirile/terenurile neîngrijite și terenurile agricole nelucrate timp de doi ani consecutivi de pe raza municipiului Arad.
Sesizare, evaluare, supraimpozitare
Conform proiectului de hotărâre, urmează ca cetățenii și instituțiile să sesizeze primăria cu privire la terenurile și clădirile neîngrijite, iar primăria să trimită o comisie special constituită, care să evalueze terenurile sau edificiile. Pe baza evaluărilor, comisia respectivă va emite somații către proprietari. Aceștia din urmă vor avea, în cazul clădirilor șase luni, iar în cazul terenurilor, 30 de zile, timp în care să își readucă proprietățile într-o stare bună.
Dacă proprietarii nu se conformează în perioada dată, impozitele acestora vor fi majorate prin decizie a Consiliului Local, în baza Legii 207/2015, privind Codul de Procedură Fiscală.
Sute de clădiri
Există în centrul municipiului câteva sute de clădiri considerate ca fiind într-un grad mediu sau avansat de degradare, toate acestea trebuind reabilitate, în cazul în cazul în care proprietarii nu doresc să aibă impozitele majorate. În plus, dat fiind faptul că multe dintre aceste clădiri sunt monumente istorice, restaurarea acestora va fi și mai dificilă, trebuind respectate elementele de arhitectură originale.
Finanțarea
În principiu, povara finanțării lucrărilor de reabilitare le revine proprietarilor. Sumele necesare, în special în cazul monumentelor istorice, nu sunt deloc de neglijat. Acestea se pot ridica până la câteva sute de mii de lei. Dată fiind situația multora dintre edificii, în care acestea sunt deținute de către mai mulți proprietari, mare parte fiind în vârstă, lucrările de reabilitare devin astfel imposibile.
Împrumut
În schimb, conform Legii 153/2011, actualizată în 2016, privind măsurile de creștere a calității arhitectural-ambientale a clădirilor, primăriile pot susține financiar lucrările de reabilitare. Susținerea poate fi totală sau parțială, urmând ca sumele să fie recuperate integral sau parțial de la proprietari în decursul a maximum zece ani. Totuși, la Arad, proprietarii de clădiri nu s-au înghesuit să ceară bani de la primărie.
La vecini…
Între timp, la Oradea, primăria oferă credite fără dobândă, ce vor fi rambursate în proporție de 80%. Celelalte 20 de procente reprezintă proiectul tehnic și dirigenția de șantier, asigurate de către primărie. Rambursarea se face pe o durată de 5 ani, interval de timp în care proprietarii sunt scutiți de la plata impozitelor. De cealaltă parte, proprietarii care nu optează pentru restaurarea fațadelor sunt impozitați cu taxe de trei ori mai mari decât proprietarii care își restaurează clădirile.
Speranțele
Cel mai probabil, prin măsura de majorare a impozitelor, Primăria Municipiului Arad speră să îi împingă pe proprietarii de clădiri din centrul orașului să își restaureze proprietățile, lucru ce ar duce la o schimbare a aspectului Aradului. Dacă acțiunea primăriei va da roade, sau vom fi în continuare nevoiți să mergem pe stradă cu frica să nu ne cadă tencuiala în cap, rămâne de văzut.
Citiți principiile noastre de moderare aici!