Sute de elevi arădeni au părăsit sistemul de învăţământ pentru a intra într-un sistem de asigurări. Fie că nu au reuşit să promoveze examenul de Bacalaureat, fie că pur şi simplu nu au dorit să urmeze cursurile unei facultăţi, elevii s-au prezentat cu sutele la ghişeele Agenţiei Judeţene pentru Ocuparea Forţei de Muncă Arad şi au solicitat intrarea în şomaj.
Examenul de maturitate pe care l-au susţinut la finalizarea a 12 ani de studiu s-a dovedit a fi unul mult prea greu pentru sute de elevi. Astfel că, aflându-se fără o diplomă de bacalaureat în buzunar, elevii au obţinut un certificat de… şomer.
Doar în ultimele două luni, iunie şi iulie, numărul absolvenţilor înscrişi la AJOFM Arad a fost de aproximativ 550, iar dintre aceştia 400 nu aveau Bacul promovat.
Practic, pentru cei mai mulţi dintre ei, perioada de şase luni ce va urma va fi una de tranziţie, statul asigurându-le o indemnizaţie minimă de 375 lei pe lună, indemnizaţie de care vor putea beneficia până când îşi vor găsi un loc de muncă sau vor urma un alt tip de învăţământ.
Cert este că numărul şomerilor absolvenţi va ajunge la final de an în jurul valorii de o mie de persoane, luându-se în considerare evoluţia de anul trecut, primul an când Bacalaureatul a fost picat de peste 2.900 de elevi.
Perioada de şomaj pentru tinerii absolvenţi poate fi o gură de aer până când vor reuşi să se încadreze pe piaţa muncii. Tinerii primesc o indemnizaţie ce reprezintă 75% din valoarea indicatorului social din ultimele şase luni, adică 375 de lei. Deşi suma nu este una foarte mare, tinerii pot beneficia de ea pe o perioadă de şase luni, perioadă ce va asigura un tranzit de la statutul de elev la cel de angajat.
„Depunerea dosarului pentru primirea indemnizaţiei de şomaj, în cazul absolvenţilor este posibilă după expirarea celor 60 de zile de la absolvire, prevăzute de lege pentru a fi încadrat potrivit pregătirii profesionale. Termenul maxim de depunere a dosarului pentru şomaj este de 12 luni de la data absolvirii, acesta fiind un termen de decădere”, a explicat Mihaela Jude, inspector principal în cadrul Agenţiei.
Procedura de înscriere în evidenţele AJOFM Arad nu este condiţionată de obţinerea diplomei de Bacalaureat şi cuprinde două etape.
1. Înscrierea ca persoană aflată în căutarea unui loc de muncă. Pentru acest pas sunt necesare următoarele documente: act de identitate original şi copie xerox, acte studii şi calificare, adeverinţă medicală cu specificaţia apt de muncă sau eventuale restricţii medicale, dosar plic.
Înscrierea ca persoană aflată în căutarea unui loc de muncă se poate face în termen de maximum 60 de zile de la data finalizării studiilor, fiind o condiţie preliminară în vederea obţinerii ulterioare a indemnizaţiei de şomaj.
2. Depunerea dosarului pentru indemnizaţia de şomaj. Acest dosar trebuie să cuprindă: adeverinţă medicală cu specificaţia apt de muncă sau eventuale restricţii medicale, adeverinţă eliberată de administraţia financiară, actul de identitate original şi copie xerox, acte studii şi calificare original şi copie xerox, certificat de naştere original şi copie xerox, certificat de căsătorie original şi copie xerox, dovada înregistrării ca persoană aflată în căutarea unui loc de muncă, dosar plic.
981 în 2011
Raportul privind starea şomajului în anul 2011 a evidenţiat faptul că au existat 981 de absolvenţi care au intrat în şomaj, dintre aceştia 552 fiind femei.
Citiți principiile noastre de moderare aici!