ARAD. Care sunt condițiile de transport în comun în Arad din perspectiva călătorilor? Ce ar trebui îmbunătățit și care ar trebui să fie prioritățile Companiei de Transport Public? Toate aceste întrebări se regăsesc în scrisoarea transmisă pe adresa redacției Jurnal arădean/aradon.ro de arădeanul Mihai Săbăilă.
„În urmă cu câţva ani, am mai scris despre situaţia transportului urban cu tramvaiul în Arad. Nu a fost nici-o reacţie din partea CTP şi nici a autorităţile cu legături în transportul în comun. Aşa că voi relua tema care se pare că nu are rezolvare.
Amplasarea stațiilor
În primul rând amplasarea staţiilor de tramvai după intersecţie, a fost o hotărâre greşită. În loc să micşoreze timpii de parcurgere a unui traseu, aceşti timpi se măresc prin staţionările în faţa stopurilor din intersecţii, iar apoi oprirea în staţie. Deci se fac două opriri în loc de una. Dacă staţia ar fi înainte de intersecţie, aşa cum a fost în urmă cu câţiva ani, înainte de aşa zisa modernizare, ar fi o singură oprire, atât pentru stop cât şi pentru urcare-coborâre din tramvai. Odată cu trecerea stopului pe vede şi urcarea-coborârea realizată, se poate merge la staţia următoare fără să se facă încă o oprire. Realizarea staţiilor de tramvai după intersecţie a condus şi la alte inconveniente şi anume:
1. Staţii foarte lungi fără rost. Se motivează prin faptul că e necesar ca două garnituri de tramvai să încapă în staţie. Această motivaţie nu ţine pentru că există un orar care, teoretic, trebuie respectat. Din orarele afişate în staţii, nu rezultă suprapuneri de timpi în care două garnituri de tramvai să oprească în staţie. Apoi, chiar dacă prin nerespectarea orarului de parcurs, lucru foarte frecvent dealtfel, două garnituri ajung în același timp într-o staţie, cea de a doua garnitură poate aştepta câteva secunde-minute?! în afara staţiei până la eliberarea staţiei. Aşa că lungimea exagerată a staţiilor nu are nici-o motivaţie, decât poate cea financiară în care cineva trebuia să câştige nişte bani. Din banii noştrii, a contribuabilor.
2. În aceste staţii foarte lungi, tramvaiele opresc în capătul cel mai îndepărtat. Nu ştiu motivul şi cine a indicat vatmanilor să facă în acest fel, dar pentru călători e foarte enervant. De ficare dată trebuie să faci mulţi paşi în plus ca să ajungi la tramvai. Şi să nu uităm că sunt foarte mulţi pensionari, oameni în vârstă, pentru care orice pas în plus înseamnă mult efort. Cum vine CTP-ul în întâmpinarea acestor oameni? Se pare că din contră, îi pun pe beţii oameni să facă cât mai multă mişcare. Accesul în staţie se face prin capătul din spate a staţiei, unde este şi trecerea de pietoni. De aici până unde opreşte tramvaiul, trebuie parcurşi vreo 20-25 de metri cel puţin, până să ajungi la tramvai.
3. Numărul traseului pe care circulă tramvaiul este afişat numai în partea din faţă a tramvaiului. Dacă un tramvai este în staţie, un cetăţean care ajunge în staţie de pe trecerea de pietoni, vine din spatele tramvaiului şi nu ştie pe ce linie circulă acel tramvai, deoarece numărul traseului nu este afişat şi în spatele tramvaiului. În această situaţie, cetăţeanul trebuie să fugă până în faţa tramvaiului ca să afle numărul traseului. Dacă mai ajunge! În general nu! Dar poate ajunge pe la mijlocul tramvaiului. Dar ce folos? Nici aici nu e afişat numărul traseului. Şi atunci ce e de făcut? Aşteaptă următorul tramvai ca să-l vadă din faţă şi astfel să afle pe ce traseu circulă. Asta înseamnă timp pierdut şi nervi în plus ! E normal aşa?
4. Staţiile foarte lungi şi faptul că vatmanii opresc în capătul cel mai îndepărtat al staţiei, creează încă o situaţie de neacceptat şi anume: un cetăţean care intră în staţie imediat după tramvai, trebuie să parcurgă cei 20-25 de metrii până la locul unde opreşte tramvaiul, foarte repede chiar în fugă, dacă poate fugii. Şi se întâmplă nu odată, ca atunci când ai ajuns la tramvai şi eşti cu mâna întinsă să apeşi pe butonul de deschidere a uşii, vatmanul porneşte tramvaiul fără să aibă puţinul bun simţ să aştepte 2-3 secunde până se urcă şi cetăţeanul pe care desigur la văzut în oglinda retrovizoare, fugind sau grăbindu-se să ajungă la prea îndepărtatul mijloc de transport.
Problema orarului
Se mai poate adăuga nemulţumirea faţă de nerespectarea orarului. Tramvaiele ajung în staţii fie mai devreme fie mai târziu faţă de timpii din orar. Este enervant să constaţi când ajungi în staţie că tramvaiul a trecut cu 2 minute mai devreme şi ca urmare va trebui să aştepţi 15 minute, sau mai mult, în plus până la următorul tramva”, a transmis Mihai Săbăilă.
În final, arădeanul a făcut referire și la mesajul: „Nu discutați cu vatmanul în timpul mersului”: „În realitate, în multe cazuri, tot felul de cunoştinţe sau prieteni discută cu vatmanul în timpul mersului şi blochează uşa din faţă în staţii. Oare care este motivul perpetuării acestei situaţii?”
Trimite articolul
XDa’ cand e oprit tramvaiul in statie se poate discuta cu vatmanul nu ?? Ca nu-i in timpul mersului !! Hai pa !!
-
esti un bou.
-
👍
Corect! Atat a inteles vita din tot articolul…
-
mai stai acasa putregaiule , ca vine moartea dupa tine si tu umblii ampulea
-
Andrei! Puteregai vei ajunge și tu,incurând!
Total de acord cu cele scrise in acest articol
Nu sunt bine puse unele statii ( de ex. vine tramvaiul de la teatru opreste la semafor peste drum de ANAF apoi face cativa metri pana in fata la fosta Banca Nationala si prinde si acolo rosu după care peste 15 metri opreste in statie . Sau statia de la Palatul Cenad ar fi bine sa aiba peste drum statia de mers spre teatru si nu la peste 250 m in diagonala adica in fata la Mc Donad . Acerasi situatie e si cu statia Crisan unde statiile sunt puse in diagonala in loc sa fie una peste drum de alta pe sensuri opuse desigur.
Aceeasi nepasare e si cu /ne/afisarea nr de tramvai pe lateral si in spate . Ajungi in statie te uiti la tramvaiul din statie habar nu ai ce linie este fugi in fata sa vezi nr. intre timp tramvaiul pleacă
Aceasi neregula e si cu statiile enorm de lungi in care vatmanul opreste taman la captul cel mai indepartat Cel mai elocvent exemplu e statia Traian cu sensul spre Ar Nou unde ajungi in statie de pe trecerea de pietoni si fugi pana aproape de hotel ca sa urci in tramvaiul oprit la 30-40 metri mai in față/.daca apuci/
De ce au desfiintat asa zisa statie Sanitas pt ca drumul e f lung de la statia Crisan si pana la statia Catedrala nouă?
Si exemplele pot continua .
Nu se gaseste cineva din edilii nostri proaspat alesi sa faca ordine in legatura cu cele aratate mai sus?
-
lucrari marca Falka de la Brad, inginer de drumuri di poduri,
slaba calitate se maresc timpii de asteptare, licrari zero barat!!de scumpirea biletului ce ziceti? cald vara si frig iarna, tramvaie second hand din anii 1972 cumparate din Germania?? Falca nu iti este rusine obrazului???-
daca ai fi fost prin Brad in urma cu ceva ani, cam asa circulau carutele acolo..
-
-
👍👍👍
Este deranjant faptul ca la orele de varf, intre 15-14, toate garniturile sunt formate exclusiv dintr-un singur vagon, ceea ce duce la o aglomerare nepotrivita pt. vremurile ce le traim. S-au laudat ca au pus POS-uri. In multe tramvaie, in spatele acestora e un afis care te avertizeaza ca sunt in proba. Asta de vreo 2 luni. Unde nu e afis, risti sa pui cardul si nu ti da bilet.S-au investit bani in aceste aparate dar nu sunt asigurate nici acum conditiile de functionare ale acestora. Nu se da caldura in vagoane si arareori este dezinfectant asigurat. Eu dau 3 lei pe bilet si am justificata pretentie ca CTP-ul sa mi asigure minimum de confort caci siguranta lasa de dorit. Boschetarii sunt lasati sa doarma, sa calatoreasca fara nici o problema. Controlorii ii vizeaza pe ceilalti. Am vazut vatman care astepta grijuliu un boschetar cu punga in mana, nu cumva sa rateze calatoria caci se grabea sarmanul. Zona 300 este ,,pedepsita” de a nu avea o legatura directa cu orasul, trebuind sa schimbi 2 tramvaie. Si teoria cum ca un bilet e valabil o ora, este falsa, este o smecherie CTP deoarece in multe tramvaie au pastrat compostoarele clasice-cu gauri-care nu ti permit folosirea biletului decat pe acel tramvai. Abonament nu mi mai fac, deoarece cand a fost starea de urgenta au oprit circulatia tramvaielor respectiv au limitat-o. Nu ne au returnat banii macar partial pe abonamente. Conducerea CTP este complet inexistenta, nu raspunde la intrebari dar nici nu rezolva vreo problema. Sau onor Primaria. Am vazut ca domnul primar face rondul de seara cu masina. Dar de ce nu face rondul de zi cu tramvaiul? Intre orele 15-16? Ii garantez ca ar avea mai multi spectatorib si un super plus de imagine. CTP-ul e in subordinea Primariei, domnule Primar,deci?
-
corect
O minte prea odihnită ! Sau petitionar de profesie!
Iar cu ce spunea cineva cu amplasarea vis a vis a stațiilor, numai asa era un dute-vino peste liniile de tramvai ,pe “scurtătură”,ocolind spațiile destinate pietonilor.
Știind ca Aradon este un site falcoid pina la extrem,am fost surprins sa citesc un asemenea articol argumentat și de bun simt civic.Aceasta regenerare urbana emanată de o minte degenerata a pus Aradul intr-o situație cel puțin jenanta fata de imaginea unui oraș civilizat.Însă cuvințul decisiv îl au locuitorii,care au votat și se vede cu ce s-au ales.
-
Dk ai fi citit atent articole din ultima (cel putin) jumatate de an, ai fi constatat ca NU (mai) este pro-Falcă&gașca .
Avem cel mai scum bilet de tramvai din Romania !!! – Spre ex. Constanta 1,5 lei biletul – si asta de multi ani !
Perfect de acord cu autorul scrisorii deschise, si as mai adauga: Sa nu uitam de faptul ca pe cat (de inutil) de lungi sunt statiile, pe atat de inguste!!! (de ex. Atrium, UTA, Lebada, Fortuna, etc, in care aproape ca nu au loc 2 oameni unul langa altul, si adesea calatorii circula pe linia de tramvai, pana la trecerea de pietoni pt. ca nu au loc sa depaseasca calatorul care e pe peron…
Si asta in conditiile in care statiile respective sunt foarte circulate!!! A fost foarte frustrant, in urma cu cativa ani cand, dupa ce s-a facut asa-zisa modernizare a liniilor si statiilor de tramvai din oras, rezultatul a fost reducerea confortului, timpi pierduti de calatorie, etc – pe scurt mai rau ca si inainte!…
E clar ca autorii proiectului au circulat doar cu masinile, nicidecum cu tramvaiele!…
Batranii sa mai stea acasa ca-i paste coviduL!!
-
ce… mea ai tu cu parintii nostri? ha? Sigur tu nu ai asa ceva pt ca poate ai crescut la orfelinat. Mars d-aici
Am observat pe linia 18 la podogoria catre micalaca…este un vatman roker cu plete..ala tot cu 7 si 9 minute ajunge la podoria..cind de fapt de ex la si 30 e plecarea ..el pleaca la si 22 din podgoria..si mai este o problema majora…panourile cu reclame alea proaste care nu au nici un rost si incurca foarte mult ..de acoperis ce sa spui..cind ploua e tot una ca stai sub ele sau afara..un dobitoc care era beat cind a facut acel proiect..cu geamuri termopane care majoritatea sint sparte…plus ghenele astea de tramvaie vechi de 70 de ani care ar trebuii la fier vechi duse…cu fugitu dupa tramvai e adevarat..de duc dobitocii de vatmani in fatza de tot sa fuga oamenii dupa tramvai…o fi tramvaiu lu masa
AVEȚI DREPTATE MAREA MAJORITATE. CEA MAI MARE PROBLEMĂ ESTE CĂ CIRCULĂ CU UN VAGON. ACUMA CÎND TREBUIE SĂ PĂSTRĂM DISTANȚA SOCIALĂ? ȘI NE MAI DAU AMENZI CĂ NU AVEM MASCA, CIND STĂM CA SARDELELE?? VA RUGAM LUAȚI MASURI.PE LINIA 18 VIN CU UN SINGUR VAGON!!!!!!!