Arad. Un vot a lipsit ca alegerea arădenilor de a se deplasa prin municipiu cu tramvaiul şi autobuzul să fie mai costisitoare. 11 voturi în loc de cele 12 necesare a adunat miercuri proiectul privind modificarea anexei 1 a Contractului de delegare a gestiunii serviciului de transport public local. Primarul Gheorghe Falcă a fost cel care a anunţat faptul că proiectul a căzut la vot. Oricum, nici înainte de votare şi nici după, aleşii nu au avut nimic de comentat, deşi subiectul ar fi putut fi unul extrem de generos din punct de vedere politic, de ambele părţi.
În fapt, aleşii locali nu au comentat la niciunul dintre cele 14 proiecte supuse votului miercuri, ci fie au votat „pentru” (mai toate proiectele trecând cu unanimitate de voturi), fie „împotrivă” (voturi care au fost uşor de numărat pe degetele unei mâini).
Revenind la proiectul care ar fi dus la scumpirea biletelor de tramvai, proiect ce a stat la transparenţă decizională, acesta propunea ca pe viitor călătoria cu tramvaiul şi autobuzul să coste 2 lei. În proiect se face referire la faptul că au trecut trei ani de la ultima scumpire, preţul carburanţilor, al energiei electrice, al pieselor de schimb a crescut, iar în marile localităţi din ţară se plăteşte 2 lei pentru o călătorie de gen.
Cum arată scumpirile
Pe aceste considerente, la propunerea Companiei de Transport Public, Primăria Arad le propunea aleşilor majorarea preţului la transportul în comun în oraş. O călătorie cu tramvaiul sau autobuzul ar fi crescut de la 1,6 la 2 lei. Transportul preorăşenesc pe o distanţă de 10 kilometri s-ar fi taxat cu 4 lei, în loc de 3,20, cel pe 15 kilometri cu 5 lei, faţă de 4,20, cel pe 20 de kilometri cu 6 lei, faţă de 5,20, iar cel pe distanţă de 25 de kilometri 7 lei, în loc de 5,80.
Propunerea de scumpire viza şi abonamentele. Un abonament pe toate liniile urbane urma să crească de la 58 la 65 de lei, un abonament nenominalizat pe toate liniile urbane s-ar fi majorat de la 80 la 90 de lei, iar un abonament nenominalizat pe toate liniile urbane şi suburbane ar fi crescut de la 290 la 300 de lei.
Înapoi la vot
Cel mai probabil proiectul va sta din nou pe masa aleşilor municipali şi va trece de aceştia. Acum Puterea locală nu a avut cele 12 voturi necesare, dar, la şedinţa următoare, e posibil ca toţi consilierii să se întoarcă din concediu iar numărul de voturi să fie suficient pentru a trece de CLM scumpirea biletelor şi abonamentelor pe transportul în comun cu tramvaiele şi autobuzele în municipiu. Poate tot atunci, Opoziţia va motiva în plen votul negativ dat şi va trece la comentarii.
Cu subvenţii?
Oricum, în lipsa majorărilor de tarife, e aproape sigur că CTP se va îndrepta cu o nouă cerere către CLM: creşterea subvenţiilor. Şi între două rele, e aproape sigur că aleşii îl vor alege pe cel care va lovi cel mai puţin în bugetul local. Până atunci subiectul rămâne deschis.
Citiți principiile noastre de moderare aici!