O nouă rundă din scandalul politic determinat
de schimbarea mai multor directori de şcoli s-a
consumat ieri. Prefectul a participat la
şedinţa Consiliului de Administraţie al
Inspectoratului Şcolar Judeţean, iniţial
pentru a discuta despre controlul pe care Prefectura
îl face la nivelul instituţiei de
învăţământ arădene.
Întâmplarea a făcut ca în
această şedinţă să se discute
şi Ordinul emis de Ministerul Educaţiei, pe
data de 16.09 2009 privind detaşarea pentru
funcţiile de conducere din unităţile de
învăţământ preuniversitar,
ordin care prevedea ca „în termen de 48 de
ore, inspectoratele şcolare transmit Ministerului
Educaţiei, Cercetării şi Inovării
lista cu propunerile de numire a cadrelor didactice,
prin detaşare în interesul
învăţământului pentru
funcţii de conducere”. Acest ordin a adus
modificări esenţiale în modalitatea de
numire a directorilor prin detaşare. Dacă
înainte propunerile erau făcute de
inspectorul şcolar general şi supuse
aprobării Consiliului de Administraţie al
ISJ, acum acestea vin în urma propunerilor
Consiliului de Administraţie al ISJ şi sunt
trimise spre aprobare Ministerului, care emite numirile
la ordin.
O nouă rundă din scandalul politic determinat
de schimbarea mai multor directori de şcoli s-a
consumat ieri. Prefectul a participat la
şedinţa Consiliului de Administraţie al
Inspectoratului Şcolar Judeţean, iniţial
pentru a discuta despre controlul pe care Prefectura
îl face la nivelul instituţiei de
învăţământ arădene.
Întâmplarea a făcut ca în
această şedinţă să se discute
şi Ordinul emis de Ministerul Educaţiei, pe
data de 16.09 2009 privind detaşarea pentru
funcţiile de conducere din unităţile de
învăţământ preuniversitar,
ordin care prevedea ca „în termen de 48 de
ore, inspectoratele şcolare transmit Ministerului
Educaţiei, Cercetării şi Inovării
lista cu propunerile de numire a cadrelor didactice,
prin detaşare în interesul
învăţământului pentru
funcţii de conducere”.
Acest ordin a adus modificări esenţiale
în modalitatea de numire a directorilor prin
detaşare. Dacă înainte propunerile erau
făcute de inspectorul şcolar general şi
supuse aprobării Consiliului de Administraţie
al ISJ, acum acestea vin în urma propunerilor
Consiliului de Administraţie al ISJ şi sunt
trimise spre aprobare Ministerului, care emite numirile
la ordin.
Alo, alo… Ministerul?
În această situaţie au fost 87 de
directori şi directori adjuncţi, numiţi
prin detaşare de inspectorul şcolar general
la începutul lunii, fapt ce a declanşat,
atunci, un scandal politic. De data aceasta au
apărut discuţii în cazul a nouă
instituţii de
învăţământ pentru că au
fost mai multe nominalizări din partea Consiliului
de administraţie al ISJ. Şi de aici
scandalul. Potrivit prefectului Călin Bibarţ,
inspectorul şcolar general Eugenia Groşan nu
a dorit sub nicio formă să accepte votul
secret al celor 11 membri ai C.A., pentru alegerea unei
singure persoane, din cele două propuse,
pentru funcţia de director.
„Pentru a nu exista discuţii referitoare la
numele directorilor propuşi, am considerat că
cel mai potrivit ar fi ca în cazul în care
există mai multe propuneri, membrii Consiliului de
Administraţie să îşi exercite
dreptul de vot pentru a stabili ce propunere va fi
înaintată ministerului. Doamna inspector
propunea să fie trimise ministerului toate
variantele pentru fiecare post de director,
urmând ca cei de la Bucureşti să
decidă cine va prelua funcţia. Nu mi s-a
părut normal pentru că Bucureştiul nu
poate şti cine este la Arad şi am propus ca
pentru desemnarea nominalizărilor cei din
Consiulul de Administraţie să voteze
secret”, a explicat prefectul Aradului.
„În scurta mea carieră politică
de până acum pot să spun că nu am
mai văzut niciodată pe cineva să
dorească cu atât de multă ardoare
să împiedice votul secret”, a
subliniat prefectul. Pentru a o convinge pe
şefa inspectoratului că cea mai bună
variantă este votul secret pentru alegerea unui
singur nume, s-a apelat, telefonic, ministerul.
Eugenia Groşan şi-a explicat reticenţa
„S-a creat o dispută care viza
procedura, deoarece eu am avansat ideea de a trimite la
Bucureşti lista cu posibile propuneri de
numire pe aceeaşi unitate şcolară,
şi nu o propunere unică, aşa cum
susţinea domnul prefect. Nu ne-am
înţeles asupra acestei chestiuni. Era
suficient, aşa cum afirma şi doamna jurist,
să se facă propunerile, urmând ca forul
superior să dea o decizie. Discuţia nu
avea reticenţe faţă de exprimarea unui
vot, ci faţă de un vot care viza o
singură persoană. În marea parte a
cazurilor, am căzut de acord pe alegeri. Dar pe
lângă propunerile mele, s-a dat citire
listei aduse de domnul prefect, care conţinea
numele preferate de primari pentru
localităţile Vinga, Săvârşin,
Sâmbăteni, Şiria, Sântana,
Lipova, Hăşmaş. N-am putut să fiu
de acord cu unele propuneri, mai ales pe Vinga şi
pe Sâmbăteni, unde directorii deţin
funcţii politice, fapt care contravine tuturor
indicaţiilor pe care le emit liderii
politici. În cele din urmă, colegii
mei din consiliul de administraţie,
sătui de atâtea ciocniri, au votat
împăciuitor, rămânând din
păcate cu un gust amar”
Mirela Aldescu, inspector şcolar general adjunct a
punctat referitor la rezultatele votului
„În şase cazuri s-a votat un
alt nume decât cel propus la 1 septembrie,
un caz a rămas la fel şi a fost egalitate
într-o singură situaţie. S-a decis ca
pentru ultima situaţie să fie trimise ambele
propuneri Ministerului. Cred că totul a fost
corect, votul secret este unul democratic iar acum
aşteptăm numirile pe funcţii de la
Bucureşti”
Observator
În calitate de observator în cadrul
şedinţei, liderul SDI Arad, Dănuţ
Ienăşescu, precizează că modul de
aplicare al ordinului a fost corect, fiind respectate
toate prevederile legale.
M.A.
Citiți principiile noastre de moderare aici!