Încep să vină banii şi pentru segmentul de autostradă Nădlac-Arad, ignorat total până în prezent de autorităţile de la Bucureşti. În şedinţa de miercuri, Guvernul a alocat 63 de milioane de lei, bani care vor fi folosiţi pentru exproprieri ale terenurilor de pe traseul viitoarei şosele. Cu toate acestea, autostrada Arad-Nădlac este una dintre cele mai „vitregite” lucrări, guvernanţii nepunând accentul pe acest obiectiv, şi asta cu toate că Nădlacul este principala poartă de intrare şi de ieşire din ţară spre şi dinspre Occident.
Aproape 200 de milioane
Potrivit estimărilor specialiştilor, realizarea celor 38,5 kilometri de autostradă dintre Nădlac şi Arad ar costa 198,5 milioane de euro. Eusebiu Pistru, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, susţinea că lucrările la acest tronson sunt programate să înceapă anul acesta, afirmaţie susţinută şi de premierul Emil Boc şi de ministrul Transporturilor, Radu Berceanu. Mai mult, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a rezervat deja 14,3 milioane de euro pentru Arad-Nădlac, în ideea demarării lucrărilor propriu-zise. Până în prezent, însă, oficialii ministerului nu au organizat nici măcar licitaţia, aşa că este destul de greu de crezut că realizarea autostrăzii care leagă Nădlacul de Arad va demara în viitorul apropiat.
Promisiuni peste promisiuni
Licitaţia pentru proiectantul şi constructorul autostrăzii Arad-Nădlac trebuia să aibă loc deja, dacă ar fi să ne luăm după declaraţiile făcute în trecut de oficiali. Din lună în lună, însă, aceasta a mai suferit încă o amânare. Era vorba, cândva, de toamna anului trecut, apoi de iarnă, apoi de luna ianuarie etc. Cum, încă, procedura nu a fost declanşată iar de la startul ei va mai trebui să treacă cel puţin trei luni până la aflarea executantului e greu de crezut că vom vedea vreo mişcare pe autostrada Arad-Nădlac în acest an.
Ungurii muncesc
Până la Nădlac, maghiarii vor veni cu autostrada lor (M5) până la finele lui 2012 şi, deşi au solicitat oficialilor români să urgenteze şi ei lucrările, acest lucru nu a avut loc. Ungurii au ajuns, deja, în apropiere de graniţa română. În august, vor finaliza cei 24,9 km de autostradă între Szeged şi Mako, tronson care va fi predat autorităţilor maghiare pe 31 august 2010. În 2012, maghiarii şi-au propus să inaugureze şi ultimii 23 de kilometri din autostrada care îi leagă de România, tronsonul Mako- Nădlac.
Cum sună pe hârtie
Pe site-ul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale, la capitolul autostrăzi, neactualizat se pare de mult, să precizează faptul că lucrările sunt programate să înceapă în trimestrul III din 2009! Singura veste bună este hotărârea de acum cu privire la despăgubiri. De la startul lucrărilor sunt necesare oricum minimum 36 de luni. Adică trei ani pentru cei 38,5 kilometri de autostradă, 12 pasaje şi două poduri.
A.B.D.; A.G.
Citiți principiile noastre de moderare aici!