Jurnal arădean: – Se poate vorbi de un fenomen în cazul elevilor arădeni întorşi din ţări precum Spania, Italia şi care vor să fie reintegraţi în sistemul de învăţământ românesc?
Nicolae Pellegrini: – Da, se poate spune ca asistăm la un fenomen ţinând cont de tendinţa crescândă a numărului celor întorşi. Dacă prin 2005 aveam în medie pe lună, sub 10 cazuri, acum media lunară este de 40 – 50 de cazuri pe lună. Am avut până acum, în anul acesta şcolar peste 200 de cazuri. Din păcate, şi mă refer în special la copiii întorşi în ţară, numărul acestora va creşte pe tot parcursul anului. Spun, din păcate, pentru că în mijlocul anului şcolar integrarea copiilor se va face mai greu.Vreau să atenţionez părinţii să ţină cont de problema şcolarizării copiilor atunci când decid data la care să revină în ţară.
Jurnal arădean: – Care sunt ţările din care revin cei mai mulţi elevi şi în ce proporţie aceştia fac solicitări pentru mediul rural sau urban?
Nicolae Pellegrini: – Locul unu îl deţine incontestabil Spania, urmată de Italia şi la mare distanţă Grecia, Franţa, Olanda. Solicitările sunt echilibrate între rural şi urban, balanţa nu se înclină semnificativ în nici o parte, rămâne în echilibru.
Jurnal arădean:- Care sunt procedurile şi cât durează ele până în momentul în care copilul este readmis în sistem?
Nicolae Pellegrini: – Părinţii vin la noi cu dosarul, noi îl analizăm, facem o recomandare în care specificăm clasa în care va fi trimis copilul şi-l trimitem la Bucureşti, la Centrul Naţional de Recunoaştere şi Echivalare a Diplomelor, din cadrul MECI. Durata legală în care poate fi trimis răspunsul este de 60 de zile, uneori vine mai repede, alteori mai târziu. În ultima vreme, din pricina numărului foarte mare de cereri de echivalare, au trecut mai mult de 60 de zile.
Jurnal arădean:- Ce se întâmplă cu acel elev în această perioadă?
Nicolae Pellegrini: – El urmează cursurile clasei pe care noi am recomandat-o, şi în cele mai multe cazuri rămâne aceaşi şi după sosirea răspunsului de la minister, având calitatea de auditor. Merge la ore, parcurge materia la fel ca ceilalţi colegi, provizoratul se reflectă din modul în care e trecut în actele şcolii.
Jurnal arădean:- Care sunt cele mai frecvente probleme care apar în momentul în care dosarul unui copil ajunge la dumneavoastră?
Nicolae Pellegrini: – Cele mai multe sunt cauzate de neatenţia părinţilor, şi unele ar putea fi evitate dacă la plecarea din ţara respectivă ar solicita instituţiilor de învăţământ toate actele care să ateste studiile copilului. Ei trebuie să aducă, pentru fiecare an în parte, dovada că elevul a promovat anul respectiv, nu doar că a urmat cursurile pe perioada unui an. Deasemenea trebuie să înţeleagă că dacă calificativul obţinut acolo e insuficient, asta înseamnă că trebuie să repete anul, fie aici , fie acolo. O situaţie mai specială o au cei care aici, spre exemplu, termină clasa a III-a, pleacă dincolo şi, în urma evaluărilor făcute sunt trecuţi în clasa aV-a. La întoarcere, după un an, vor în clasa a VI-a. Însă, conform legislaţiei româneşti, el e obligat să repete clasa a V-a, nu poţi sări peste un an de şcoală, anii de studiu sunt aceeaşi la număr pentru toţi.
M.A.
Citiți principiile noastre de moderare aici!