ARAD. Asociația de de Dezvoltare Intercomunitară Sistem Integrat de Colectare a Deșeurilor – A.D.I.S.I.G.D. a prezentat, într-o conferință de presă organizată luni, la Consiliul Județean, un bilanț al activităților insituției desfășurate în ultima perioadă, cu accent pe schimbările legislative, dar și pe problemele întâmpinate în colectarea deșeurilor, în cele cinci zone ale județului.
Președintele ADISIGD, Răzvan Cadar, a vorbit despre stadiul contractelor de colectare selectivă a deșeurilor pe fiecare zonă în parte, având în vedere că, în momentul de față, nicio zonă nu are operator desemnat în urma unei licitații competitive.
În prezent, sintetizat, situația colectării deșeurilor pe cele cinci zone este următoarea: în zona 1 (inclusiv municipiul Arad), colectarea se realizează prin procedura de negociere fără publicarea unui anunț de participare. Procedura de licitație deschisă se află în etapa de evaluare. În urma procedurii de negociere directă, contractul a fost atribuit RETIM pentru o perioadă de un an de zile, iar colectarea se face în baza unei taxe. Deși atribuirea prin licitație a fost demarată anul trecut, din cauza multiplelor contestații aceasta nu s-ar fi finalizat până la data de 25 aprilie, dată la care actualul contract de salubrizare ar fi expirat, existând pericolul ca zona 1 să rămână cu gunoiul neridicat. Deocamdată nu se cunosc firmele care au licitat pentru gunoiul zonei 1, dar procedura de evaluare trebuie finalizată până cel târziu pe data de 6 mai, dată la care cel mai probabil vom afla și câștigătorul.
Pe zonele 2, 3 și 4 colectarea se face pe situație de urgență, adică fiecare primărie se descurcă în regim propriu. Se lucrează la documentații, atât privind procedura de negociere, cât și cea de licitație deschisă.
În zona 5, care se întinde pe valea Mureșului, colectarea se realizează prin procedura de negociere, începând cu 3 aprilie. Contractul pe un an a fost atribuit direct celor de la Polaris, dar pentru că zona nu este foare ofertantă – vorbim aici de o zonă destul de extinsă (Lipova, Bata, Bârzava, Birchiș, Conop, Ghioroc, Păuliș, Petriș, Săvârșin, Șiștarovăț, Ususău, Vărădia de Mureș, Zăbrani) dar cu populație puțină – interesul firmelor de salubrizare este și el scăzut. Și aici se lucrează la documentația privind procedura de licitație deschisă.
Reorganizare majoră
Pentru a nu mai ajunge în situația în care să fie nevoiți să se ocupe în regim propriu de colectarea deșeurilor, primarii din zonele 2, 3 și 4 au decis unificarea într-o singură zonă, în baza unei taxe de colectare și nu a unui tarif, așa cum este în prezent. Ceea ce înseamnă că operatorul de salubritate încheie un contract cu primăria și nu direct cu fiecare beneficiar în parte, urmând ca administrația locală să plătească la zi costurile acestui serviciu și să recupereze banii de la contribuabili odată cu colectarea impozitelor.
Unificarea celor trei zone într-una singură este în linie dreaptă, ne spune Răzvan Cadar, o parte din documentația necesară fiind deja aprobată. Zona rezultată – care cuprinde trei orașe (Chișineu Criș, Ineu și Sebiș) cu localitățile învecinate, va fi mult mai ofertantă pentru firmele de salubritate, atât ca număr de locuitori, dar mai ales prin aplicarea taxei și nu a tarifului.
„Reprezentanții zonelor 2, 3 și 4 doresc unificarea acestora într-o singură zonă, având ca scop îmbunătățirea condițiilor de colectare a deșeurilor. Totodată, cu excepția Zonei 1, celelalte zone doresc modificarea modalității de plată a serviciului de salubrizare, de la tarif la taxă, pentru utilizatorii casnici. Diferența între tarif și taxă este că în prima variantă contractul se încheie între operator și utilizatorul serviciului, iar în cea de a doua variantă contractul este încheiat de operator cu primăria, urmând ca administrația locală să colecteze banii de la cetățeni. Utilizatorii non-casnici vor rămâne la sistemul de tarif, încheind contractele direct cu operatorul”, a explicat Răzvan Cadar, președintele ADISIGD.
Mai multe contracte
Tot ca un element de noutate, începând din acest an, ADI Deșeuri are obligația de a încheia contracte pentru toate componentele fluxului de gestionare a deșeurilor: colectare, sortare și depozitare.
„Inițial, stația de sortare și deponeul ecologic erau în gestionarea Primăriei Municipiului Arad care s-a obligat să pună la dispoziție Stația de sortare și depozitul conform, cu tot cu operatorii acestora. Încheierea contractelor pentru sortare și depozitare este de acum în sarcina noastră și, ca urmare, am întocmit documentația necesară pentru aceste contracte. Acum ADISIGD monitorizează întregul proces de gestionare a deșeurilor”, a mai spus Cadar.
„A fost un volum foarte mare de muncă, pentru că modificarea legislației s-a făcut în luna octombrie a anului trecut, cu termen de aplicare 1 februarie 2023. Au trebuit pregătite toate documentațiile în timp foarte scurt, dar am reușit să ne încadrăm în termen”, a precizat Simona Stan, directorul adjunct al ADI Deșeuri.
Devierea de la depozitare
Reprezentanții ADISIGD au mai insistat pe devierea de la depozitare și evitarea supraîncărcării deponeului ecologic, fapt pentru care vor fi organizate campanii de informare și educare a cetățenilor.
„De exemplu, pe zona 5, unde reîncepe cu data de 3 aprilie colectarea selectivă, angajații noștri vor fi în teren pentru o informare prealabilă a locuitorilor din zonă. S-au împărțit sacii galbeni pentru plastic și metal și sacii albaștri pentru hârtie. Trebuie mai multă conștientizare, ca să ajungem acolo unde ne dorim. Luăm în calcul subdimensionarea pubelei negre pentru menajer, tocmai ca să limităm cantitățile”, a mai precizat Cadar.
„În întreaga noastră activitate, scopul principal este cel de a asigura continuitatea serviciului de salubrizare, în întregul său proces – colectare, sortare, depozitare – pentru a nu crea disconfort cetățenilor. Desigur, întregul proces trebuie să respecte legalitatea, fie că vorbim de colectare în situație de urgență, de colectare prin procedura de negociere, cât și prin cea de licitație deschisă”, a completat Simona Stan, director adjunct al ADISIGD Arad.
Taxă vs tarif
Colectarea deșeurilor în baza unei taxe va aduce mai mulți bani în buzunarele operatorilor de salubritate, întrucât sumele sunt încasate în baza evidenței populației, existente la primării. În cazul contractelor încheiate de către operator direct cu beneficiarul, au existat situații de nedeclarare a numărului real de persoane care locuiau la aceeași adresă, ceea ce a însemnat și bani mai puțini pentru firma contractantă.
Trimite articolul
XInvarti-ile sucicile ca sa fie bine pt voi ! Ca noi platim !
Tot Polaris vă scoate din rahat! Să castige si Municipiul!
Sa ne vorbeasca domnul vice de cantarirea gunoiul si nu plata forfetara cat si de esecul colectarii selective. Dar pentru ei, este doar o alta vaca de muls …
Normal ca gunoaiele să se ocupe de gunoaie.
Regulile PE gunoi nu se schimbă. Sunt aceleași dintotdeauna.
taxe taxe sa va ia dracu de hoti pnl mai rai ca pcr
La Borosjeno tarifele s-au dublat si din informatii e o firma liberaca care ii dubeste pe locuitori! Asta e din ciclul *bani pentru campania electorala de la anul* ,laolalta cu jecmanirea locuitorilor!
Și cînd să se pună să se facă tot nu se face și se c _ c ă