ARAD. „Montarea stâlpișorilor de delimitare pe strada Vasile Godiș, (pe partea dreaptă, pe sensul de intrare de pe Bulevardul Revoluției, pe segmentul de aproximativ 12 metri), pentru a împiedica imobilizarea neregulamentară a vehiculelor din zona de referință; amplasarea indicatorului rutier cu semnificația <Oprirea Interzisă> pe strada Vasile Goldiş, partea stângă, în dreptul imobilului cu numărul 3 (în dreptul căii de acces spre curtea interioară aferentă Colegiului Medicilor), cu raza de acţiune până la intersecţia cu strada Românului; mutarea indicatorului cu semnificaţia <Oprirea Interzisă> (existent în dreptul imobilului cu nr. 8) în dreptul imobilului cu nr.6, în zona de acces spre Muzeul Memorial <Vasile Goldiș>), pentru a facilita deplasarea fără incidente pe segmentul de drum public îngustat. Simultan, considerăm oportună redistribuirea locurilor de parcare existente pe partea dreaptă, prevăzute cu dispozitive de blocare (adică mutarea acestor locuri cu aproximativ 10 metri mai în spate, astfel încât să nu se blocheze calea de acces către Muzeul Memorial Vasile Goldiș)”.
De unde vine adresa Poliției Locale?
Așa sună cererea adresată de Poliția Locală Arad Comisiei de Sistematizare a Circulației. Cererea este datată 29.09.2022 și a ajuns la noi prin intermediul locuitorilor străzii – șocați că se face o reorganizare a acesteia fără ca ei să se fi plâns de problemele de circulație de aici, fără a fi consultați, sau măcar informați de intențiile Primăriei, prin vocea Poliției Locale. Cum au aflat locuitorii de pe strada Goldiș că li se pregătește ceva?
Într-o zi, de curând, au surprins pe stradă muncitorii unei firme de semaforizare/ semnalizare care colorau cu vopsele anumite puncte de pe carosabil și care i-au informat că aici regulile de circulație se vor schimba. Au început să întrebe în stânga și în dreapta și au aflat că așa se va și întâmpla, dacă Comisia de sistematizare va aproba cererea de mai sus a Poliției Locale. Și au mai aflat că această comisie se va întruni chiar pe 6 octombrie și ne-au destăinuit că le e greu să creadă că membrii acestei comisii vor decide altfel, dat fiind faptul că deja firma cu care Primăria lucrează pe semaforizare a marcat strada pentru viitoarea configurație!
Cum mai nimeni dintre locuitorii străzi nu a părut că a făcut vreo cerere în acest sens la Primărie, aceștia bănuiesc că situația tronsonului vizat acum se modifică datorită/ din cauza hotelului deschis de curând în zonă. În detrimentul celorlalți, spun locuitorii.
Plângerile locatarilor
Aceștia nu au stat cu mâinile în sân, așa cum e obiceiul la români (să se plângă doar pe la colțuri, după ce faptele s-au petrecut), ci au adresat de atunci două cereri Primăriei Arad, pentru a-și spune punctul de vedere și a determina factorii de decizie să nu ia o hotărâre care, spun ei, afectează zeci de familii din Arad. Ultima dintre ele sună așa:
„Către Primăria Arad, Subscrisa Asociaţia de Proprietari Goldiş nr.9, cu sediul în Arad, str. Vasile Goldiş, nr.9, Referitor la adresa nr. 73952/26.09.2022 emisă de Poliţia Locală către Primăria Arad (Comisia de Sistematizare a Circulaţiei), atașată la prezenta, vă comunicăm următoarele: Pe strada Vasile Goldiș sunt un număr de 20 imobile în care locuiesc câteva sute de familii și totodată își desfășoară activitatea mai multe societăți comerciale. În urma modificărilor propuse de Poliţia Locală se vor pierde în mare parte locurile de parcare. În principiu, din calculele noastre, pe strada Vasile Goldiș vor rămâne aproximativ 10 locuri de parcare, față de 31, și se pierd aproximativ 21 locuri. În documentul emis de Poliția Locală se menționează relocarea parcărilor dedicate (3 la număr), singurul loc unde se pot reloca fiind strada Românului (strada înfundată), care la ora actuală are 8 locuri de parcare pe o parte, toate ocupate. La unul dintre imobilele de pe strada Vasile Goldiș funcționează o sală de sport pentru copii mici, unde, la orele 16–17, vin părinții să ia copiii acasă, care totodată nu vor avea unde să parcheze. În cazul în care se vor vota propunerile Poliției Locale, locatarii imobilelor de pe strada Vasile Goldiș nu vor avea locuri de parcare. Vă menționăm că niciun imobil de pe strada Vasile Goldiș nu beneficiază de curte interioară, unde să se poată parca toate autoturismele locuitorilor.
În concluzie, ne opunem modificărilor propuse. Considerăm că modificările propuse trebuiau să facă obiectul unei dezbateri publice cu prezentare de soluții complete pentru parcarea riveranilor”.
Adresa a fost trimisă Primăriei Arad pe data de 4 octombrie. O zi mai târziu, aceeași asociație cerea Primăriei Arad „să ne informați când va fi reabilitată strada Românului”, menționând în adresă că această stradă a fost pavată în urmă cu câțiva ani, dar în momentul în care s-a construit hotelul din vecinătate, când au intrat mașini mari aici, acestea au distrus în mare pavajul. „Din discuțiile cu arhitectul șef al Aradului de la vremea respectivă, dl. Radu Drăgan, ni s-a explicat că, după ce se va finaliza construcția, dezvoltatorul are obligația prin autorizația de construire să aducă și strada Românului la starea inițială”, au mai menţionat aceştia, punctând şi faptul că, deşi lucrarea e finalizată de şase luni, nu s-a intervenit la repararea străzii.
Cererile adresate Primăriei Arad
Am decis să aflăm de la Primăria Arad de ce Poliţia Locală a luat la ochi această stradă, dacă a primit solicitări pe temă de la arădeni, fie ei persoane fizice sau juridice, câte astfel de cereri a mai depus Poliţia Locală la Comisia de Sistematizare a Circulaţiei în ultimul an şi dacă au luat act între timp de nemulţumirile exprimate de locuitorii zonei, cuprinse în cele două adrese primite de curând de instituţie.
Ar fi fost interesant de văzut de ce nu a avut loc o consultare pe tema modificărilor propuse pe această stradă, în condiţiile în care vorbim de un spaţiu public destul de frecventat de arădeni, care dă în Piaţa Catedralei, un alt loc supus în aceste zile reorganizărilor şi redesenărilor. Cu atât mai importantă ar fi fost poate consultarea pe temă în condiţiile în care, timp de luni bune, cât vor avea loc lucrările de remodelare a Pieţei Catedralei, locurile de parcare libere vor fi aproape imposibil de găsit în această zonă, iar situaţia se va perpetua şi după, dat fiind faptul că proiectul din Piaţa Catedralei propune amenajarea a… 17 locuri de parcare. Zona este și acum deficitară la capitolul locuri de parcare, iar Primăria nu pare să aibă nicio soluție pentru această zonă. Singurul proiect amintit pe temă ar fi fost acela al unei parcări supraetajate lângă Poliție, proiect de care mai vorbește, din când în când, doar presa.
Nu ne-am permis să punem atâtea întrebări dat fiind faptul că întrunirea comisiei are loc tocmai astăzi, la nici două săptămâni de la solicitarea Poliţiei Locale şi la câteva zile după ce locuitorii zonei au aflat ce se pregăteşte pe strada lor.
Aşa că am rămas doar la primele întrebări.
Ce spune Primăria Arad
Primăria ne-a răspuns în aceeași zi la solicitări, precizând:
„Având în vedere creșterea gradului de congestie a traficului rutier în zona centrală, vă comunicăm faptul că în adresa transmisă Comisiei de Sistematizare a Circulației, Direcția Generală Poliția Locală a inițiat o propunere de facilitare a traficului rutier într-o zonă care a suferit mutații din punct de vedere al activității economice întreprinse în municipiul Arad, solicitând redistribuirea a două locuri de parcare prevăzute cu dispozitive de blocare, nefiind vorba de desființarea locurilor de parcare din zonă. Profilul zonei la care facem referire (strada Vasile Goldiș) este în mod expres legat de activitățile comerciale desfășurate în zonă sau în arealul din proximitatea străzii, de activitățile economice, de existența și funcționarea sediului Colegiului Medicilor din Județul Arad, cu atât mai mult că în zonă a apărut și o unitate hotelieră, ceea ce determină necesitatea reconfigurării accesului rutier și circulației în contextul creșterii semnificative a intensității traficului în zona respectivă, de o manieră care să permită desfășurarea fluentă a circulației rutiere potrivit necesităților de mobilitate urbană, paralel, cu asigurarea locurilor de parcare și utilizarea lor în mod eficient. Polițiștii locali din cadrul Direcției Generale Poliția Locală au mai inițiat în cursul anului precedent și în anul 2022 astfel de proiecte similare pe strada Aviator Georgescu, în Parcul Reconcilierii, în Piața Avram Iancu, pe strada Simion Balint, pe strada Andrei Mureșanu, artere principale din municipiul Arad, unde s-a impus reglementarea circulaţiei pe drumurile publice din municipiul Arad și necesitatea respectării normelor de circulație rutieră”.
Pe scurt, potrivit Municipalității, mutarea celor două locuri de parcare cu dispozitiv, aparținând hotelului deschis de curând în zonă, sunt creditate ca singurele modificări care vor avea loc efectiv acolo, în condiţiile în care locurile de parcare de la intrarea pe stradă nu erau marcate, deci teoretic nu era voie să se parcheze acolo. Stâlpișorii, celebrii stâlpișori anti-parcări, vor fi doar ganația că nimeni nu va mai parca neregulamentar acolo.
Rămâne de văzut dacă cererea Poliţiei Locale către Comisia de Sistematizare a Circulaţiei va suferi modificări, dacă lucrurile au fost cât de cât reconsiderate după adresele trimise de asociaţia de proprietari sau dacă, la final, membrii comisiei vor decide altceva. Cât va conta vocea locatarilor de aici şi cât vocea celor care au afaceri în zonă?
FOTO: A.B.
Trimite articolul
XCine mai crede ca pot fi luati in considerare cetatenii,cand banii unui fost fotbaliator (de altfel,bun si mandria aradenilor) vorbesc. Si mai apoi,ati uitat ca trebuie si gura administratiei sa mance ceva,si hotelul ar restaurant ? Si mai vine si campania electorala in vitorul apropiat,si banii negri trebuie stransi,dupa bunul obicei pedelisto-penelist. Asa ca ciocu mic,ca sunt ei la putere !!!
-
Despre care fotbaliator este vorba??
-
Tucudean
-
Idea buna, exact cum se face in Europa de vest, mai putin masini in centrul orasului.
-
Intr-adevar,ideea e buna,insa trebuie dcel putin doua observatii: in Europa(si Oradea)sunt parcari construite,si de aceea nu prea se parcheaza in centru;noi nu ne comparam cu Europa,caci mai faci un pas si din Romania ai picat de pe glob,atit suntem de evoluati.
-
Partial adevarat, in Europa de vest au parcari construite DAR acum precum in Paris lumea a inteles ca un oras nu poate lua atat masini, cat mai mult masini in oras = probleme nerezolvabile (aglomeratia, poluare si risipa de energie, accidente, etc…) acum in Paris si alte orase se face stric oposit, in loc de parcari peste tot si mai mult benzi pe bulvardele/strazile, acum urbanisti si primaria au in sfarsit inteles care este singura solutia (cum au facut olandezi acum 40-50 de ani) : se pune pe primul loc alti mijloace de transport adica transport in comun, mers pe jos si bicicleta… si mai specific despre faza cu bicicleta, ei au construit piste de biciclete (piste separate de masini, nu doar o linia vopsita pe jos) si ce se intampla acum este ca numarul de biciclistii in Paris a explodat fata de cateva ani in urma, si sunt din ce in ce mai putine masini (lucru care este bun pentru toate lumea, inclusiv pentru cele care au nevoi de masina lor precum mesteri, persoanele cu desabilitati, etc… mai putin masini = mai putin aglomeratia pentru alti…).
Sunt convins ca in Arad asa ceva ar fi posibil daca ar exista vointa politica, in Arad nu s-a facut nimic nou de ani de zile, sunt acelasi vechi piste de biciclete nesigure, neplacute, prost gandite si doar revopsite… oameni sunt fricat de a merge pe astfel de pistele periculoase si de obicei vedem biciclistii pe trotuar pentru ca este mai sigur pentru viata lor… Dar problemul in Arad este ca lumea este dependant de masina lor, chiar daca nu face mai mult de cateva km in fiecare zi… O primaria cu cap ar lucra pentru a gasi solutii, pentru a dezvolta mijloacele de transport in comun, cu constructia de parcari P+R (parcari pe margina orasului unde poti lua transport in comun pana in centrul fara a avea nevoie de masina ta), cu mai putin benzi dedicat traficul auto, cu mai mult infrastructura pentru bicileta si regandit total fata de ce avem acum, cu politia locala care face treaba si ridica masinile parcate pe pistele, etc… sunt convins ca se poate, dar timpul trece si primaria doarme… chiar la un moment unde lumea se plange ca benzina este foarte scumpa si un alt model de transport pentru orasul ar fi bine venit pentru toate lumea si ar solutiona o gramada de probleme (mers pe bicicleta = mai putin aglomeratia, mai putin poluare, mai putin bani pe benzina, efort fizic si lupta importiva epidemia de obezitate, lupta importiva stressul, etc….)
Am scris prea mult dar este un subiect fascinant si e trist ca inca in Arad lumea nu a inteles inca, cat de rea pentru ei este faptul ca sunt foarte dependent de masina in oras….
-
anunt; Se cauta primar , actualul lipsa ; oportunitati ; – salar bun plus alte cele
Sigur ca primeaza interesele hotelierilor ca,nu se poate intra pe strada cu autocarul. O,, vorba” buna pusa unde trebuie si sa rezolvat problema…Locatarii din zona sa-si vanda masina,si sa circule cu tramvaiaul,sau pe jos ca e mai sanatos.
-
sa traiasca ”pilele” si ”interventiile” dupa cum scrie si Mircea
pai si interesele unui pilos bogatan sunt mai presus decat interesele locatarilor din zona? 1 vs 1000 ? unde sa isi puna locatarii masinile?
Unde sunt mult trâmbițatele parcări subterane cu care se lăudau aleșii? Parcările subterane ar fi rezolvat de mult problema acestui oras sufocat de aglomerația in trafic, poluare, gălăgie, samd.
-
Multi nemultumiti, putini dispusi sa-si puna numele pe petitii. Bati la usi sa semneze petitii si se dau loviti.