Şedinţa de miercuri a CLM Arad, probabil ultima din acest mandat, a indicat cât se poate de clar care va fi poziţia USL pe viitor faţă de proiectele executivului local: un hotărât „nu”, sau cel mult delicatele „abţineri”.
Greu s-a strecurat miercuri un vot favorabil proiectelor Primăriei venit din partea Opoziţiei 2008-2012. Nu s-a discutat mult, nu s-au explicat mult nici proiectele, nici voturile negative sau abţinerile, dar s-a votat aproape fără greşeală, aşa cum probabil au decis liderii PDL pe de o parte şi USL pe cealaltă.
Pentru că unitatea părea că a conta cel mai mult, aleşii USL au votat chiar şi împotriva cererilor formulate de transportatori la singurul proiect care a adus dezbaterea în CLM Arad: proiectul privind accesul şi circulaţia utilajelor şi a autovehiculelor de transport marfă cu masa maximă autorizată mai mare de 3,5 tone în municipiul Arad, fapt pe care edilul nu a uitat, desigur, să-l menţioneze.
Primul care a deschis discuţia a fost consilierul PSD Gheorghe Săplăcan, care a găsit încă un motiv să aducă în discuţie cel mai dureros subiect în viziunea sa – aprovizionarea din zona Kaufland, acolo unde locuitorii, printre care şi alesul, se plâng că au de suferit din cauza TIR-urilor care aduc marfă la supermarket. Consilierul a propus modificarea orelor de dimineaţă în care vehiculele grele au voie să staţioneze pe domeniul public, de la 6.00-9.00 la 8.00 -11.00.
Amendamentul său a adus şi prima intervenţie a primarului (care a amintit, ciudat, de faptul ca cei mai mulţi dintre arădeni folosesc transportul în comun începând cu 5.30 ?!) şi primul vot împotriva unei propuneri de amendare a proiectului.
Amendamentele Puterii
Au urmat amendamentele Primăriei, preluate în urma dezbaterii publice organizate pe subiect. Propunerile de aici – o precizare clară a masei maxime autorizate, de 40 de tone, pentru ansamblul de vehiculele cap tractor cu semiremorcă, eliberarea autorizaţiei de acces pentru 24 de ore, cu posibilitatea de plată a acesteia prin virament în conturile Municipalităţii (50 de lei pentru vehiculele sub 3,5 tone şi 100 pentru cele mai grele), traseul de urmat pentru zona industrială situată pe strada Muncii, sau faptul că autorizaţia de acces se va elibera de la Serviciul Relaţii Publice din PMA – au trecut, cu abţinerile şi voturile împotrivă ale USL, de aleşii locali.
Ionel Ciupe a intervenit, ce-i drept, după votarea amendamentelor, şi a cerut ca proiectul să fie retras pentru că nu s-a discutat defel în comisia din care face parte. Deşi a fost criticat de către primar şi preşedintele de şedinţă că nu ştie încă regulile CLM (propunând retragerea după votarea amendamentelor), Ciupe s-a bucurat de susţinerea credibilă a lui Tiberiu Dekany şi a reuşit să aducă amendamentul său la vot. Majoritatea din CLM şi-a spus însă şi aici cuvântul, ca de altfel la toate proiectele propuse de executiv. Amendamentul lui Ciupe a căzut, proiectul a trecut cu 17 voturi „pentru”.
Problemele transportatorilor
Subiectul traseelor pe care TIR-urile vor circula prin Arad nu s-a încheiat după votul pe proiect. Un reprezentant al Asociaţiei patronale a transportatorilor 2002 a fost lăsat să spună durerea celor pe care i-a reprezentat în CLM.
Singura problemă ridicată a fost cea a noului traseu pe care vor fi obligate să circule TIR-urile de mâine-poimâine, odată cu intrarea în vigoare a noului regulament. Este vorba de traseul fixat pentru drumul Timişoara-Deva iar plângerea viza faptul că pe noul traseu fluxul de marfă va fi deviat pe vechea centură, fapt care va duce la crearea de blocaje în trafic. De aici până la probleme majore pentru transportatori, TIR-uri trase pe dreapta, pentru a putea respecta orele legate de odihnă şi, bineînţeles, pierderi băneşti cauzate de întârzieri nu mai e decât un pas, în viziunea transportatorilor.
Deviaţi, oricum
Primarul Falcă a intervenit pentru a preciza faptul că cererile asociaţiei se regăsesc în mare parte printre amendamentele votate de aleşii Puterii, că noul regulament a fost creat pentru că a apărut centura Aradului în regim de autostradă şi Aradul avea astfel oportunitatea să scoată traficul greu definitiv din oraş, dar a recunoscut că există câteva probleme de trafic pentru transportatori în zona lucrărilor la pasajele de pe centură.
„La intersecţia de la CET lucrarea nu afectează trecerea, dar la cea din Micălaca sunt probleme, acolo s-a făcut şi devierea. Noi am solicitat Prefecturii, care a primit acest drum, să urgenteze lucrările aici, în condiţiile în care noi, prin fonduri europene, trebuie să atacăm intersecţia din zonă şi atunci Prefectura trebuie să găsească un alt traseu. Noi avem soluţii pentru traseu, dar dacă nu ni se cer, nu avem cui să le dăm”, a precizat Falcă, punând paie pe foc războiului purtat de câteva zile cu reprezentantul Guvernului în teritoriu.
Probleme şi câteva soluţii
Revenind la problema transportatorilor, edilul i-a asigurat pe aceştia că traseul ar fi fost oricum deviat, că cunoaşte problemele din zonă, dar şi că a făcut solicitări la Poliţie pentru degajarea traficului prin prezenţa în zonă a agenţilor şi că va mai face o cerere pe acest subiect.
Reprezentantul transportatorilor a găsit şi el o soluţie de compromis pentru a scurta cât mai mult timpii pierduţi de şoferi pe centură, însă salvarea nu ar veni nici de la Primărie, nici de la Prefectura Arad, ci de la CFR. S-a cerut ca barierele de la trecerile peste linii să nu stea atât de mult coborâte, ci să fie coborâte doar cu un minut înainte de trecerea trenului şi ridicate tot după un minut de la trecerea acestuia. Numai că soluţiile simple, în România, sunt întotdeauna cele mai greu de realizat.
adriana.barbu@informmedia.ro
Citiți principiile noastre de moderare aici!