Încep să apară semne de întrebare referitoare la intenţia celor de la PORR Construct, care şi-au asumat faptul că vor finaliza Centura de Est a Aradului până la finalul acestui an, chiar dacă contractul permite finalizarea lucrărilor în prima parte a anului 2025. Cei de la Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Timişoara anunţă că şantierul Variantei de Ocolire Arad Est a depășit, la începutul lunii august, stadiul de 67 la sută, lucrările de drum fiind realizate în proporție de 50 la sută, la pasajul peste calea ferată – 83 la sută, iar la podul peste Mureș – 77 la sută. „A avansat și relocarea utilităților (86 la sută) și iluminatul (63 la sută). La lucrările de drum s-au executat decopertări, umpluturi de terasamente, așternerea materialului necoeziv pentru realizarea in situ a stratului de fundație superior din balast stabilizat cu lianți hidraulici la unele intersecții de pe traseu, îmbrăcarea taluzului cu pământ vegetal etc. Antreprenorul s-a axat pe cele două lucrări la structuri, podul peste Mureș și pasajul peste calea ferată, fiind făcute cofrări/armări/betonări la elementele de suprastructură realizate monolit, s-a lucrat la betonarea trotuarelor, la culeele podului, elevații, asamblarea tronsoanelor de grinzi metalice, precum și ridicarea acestora pe poziție la sud de malul râului Mureș”, au anunţat cei de la DRDP Timişoara, care supervizează lucrările la această investiţie. Şantierul a fost „animat”, în această perioadă, de 170 de oameni şi 80 de utilaje şi echipamente. Dar, cu toate acestea, apar semne de întrebare referitoare la capacitatea celor de la PORR de a finaliza centura în acest an, aşa cum şi-au anunţat intenţia reprezentanţii firmei constructoare.
Avans mic
Dacă urmărim informările făcute lunar de către cei de la Regionala din Timişoara, observăm că media avansului lucrării a fost de 10 procente în fiecare lună, începând cu primăvara acestui an. Au fost, însă, situaţii în care, într-o lună de zile, şantierul a avansat cu numai 4 procente. De exemplu, la începutul lunii mai, progresul proiectului era de 44 la sută, în timp ce la începutul lunii iunie aveam un procentaj de 48 la sută. Ulterior, în iunie şi iulie, s-a avansat cu aproximativ 10 procente în fiecare lună. Dacă stăm şi calculăm faptul că şantierul a ajuns la un stadiu de 67 la sută, rezultă faptul că ar fi nevoie de o perioadă de 3-4 luni pentru ca lucrarea să ajungă la final. Numai că acest termen ne duce în lunile octombrie şi noiembrie, o perioadă „capricioasă” din punct de vedere al condiţiilor meteorologice. Dacă vom avea o toamnă ploioasă sau un val timpuriu de frig, proiectul ar putea să aibă de suferit, ţinând cont de faptul că în astfel de condiţii nu se poate turna asfalt şi nici nu se pot efectua lucrări alte lucrări de infrastructură. Drept urmare, există posibilitatea ca promisiunile celor de la PORR să nu poată fi transpuse în realitate. Şi, chiar dacă lucrarea ar fi finalizată în noiembrie-decembrie, nu am asista la vreo „minune”, ţinând cont de faptul că lucrarea ar trebui finalizată, conform contractului, în luna ianuarie a anului 2025.
Au montat grinzile
Vineri, 9 august, preşedintele Consiliului Judeţean Arad, Iustin Cionca, anunţa, referitor la această investiţie, faptul că a început unirea malurilor Mureşului, între Fântânele şi Vladimirescu, pe podul care se construieşte în cadrul proiectului Varianta de Ocolire Arad Est. Cionca a fost prezent pe șantier la poziționarea celor două grinzi de 132 de tone care apropie cele două maluri, respectiv Banatul și Crișana. „La mijlocul lunii viitoare, podul va fi acoperit integral”, a anunțat Iustin Cionca.
La lucrarea începută vineri au fost prezenți și reprezentanții companiei PORR, ai Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Timiș, directori și șefi serviciu ai Consiliului Județean, implicați în proiect. Puse cap la cap, grinzile care traversează Mureșul vor avea 206 metri, adică 20 la sută din lungimea întreagă a podului.
„Șantierul avansează foarte bine și, pentru asta, le sunt recunoscător și celor de la PORR, și partenerilor noștri din Ministerul Transporturilor. Avem o echipă de proiect foarte bună și la Consiliul Județean, care este zilnic prezentă pe șantier. Urmărim lucrările pe ambele tronsoane, și la pasajul peste calea ferată Arad-Timișoara, și la pod. Dacă lucrările avansează la fel de bine, până la sfârșitul anului vom putea ajunge de pe drumul Arad-Timișoara la Vladimirescu prin această șosea”, a declarat Iustin Cionca.