Camera Deputaților are 21 de comisii permanente, Senatul are 20 de comisii pentru a dezbate legile unei țări. Școlile au nevoie însă de 35 de comisii pentru a-și rezolva problemele. Sunt unități școlare din Arad, potrivit Sindicatului Democratic din Învățământ, care au pe listă 35 de asemenea comisii ori mai puțin cu 10, adică 25. Pare incredibil dar numărul de comisii dintr-o școală a ajuns să-l depășească pe cel al fiecărei din cele două camere ale Parlamentului.
Se constituie o comisie pentru orice, de la întocmirea orarului, la comisia de apărare împotriva incendiilor sau la comisia de evidență și gestionare a manualelor școlare, de la comisia de înscriere a elevilor în școală la comisia de analiză a cauzelor privind pierderea, sustragerea sau distrugerea unor documente justificative sau contabile. Mai sunt comisii de cercetare disciplinară, de perfecționare metodico-științifică și de cercetare și dezvoltare profesională a cadrelor didactice și chiar o comisie pentru întocmirea situației statistice şi una responsabilă cu gestionarea bazei de date națională a educației. Diriginții nu își mai pot face treaba fără o comisie metodică pentru activități școlare și extrașcolare și verificare a documentelor școlare, monitorizarea frecvenței și notării ritmice a elevilor iar învățătorii au nevoie de o altă comisie metodică, la fel și profesorii. Nimeni nu mai poate face nimic într-o școală fără o comisie. Ceea ce înseamnă timp pierdut, muncă inutilă, hârtie consumată degeaba.
Chiar dacă, de cele mai multe ori, sunt formale, maculatura activității din comisii trebuie să existe la dosar pentru inspecțiile venite de la forurile superioare. Pe reprezentanții acestora îi interesează mult mai mult dosarele decât activitatea didactică de la clasă sau rezultatele elevilor.
Au fost directori schimbați pentru că nu avut toate documentele ca la carte, dar încă nu a fost schimbat niciun director din județ pentru că niciun elev din școala lui nu a luat bacalaureatul.
Vor schimbare
Sindicaliștii din învățământ au sesizat la nivel central inflația de comisii din școli și au solicitat reducerea numărului acestora. „Nu este normală birocratizarea sistemului de învățământ. Hârtiile nu reflectă calitatea actului educativ. Profesorii trebuie să se concentreze pe activitatea de la clasă, pe munca cu elevii și nu pe fabricarea de hârtii. Fiecare școală trebuie să aibă libertatea de a-și constitui, dacă consideră necesar, orice fel de comisie, prin regulamentul intern, nu să le fie impuse prin acte normative”, a declarat Dănuț Ieneșescu, liderul SDÎ Arad.
Sunt situații în care deciziile trebuie luate la nivel de comisii, cum sunt cele disciplinare, spre exemplu, dar cu siguranță nu e nevoie de o comisie a diriginților sau de una care să gestioneze baza de date a ministerului. Unele situații se rezolvă mai bine cu un singur responsabil.
Și, pentru ca lucrurile să se desfășoare pe placul ministerului, propunem înființarea în fiecare școală a celei de a 36-a comisii, care să decidă reducerea numărului de comisii.
Citiți principiile noastre de moderare aici!