ARAD. Facturi de coșmar la gaze. Facturi greu de citit și de înțeles și facturi în care beneficiile acordate prin lege sunt luate înapoi de companii. Cu asta s-au trezit și zeci de arădeni la final de ianuarie. Este vorba de această dată de clienți ai companiei E.ON, clienți care au respirat ușurați în luna decembrie, când au văzut că nu fac parte din cei care s-au trezit taxați dur de companiile cu care au încheiat contracte de furnizare a gazului ce nu s-au grăbit să aplice compensările gândite de stat pentru că normele de aplicare au sosit prea târziu. Au fost bucuroși că au semnat contract cu o companie care le poartă și lor cât de cât de grijă, o companie care a aplicat din prima compensările, fără să încarce la nesfârșit costurile pentru consumatorul final.
Numai că minunea nu a ținut decât o lună pentru unii dintre clienții E.ON. E vorba de cei care s-au trezit în prima lună a anului că E.ON le-a luat înapoi, în factura lunii ianuarie, compensarea oferită în decembrie, iar facturile au explodat şi în cazul lor. Ba mai mult, citirea și interpretarea facturilor s-a dovedit extrem de greoaie, mai ales cu acest prilej, în condițiile în care, deși nu era vorba de factură de tip regularizare, ci de autocitire, pe factura lunii ianuarie apărea inclusiv consumul lunii decembrie pentru care deja fusese emisă o altă factură și plătită și compensarea luată înapoi.
Ori, chiar și fără bălmăjeala de acum, facturile la gaze au nevoie de experți pentru a putea fi pe deplin înțelese, clienții simplii având doar posibilitatea de a se conforma celor scrise pe factură sau a săpa pe internet în speranța descifrării acestora.
Nemulțumiții și speranța lor
Cum mai mulţi arădeni au sunat la redacţie pentru a-şi exprima fie nedumerirea, fie nemulţumirea faţă de noile practici ale furnizărilor de gaze şi pentru a ne solicita să încercăm să lămurim situaţia retragerii compensaţiilor acordate prin lege, am luat legătura cu oficialii E.ON, cărora le-am adresat în cele din urmă un set întreg de întrebări pe chestiunile ridicate de cititori.
I-am întrebat în primul rând “De ce ultimele facturi, chiar dacă sunt de tip autocitire, nu regularizare, cuprind detalii despre indexul remis cu două luni înainte, kwh și sumele deja achitate de clienții dvs.?”
Potrivit O.EN, „având în vedere că:i. legislația care prevede plafonarea prețului și acordarea de compensări pentru consumul de gaze naturale pe perioada sezonului rece a suferit modificări succesive, ulterioare publicării normelor de aplicare;ii. pentru autocitiri se aplică principiul regularizării, evidențiind diferența dintre două citiri reale – citire operator distribuție și/sau autocitire – astfel că în factura de regularizare se scad cantitățile estimate și facturate într-un anumit interval de timp. Sumele deja achitate, respectiv consumul realizat sunt evidențiate pe factură cu “-“, neavând impact asupra totalului facturat”. Cu alte cuvinte, din câte am înțeles noi, chiar dacă pe factura emisă în ianuarie se regăsește și consumul din decembrie și chiar dacă ambele sunt facturi de autocitire, la totalul de plată pentru luna în cauză se vor regăsi doar sumele neachitate, cele deja plătite urmând a fi trecute cu minus.
Mai scump, pentru mai puțin gaz
Arădenii ne-au indicat însă faptul că facturile lunii ianuarie sunt mai mari decât cele anterioare, deși tarifele au rămas aceleași chiar şi scoțând din costurile trecute pe factură cele deja plătite. Ca atare, i-am întrebat pe responsabilii E.ON “de ce facturile pe luna ianuarie sunt mai mari decât cele de pe luna decembrie, deși cantitatea de gaz consumată este mai mică, iar noi scumpiri nu au operat între timp?” Aceștia au precizat în răspunsul scris remis ziarului doar faptul că ”Facturile reprezintă contravaloarea consumului realizat într-o anumită perioadă de timp, la prețul stabilit în contract, consumatorii fiind anunțați cu privire la eventuale ajustări ulterioare, apărute ca urmare a modificării tarifelor pe piața de energie”.
Din răspunsul primit înţelegem doar faptul că, la un consum mai mic, facturile ar trebui să fie mai mici dacă contractul a fost semnat cu un preţ unitar pe lunile de valabilitate a acestuia. Ca atare, îi sfătuim pe arădenii care au de plată mai mult pentru un consum mai mic să se adreseze direct companiei pentru lămurirea inadvertențelor.
Compensare primită fără merit
Revenind la cel mai dureros dintre subiectele indicate de arădeni pe tema gazului facturat în luna ianuarie, am dorit să aflăm de la E.ON „de ce sumele primite cu titlu de ajustare în luna decembrie se regăsesc pe facturile lunii ianuarie pentru a fi recuperate de companie de la aceiași clienți?”. Iată ce ne-a răspuns compania: “Ținând cont de faptul că factura de gaze naturale este regularizată o dată la trei luni, precizăm că, pe parcursul aplicării prevederilor OUG 118 cu modificările și completările ulterioare, se vor întâlni situații în care cuantumul compensării acordate pentru o anumită perioadă de consum se modifică sau chiar se anulează odată cu factura de regularizare. Acest lucru se poate întâmpla în cazul în care consumul efectiv realizat în perioada respectivă nu se încadrează în consumul de referință prevăzut de actul normativ. Au fost și câteva situații punctuale cauzate de o eroare în sistemul informatic de facturare, care a constat în aplicarea unor compensații prevăzute în OUG 118/2021 modificată și aprobată prin Legea 259/2021, în cazul unor clienți care nu se încadrau în prevederile legii referitoare la plafonul de consum. Eroarea a fost corectată în facturile emise în luna ianuarie. Practic, suma compensată care a fost scăzută eronat din factura lunii decembrie 2021 a fost înregistrată ca sumă de plată în factura ulterioară din luna ianuarie 2022. Astfel, în urma corecției făcute, clientul nu plătește nimic în plus, ci plătește doar contravaloarea gazelor naturale consumate”.
Pe scurt, cei care nu s-au încadrat în prevederea legislativă legată de compensare, ci au depășit consumul până la care statul oferă un sprijin, au primit compensarea inițial (compania încercând să evite astfel posibilele amenzi ale Guvernului pentru încălcarea legii, așa cum s-a întâmplat în cazul altor companii), dar ulterior arevenit şi a luat înapoi compensarea celor care nu se încadrau în prevederile legale.
Cu surprize până la final
În discuțiile telefonice avute cu reprezentanții companiei am aflat că surprizele pot apărea până la finele perioadei acoperite de OUG 118/2021, compensarea fiind analizată și ajustată și la finalul lunilor pentru care este valabil ajutorul dat consumatorilor casnici.
Care este plafonul până la care clienții beneficiază de ajustarea oferită de stat? Câți clienți arădeni ai EON au primit această ajustare în luna decembrie, câți s-au văzut nevoiți să o returneze companiei în ianuarie, câți au primit în luna ianuarie acest bonus și ce predicții aveți pentru lunile februarie și martie? Acestea au fost următoarele întrebări adresate companiei E.ON, dar răspunsul primit a fost de data aceasta lapidar la prima întrebare și a fost omis la cea de a doua: „Precizăm că E.ON Energie România a făcut mari eforturi pentru adaptarea tehnică, în timp record, a sistemului de facturare, astfel încât modificările impuse de noua legislație să fie implementate rapid, iar clienții să poată beneficia de schema de suport de la stat încă de la începutul sezonului rece 2021-2022, respectiv din luna noiembrie. Pe web site-ul companiei se găsește o secțiune dedicată privind informațiile legate de plafonarea și compensarea la energie: https://www.eon.ro/compensare-facturi-energie”.
Ingineria din spatele facturilor
Cum ar trebui citite și interpretate facturile stufoase emise de EON Energie România și de ce acestea nu sunt redactate într-un format în care să poate fi înțelese și de cetățenii simpli?, ne-am pus noi întrebarea şi am adresat-o şi companiei în numele cititorilor noştri. Am fost informați astfel: „Ca urmare a discuțiilor purtate pe parcursul anilor trecuți între furnizori, reglementator și alte autorități, formatul facturii de gaze naturale a fost modificat astfel încât să răspundă nevoilor clienților. Periodic, clienții au fost informați cu privire la modul de facturare și detaliile conținute în facturi. Aceste informații sunt disponibile și pe site-ul www.eon.ro, la secțiunea Info Utile: https://www.eon.ro/info-utile, precum și în ghidul explicativ https://www.eon.ro/factura-gaz-electricitate. De asemenea pot fi consultate și paginile YouTube https://www.youtube.com/watch?v=VjKYb_kBV64, https://www.youtube.com/watch?v=t3a7ls1327U”.
Cum arată prezentul și viitorul pentru consumatori?
Şi, deşi nu neapărat aşteptam un răspuns veridic la întrebarea „Dacă puteți să ne indicați care este politica/poziția companiei cu privire la valoarea extrem de ridicată a facturilor remise clienților în ultimele luni și ce așteptări are compania în privința încasării acestora și a migrației clienților către alte companii?”, am decis să o adresăm totuși companiei. Iată parte din răspunsul primit, un răspuns care nu ne aduce veşti bune şi în care războiul de lângă graniţa noastră îşi face simţită tot mai puternic prezenţa, noi scumpiri fiind inevitabile, desigur, și în viziunea E.ON: “Creșterea prețurilor gazelor naturale și energiei electrice este determinată de o serie de evoluții din piața de energie, atât în plan intern, cât și extern, independente de voința furnizorilor. Furnizorii cumpără energia din piață, deci prețurile reflectă întocmai evoluțiile de piață. Furnizorii nu fac niciun profit de pe urma acestei crize. De exemplu, la gaze naturale prețurile de achiziție pe burse au crescut de la aprox. 60-70 lei/MWh la finalul anului 2020, până la aprox. 500 lei/MWh pentru ultimele luni, cu vârfuri de preț care au ajuns chiar la 600 lei/MWh, iar pe fondul războiului din Ucraina, în prezent vedem prețuri de peste 700 lei/MWh în piața spot din România, în timp ce pe piața europeană prețurile au atins niveluri de 850-900 lei/MWh. Energia electrică se vindea în 2021 pe burse cu 250-300 de lei/MWh, iar în prezent vedem prețuri de 1.000 lei/MWh, cu vârfuri chiar de 1.500 de lei/MWh. Pentru a doua jumătate a anului 2022, pe fondul războiului din Ucraina, prețul s-a apropiat de 2.000 de lei/Mwh. Cu toate acestea, strategia prudentă de achiziții a companiei a asigurat prețuri medii de vânzare către clienți printre cele mai competitive din piață în acest context nemaiîntâlnit, respectiv 437 lei/MWh la energie electrică și 158 lei/MWh la gaze naturale în 2021. În prezent, prețurile noastre medii de vânzare sunt de asemenea foarte competitive, mai exact 1,021 lei/MWh la energie electrică și 521 lei/MWh la gaze naturale. Pentru că nu este viabil economic, furnizorului îi este interzis inclusiv prin legislația privind concurența să comercializeze sub costuri și, totodată, este dificil să asigure securitatea livrărilor energiei electrice și gazelor naturale către clienți, mai ales în perioada sezonului rece, compania a fost nevoită să transpună în facturi costurile externe, fără însă a avea vreun beneficiu financiar. Împreună, costurile de achiziție, înmagazinare, transport și distribuție au cea mai mare pondere în prețul final. Furnizorilor le revine cea mai mică pondere din totalul facturii, aceasta reflectând costul serviciilor de furnizare, respectiv al unor diverse servicii pentru clienți”.
Eon Energie România a mai subliniat şi faptul că „referitor la comportamentul de plată, majoritatea clienților noștri sunt buni platnici și respectă termenele de plată prevăzute în contractele de furnizare energie electrică și gaze naturale” şi că tot mai mulţi români doresc să devină clienții companiei. Portofoliul de clienți al E.ON Energie România este în creștere, potrivit acestora, atât pe segmentul de gaz, cât și pe electricitate, în prezent compania deservind circa 3,4 milioane de clienți.
Trimite articolul
XExact la fel am primit si eu.Ce nu inteleg insa de ce nu se astepata sfarsitul perioadei la care se face referinta pentru calculul compensarilor.Daca nu te incadrezi sa refactureze compensarile date in lunile de vara cand consumul e mai mic.Acum pe langa consumul propriu zis trebuie sa platesti si acele compensari care zic ei s-au dat nemeritat pe primele luni din intervalul de referinta noiembrie 2021-martie 2022.
Fiecare face ce vrea la noi…
Astia cand iti baga mana-n buzurar ajung pana la glezna.
e o mafie im energie de te doare capul virgil popescu ala ar trebui bagat in puscarie imediat e doar papusarul din spatele mafiei din energie baietii destepti subt de fapt hoti nenorociti
sa vedem ce mai vor furniza, daca bacea Putin inchide robinetul….
Eu nu înțeleg,cum se face ca eu am perioada de transmitere index între 1 și 7 a lunii și ei mă facturează de pe 18 pe 17 ale lunilor.Asa mi-au justificat mie retragerea compensației.Niste nesimțiți, ajungem iar la opaiț și cărbuni bricheți
Astia cu gazul lor,sunt stat in stat,mai rau ca parohia…Doar ei stiu ce si cum calculeaza,ce regularizeaza,cand si cum?…Iti ofera zile de raportare,on-line.apoi,recalculeaza,mereu suntem datori..Poti fi oricare mare contabil,matematician..Iti vine in cutia postala o estimare,cu toate ca ai chitantele la zi,platite…Oricum te baga dator…Iti iei din timp,mergi la ei,cu toate chitantele platite,le aliniezi,dupa 2 ore de asteptare,putzoiul de body-guard iti da un numar,din pix,si,iti vine randul…si operatoarea plictisita,iti explica,sictirita,ca nu esti pe sectorul de piata libera…Ok…Scoti acte,contracte,ii arati,nu stie,cheama sefa de tura..Alta plictisita de viata…vorbind la telefon cu nea Gica,sotul..Ii dovedesti ca ai contract,ii expui situatia…Ii dovedesti ca au gresit faptic,grosolan…Accepta creanta,greseala,dar inca,nu mi-a venit recalculul facturat,in cutia postala….Legea prevede 14 zile,mai au 3 zile si ii dau in judecata.Simplu!Pana la solutionare,nu le dau nici un ban,dar nici nu au dreptul sa ma deconecteze,atat timp cat i-am notificat eu,nu ei pe mine…
sunt interpretări abuzive ale actului normativ. Am reclamat și eu la ANPC acest aspect și mi S-au răspuns în mod abuziv reclamația. Ne tepuiesc pur și simplu. Eu nu mă las. Le fac și plângere penală dacă e nevoie. Nu aplica corect legea și ne fura pe fata. Trebuie sa facem toți reclamații. Eu o sa trimit reclamație și la președenție. Este inadmisibil.
s-a scumpit gazul de 2 ori, uitati-va pe doua facturi consecutive: pretul/mc de la 01.01 si Pcs (punct caloric superior)
Iar randamentul centralelor e scazut pentru ca livreaza gaz de proasta calitate sau chiar aer .
-
Corect. Asta poti vedea si din timpul in care fierbi 1 litru de apa, depinde de la o zi la alta, normal 10 minute, dar alteori 12-13 minute, pe acelasi ochi al aragazului