Au trecut 140 de ani de la inaugurarea Căii Ferate Arad – Timişoara. Compania Naţională Căi Ferate din România, Instituţia Prefectului Judeţul Arad, Consiliul Judeţean Arad, Primăria Municipiului Arad şi Arhivele Naţionale Arad au pregătit un program pentru celebrarea acestei zi istorice de 6 aprilie.
Desfăşurarea evenimentului:
Dimineaţa a început în prezenţa oficialilor, organizatorilor şi pasionaţilor de gen la ora 10:30 în incinta Gării din Arad. Pe rând au luat cuvântul organizatorii prezentând programul şi importanţa acestei zile pentru arădeni. A urmat o expoziţie foto în cadrul căreia istoria a fost expusă arădenilor curioşi. La ora 11:30, automotorul special care aştepta la linia 1 a pornit spre Vinga „îndestulat” de persoanele care au vrut să parcurgă traseul istoric al primului tren pornit în 6 aprilie 1871, spre Timişoara. În Vinga, cu mic şi mare, participanţii alături de organizatori au vizitat Catedrala şi Primăria din Vinga.
Doar 5
Din cele 67 de locomotive se mai păstrează astăzi doar 5, acestea fiind expuse în Reşiţa, Sibiu, Caransebeş, Timişoara şi Arad. În Arad, Locomotiva – tender seria 131.001 este prototip şi face parte din prima serie de locomotive cu abur proiectată şi construită în România. Este considerată tezaur fiind inclusă în patrimoniul cultural naţional mobil.
Istoricul căii ferate
În anii 1833 – 1834, constructorul Friederich List elaborează primul proiect pentru construcţia căii ferate Arad – Timişoara, cu tracţiune cabalină. Urmează mai multe încercări, dar ca şi prima nu sunt reuşite. Abia în anul 1867 sunt create condiţii favorabile pentru extinderea reţelei de căi ferate din Arad. Trecând prin parlamentul de la Budapesta, legea 38 din 1868 pentru construcţia căii ferate Arad – Timişoara, susţinută de ministrul ungar al Comunicaţiilor, Contele Miko Imre, îşi atinge obiectivul. La 3 decembrie 1868 începe construcţia căii ferate. În 6 aprilie 1871 calea ferată Arad – Timişoara este pusă în circulaţie. La 1 Iulie 1890, statul ungar naţionalizează prin sechestrare calea ferată cu pricina despăgubind Societatea de Căi Ferate Arad – Timişoara cu 11.109.600 de florini. În anul 1919 linia trece în proprietatea statului român şi în exploatarea Directiei generale CFR.
Valentin Goran
valentin.goran@informmedia.ro
140 de ani de la inaugurarea caii ferate Arad-Timisoara
Citiți principiile noastre de moderare aici!