Zeci de absolvenți de clasa a VIII-a care au luat media la Evaluarea Națională între 1 și 3 au media anilor V-VIII de 7.00 sau chiar peste 8.00. Discrepanțele foarte mari indică clar o problemă în modul de evaluare în clasă. Cele mai multe asemenea situații sunt întâlnite la școlile din județ unde notele elevilor la clasă indică un grad de pregătire destul de bun, dar cele de la proba de limba și literatura română și cea de la matematică infirmă orice performanță. Unul din cele mai relevante exemple este al unui elev al Școlii Gimnaziale din Seleuș care nu a făcut absolut nimic la EN si a luat nota 1 la ambele probe, dar are media claselor V-VII de 7,21. Tot medii suprinzător de mari la clasă au doi elevi, unul de la Fiscut și unul de la Chier, care, deși au peste 7.00 (7,04 și 7.17) nu au reușit să puncteze mai mult de 1,32 , respectiv 1,35 la Evaluarea Naţională. Exemplele pot continua și cu Școala Adam Nicolae din Arad unde a fost înregistrată o diferență de aproape 6 puncte între cele două medii, 7,63 la clasă și 1,55 la evaluare națională, sau cu Școala din Tauț unde un elev cu media 7,49 nu a reușit nici măcar media 2 la Evaluare și a luat doar 1,97.
Și tot un elev de 7,98 de la Seleuș a știut doar de 2,45 la limba română și 1,60 la matematică. Exemplele pot continua și cu elevi care au media claselor V-VIII chiar peste 8.00 și sub media 3 la Evaluare Națională. La Școala Gimnazială din Socodor elevul de 8,05 la clasă nu a dovedit că știe mai mult de un 2,8 la examen. Sau un elev de la Sânpetru German a coborât de la un 8,48 la un 3,65 la EN.
Nu au demonstrat
Din cei peste 900 de elevi cu media la Evaluare Națională sub 5.00, peste 800 au media claselor V-VIII peste 7.00. Și chiar peste 9.00. Unul dintre aceștia este de la școala din Zărand: media 9,11 la clasă și abia un 3,45 la EN, sau la școala din Apateu unde un elev de 9,28 la clasă nu a trecut de un 6,85 la română şi un 3 la matematică, obținând media EN de 4,92. Aceeași situație și la Sebiș, unde media 9,03 nu explică un 4,87 luat la evaluare.
Situație cu repetiție
Această discrepanță se repetă an de an și, din păcate, la admiterea computerizată defavorizează elevii care sunt evaluați corec la clasă și nu le sunt „umflate notele”. La cei cu medii mari la EN, diferența față de media la clasă este, în majoritatea cazurilor, de maximum două puncte. Sunt 11 elevi cu medii de 10.00, unul singur cu 10 pe linie, dar nici unul nu a luat la EN mai puțin de 8,27. Media de admitere este însă calculată cu tot cu media claselor V-VIII, chiar dacă acum aceasta contează doar în procent de 25%, 75% fiind media la Evaluare Națională. Dar chiar și așa, o medie mare la clasă te poate clasa mai sus în ierarhia județeană, poate mult prea sus pentru nivelul real de pregătire.
Citiți principiile noastre de moderare aici!