Motivul invocat de către deputați este acela că meseria este una extrem de solicitantă. Concret, conform proiectului de lege, angajații din această categorie – vatmani, șoferi de autobuz sau troleibuz – se pot pensiona la 55 de ani dacă au o vechime de 30 de ani în activitate, la 57 de ani dacă au o vechime de 25 de ani, respectiv la 60 de ani dacă au o vechime de 20 de ani.
Pe lângă dreptul de a ieși mai repede la pensie, aceștia se vor bucura, în cazul în care proiectul USR-iștilor va ajunge lege, de un salariu minim brut garantat în plată majorat cu un coeficient de 1.70. Potrivit proiectului de lege, toți șoferii vor beneficia de autorizație de călătorie gratuită pe mijloacele de transport în comun, precum și decontarea a jumătate din cheltuielile ocazionate de efectuarea concedului de odihnă, suma decontată fiind de cel mult de trei ori salariul minim brut pe țară. De asemenea, șoferii vor avea tichete de masă, tichete cadou, tichete de creșă sau alte tipuri de tichete de valoare acordate potrivit legii, precum și asigurări de viață, de sănătate și asigurări pentru pagubele produse în cazul accidentelor rutiere.
Pentru a-i afla părerea despre proiect, l-am contactat pe Claudiu Godja, directorul Companiei de Transport Public Arad. Acesta a declarat că “Este o profesie solicitantă, condițiile medicale de exercitare a profesiei sunt destul de stricte, astfel încât după o anumită vârstă, multora dintre șoferi și vatmani le este afectată sănătatea. Din punct de vedere al capacității de muncă, în special pentru că după 50 de ani reconversia profesională foarte greu de realizat, proiectul este unul dorit de către aceste categorii profesionale”. Totuși, acesta adaugă că “Din punct de vedere al angajatorului, având în vedere că tot mai puțini tineri sunt interesați de aceste profesii în care forța de muncă este deja deficitară, va fi o problemă în asigurarea personalului specializat și al asigurării graficelor de circulație”.
Asta în condițiile în care, la o primă estimare, Godja spune ca ar putea beneficia de prevederile din proiectul de lege aproximativ 40-45% din șoferii de autobuz și vatmanii Companiei de Transport Public Arad.
Trimite articolul
XPai nu vor tinerii TOCMAI pentru ca meseria e prost platita, programul e de tot rahatul, conditiile varza iar raspunderea e ft mare! Mariti semnificativ salariile si problema se rezolva de la sine!
” Proiect de lege “.
Cu asta se spune tot.
E proiect și cred ca pot fi sigur 100% sau face pariu că așa va rămâne mulți ani de acum înainte… ” proiect “.
Nu-s ei atât de prosti să voteze așa ceva.
Un mare fâs, se pare că a început campania electorală la cam toate partidele politice.
Facem și dregem, votați-ne. Vedeți voi după.
Asa încet încet..Mai găsesc politicienii cate o categorie de muncă,, grea”..vatmanii si șoferii de transport public..Mai Tiristii sa iasa direct la pensie la 55 ..ca e pericol maree pe șosele ca la razboi..taximetriștii nu i ajutati?…. ala care a tras cu adevărat în frig ..in mina.etc ce sa le facem sa i pensionam la 45….ca pe polițiști.. la 50 sunt deja rupti ..de asa muncă grea ..Nu e departe pt noi ăștia normali sa lucram pana la 70..ca asa trebuie sustenabilitate
-
Ia vino dumneata si lucra O LUNA sofer sau vatman in conditiile actuale.Te duci,invartiindu-te.Program pt avioane,nu autobuse si tramvaie,facute de nea-omu-etern-acelasi.Sa vz cand ramai accelerat sau FARA frane ce SOC in stomac iti vine de te imbolnavesti,PE LOK.
-
Dece nu te-ai seducat ca medic ? jurist ? profesor ???????????????
-
Vin si eu inapoi,mai lucrez 3 ani si ies la pensie!! Iuhuuuu !!
-
Ar fi f bine mulți dintre noi nu mai avem familie!!! Din cauza programului nu prea mai ai timp pentru familie!!! Dar cel mai greu este în traficul din București unde incercisa te strecori printre mașini chiar și oprite în stațiile de autobuz și mai ești și înjurat și chiar bătut!!!! Este o meserie f grea și stresanta!!!!
-
AI DREPTATE,DAR C I N E TE ASCULTA,CINE E CURIOS DE NOI?
Sunt tineri care vor sa muncească ca șoferi și nu au cum ca nu îi ia pt ca au pensionari sau aduc pensionari din pensie sa muncească, eu unu am și experienta și vechime pe autobuz și nu sunt primit, și atunci ne vaitam ca nu e personal și ca pleacă tineri. Normal ca pleacă dacă la uni patroni le convine sa îi ia cu un salariu mult mai mic decât cel cerut de noi ăștia tineri, asa ca țin sa contrazic unele rânduri din aceasta mica știre.
Eu și mulți ca mine m-au trimis in pensie de boala la 57 de ani obligat de și am insistat sa m-a tratez mi-au luat bani și m-au trimis in pensie.!!! După 43 de ani lucrați in condiții știre Numa de noi care ne sculam înaintea tuturor ca sa asiguram toate sectoarele economiei,mi-au stabilit o pensie de 800 de lei. Și cea definitiva tot 800 a rămas . M-am tratat in Austria , Slovenia,și Australia deoarece am frați și surori in aceste tari. Va întreb chiar nu nea reprezentat nici un guvern pina acum…? La 66 de ani mai lucrez deoarece cu 1380 nu se poate trai in țara asta.
M-a bucur de acest guvern cind citesc proiectul de lege, insfirsit cineva se gindeste la aceasta categorie de munca
Am scris o scrisoare ministrului munci Olguța vasilescu doar ca am auzit-o vorbind dun acea scrisoare la radio dar nimic nu sa schimbat.
Va felicit și va apreciez pentru acest proect.
Normal ca nu sunt salariul e mic stresul e mare eu dupa treisprezece ani a trebuit să mă las si sa iau drumul pribegiei asa ca măriți salariile si or sa fie .