Proprietarii caselor sau terenurilor neîngrijite din municipiul Arad vor plăti impozite cu până la 500% mai mari, încă din primele săptămâni ale anului 2018 mai mulți arădeni domiciliați în centrul municipiului primind somații din partea Primăriei. Conform somațiilor, în termen de 6 luni trebuie să refacă fațada, altfel impozitul se va majora. Un cititor JA / ARADON a avut unele nelămuriri, pe care le-am transmis autorităților locale. Iată răspunsurile primite din partea Biroului de presă al Primăriei Municipiului Arad referitor problemele ridicate de cetățean:
Există diferențe între cei care stau în curtea interioară și cei cu locuințele spre stradă?
„Referitor la modul de stabilire a impozitului pe clădiri facem precizarea că potrivit prevederilor art. 457 din Legea 227/2015 privind Codul fiscal cu modificările şi completările ulterioare, impozitul pe clădiri se stabileşte prin aplicarea cotei de impozitare la valoarea impozabilă a clădirii, valoare care se stabileşte în funcţie de suprafaţa construită desfăşurată a clădirii, materialele din care este construită clădirea, utilităţile cu care este dotată aceasta, anul construcţiei. Valoarea impozabilă a clădirii se ajustează în funcţie de rangul localităţii şi zona în care este amplasată clădirea prin aplicarea coeficientului de corecţie corespunzător prevăzut de lege. Diferenţele în ceea ce priveşte procentul de majorare care se aplică imobilelor neîngrijite nu este stabilit de Direcţia Venituri Arad”.
Primăria Arad contribuie financiar la refacerea fațadelor?
„Potrivit Hotărârii nr. 23/2014 privind aprobarea Programului multianual, Listelor de inventariere a clădirilor, Zonelor de acţiune prioritară şi a Regulamentelor de intervenţie aferente, pentru creşterea calităţii arhitectural-ambientale a clădirilor din Municipiul Arad, proiectarea şi executarea lucrărilor de intervenţie pentru reabilitarea structural-arhitecturală a anvelopei clădirii revin ca obligaţie exclusiv deţinătorilor notificaţi. Consiliul Local Municipal poate asigura din bugetul local, în limita fondurilor aprobate anual cu această destinaţie, preluarea integral a cheltuielilor aferente lucrărilor de intervenţie, în numele şi pe cheltuiala deţinătorilor notificaţi, doar în condiţiile constituirii unui drept de creanţă şi a recuperării cheltuielilor de la deţinătorii notificaţi, până la data recepţiei finale a lucrărilor executate. Pănă la data prezentei, la nivelul Primăriei Municipiului Arad nu s-au realizat procedurile necesare în vederea recuperării fondurilor acordate ca ajutor proprietarilor de clădiri care trebuie reabilitate”.
Beneficiază de scutiri de impozit?
„În cazul proprietarilor care execută lucrări în condiţiile şi cu respectarea prevederilor Legii nr. 153/2011, în baza documentaţiilor tehnice care atestă realizarea de lucrări ample de reabilitare, se acordă facilităţi de scutire de la plata impozitului pe clădire datorat pe o perioadă de 5 ani, consecutivi, cu începere din anul fiscal următor datei întocmirii procesului verbal de recepţie la teminarea lucrărilor”.
Termenul de 6 luni nu este prea scurt?
„Termeul de 6 luni s-a stabilit în cadrul Comisiei de evaluare şi stabilire a stării tehnice a clădirilor din muncipiul Arad şi majorarea impozitului pentru clădirile neîngrijite şi se referă la perioada în care proprietarii notificaţi (somaţi) au obligaţia de a aduce la stare satisfăcătoare, respectiv starea îngrijită clădirile. În acest termen de 6 luni, proprietarii somaţi trebuie să facă dovada faptului că au obţinut autorizaţia de construire. Conform Legii nr. 50/1991 cu completările şi modificările ulterioare autoritarea administraţiei locale este obligată să emită în termen de 30 de zile de la data depunerii cererii a unui cerificat de urbanism urmând să întocmească documentaţia pentru autorizarea lucrărilor. Termenul de eliberare a autorizației este tot 30 de zile”.
Citiți principiile noastre de moderare aici!