ARAD. În sfârşit, e gata regulamentul pentru sprijinul acordat în reabilitarea fațadelor clădirilor istorice ale Aradului. Începând de luni, 16.12.2019, la intrarea în Primăria Municipiului Arad sunt afişate următoarele documente: Proiect de hotărâre privind aprobarea Regulamentului de aplicare a Legii nr. 153/2011 privind măsuri de creștere a calității arhitectural-ambientale a clădirilor, cu modificările și completările ulterioare, pentru zone de protecție a monumentelor istorice și pentru zonă monumente protejate în municipiul Arad; Program de sprijin financiar acordat proprietarilor de clădiri din zonele de acțiune prioritară din municipiul Arad.
Potrivit anunțului făcut de Municipalitate, până la data de 26.12.2019, la registratura Primăriei Municipiului Arad, cei interesaţi pot depune în scris recomandări, sugestii şi opinii privind aceste documente.
Dar să vedem pe scurt ce conțin actele, urmând ca de-a lungul acestei luni să intrăm în detaliile proiectului, pentru a prezenta oferta gândită în sfârşit de Primăriei Arad, după ani buni de indiferență.
Potrivit Primăriei Arad, regulament propus prevede încurajarea lucrărilor de reabilitare prin acordare de asistență și sprijin financiar proprietarilor de imobile din zona de protecție a monumentelor istorice și pentru zonă monumente protejate în municipiul Arad.
Regulamentul se aplică tuturor clădirilor cuprinse în zona de protecție a monumentelor istorice și pentru zonă monumente protejate în municipiul Arad. Anual vor fi selecționate din inventar clădirile care prezintă degradări ale anvelopei care pun în pericol viața, sănătatea și siguranța populației, afectează calitatea mediului, a cadrului construit urban și a spațiilor publice. Proprietarii acestor clădiri, care nu au luat din proprie inițiativă măsuri de reabilitare a anvelopei, vor fi notificați pentru a efectua obligatoriu intervenția în cursul anului următor. Dar Aradul este împărţit pe teritorii, zone de intervenţie şi doar după epuizarea reabilitării clădirilor din prima zonă, se va trece la cea de a doua.
Ajungând însă la partea cea mai grea, spirjinul financiar, în regulament se arată că finanțarea lucrărilor de intervenție, în baza prezentului regulament, se efectuează astfel: a) 20% din valoarea lucrărilor eligibile sub formă de grant; b) 80% din valoarea lucrărilor eligibile și integral costul lucrărilor neeligibile din fondul de reparații al asociației de proprietari și/sau din alte surse legal constituite.
Fără firme şi recuperare în 5 ani
Municipiul Arad este cel care va organiza, în condițiile legii, procedura de achiziție publică de executare a lucrărilor, cu participarea reprezentantului delegat al asociației de proprietari sau a proprietarului de clădire, după caz, în Comisia de adjudecare a ofertelor. Contractele de execuție urmează să fie încheiate între executantul lucrărilor de reabilitare desemnat în urma procedurii de achiziție publică, Municipiul Arad ca autoritatea publică cofinanțatoare și proprietar/asociație de proprietari – prin reprezentant.
Trebuie reținut din start, când vorbim de acest regulament, că Municipiul Arad nu va acorda sprijin financiar nerambursabil sub formă de grant, persoanelor juridice – proprietari de apartament/apartamente din clădirea ce urmează a se reabilita prin Program și nici persoanelor fizice care desfășoară activități economice.
În cazul în care sumele prevăzute nu au fost integral recuperate din fondul de reparații al asociației de proprietari sau din contribuția proprietarilor până la recepția la terminarea lucrărilor, recuperarea sumelor rămase se realizează prin stabilirea unei taxe pentru creșterea calității arhitectural-ambientale a clădirilor. Perioada de recuperare a sumelor avansate de către autoritatea locală pentru asigurarea cotei de contribuție aferente proprietarilor prin intermediul taxei este de 5 ani.
Latura socială a regulamentului
Regulamentul are și latura sa socială, căci “prin excepție de la prevederile de mai sus, sumele avansate de autoritatea administrației publice locale pentru asigurarea contribuției proprietarilor/asociațiilor de proprietari pentru executarea lucrărilor de intervenție sunt considerate cheltuieli de natură socială și se pot recupera într-un termen de 10 ani pentru clădirile în care locuiesc persoane din categoriile de proprietari, persoane fizice, respectiv familii care conform anchetei sociale efectuate înainte de stabilirea naturii sociale a cheltuielilor și pe durata recuperării acestora de autoritatea administrației publice locale și pe toată durata realizării lucrărilor de intervenție realizează venituri medii net lunare pe persoană singură/membru de familie mai mici sau egale cu salariul minim net garantat în plată pe țară”.
Despre zonele de intervenţie
Într-un material viitor, vom reveni cu detalii despre cele șapte zone de acțiune prioritară, ce clădiri intră în fiecare dintre aceste zone, când vor avea dreptul cei din zona 2 de pildă să spere la sprijin financiar de la Primăria Arad pentru reabilitarea fațadelor, câte comisii vor lucra până se va trece la fapte, care sunt lucrările de intervenție care intră în calculul municipalității. Într-un alt material viitor este posibil (mai degrabă sperăm) să vă prezentăm sumele pe care le va aloca primăria anul viitor pentru acest program. Deocamdată, în regulamentul supus de luni transparenței decizionale se precizează doar faptul că anual vor fi alocate din bugetul local fonduri pentru aceste reabilitări, fără a preciza de ce sumă ar fi vorba sau câte clădiri se doresc a fi reabilitate pe an.
Doar cu ipotecă!
Într-un alt material vă vom informa ce şanse aveţi să accesaţi acest program, când va anunţa Primăria şi unde demararea lui, ce înştiinţări vor fi trimise către proprietarii de clădiri vizate, ce ar trebui să cuprindă dosarele pe care ar urma să le depună la Primăria Arad cei care doresc să intre într-un astfel de program. Poate ar mai trebui specificat, din start, ca bucuria celor care iubesc clădirile istorice ale Aradului şi a proprietarilor acestora să nu fie prea mare, că sprijinul acordat de Primărie cu recuperarea banilor în cinci ani, cei 80% despre care am făcut vorbire anterior, se alocă doar dacă se constituite o ipotecă pe un bun imobil al proprietarului!
Trimite articolul
XBine ca, se misca ceva.
Ceea ce acorda Primaria nu este “grant” (ceea ce inseamna subventie!), ci credit si pe care o va recupera in 5 sau 10 ani!
Nu este potrivita folosirea acestei notiuni in acest context.
In ceea ce priveste bucuria aradenilor, care iubesc cladirile istorice poate fi mare! De ce? Pentru simplul motiv ca, se pastreaza o arhitectura unitara. Faptul ca se incarca cu ipoteca imobilul este bine si pentru proprietar pentru ca va putea sa inchirieze cu conditii mai favorabile si va putea sa ramburseze creditul mai usor. In caz de vanzare va putea vinde la pret mai mare, iar diferenta va constitui diferenta pentru stergerea ipotecii.
Dar sa asteptam, sa vedem regulamenteke de aplicare
Acesta nu-i regulament, e praf in ochi.
Primăria ar trebui sa-i trateze la fel pe cei care locuiesc în clădiri istorice cu cei care locuiesc în blocurile comuniste, si pt. care primăria a luat un credit pt. a le subvenționa anveloparea termică. Oare cei cărora primăria le anvelopeaza locuințele proprietate din blocuri, acestora, primăria le cere ipoteca ?
Iar în situația în care într-o clădire istorică, primăria are un numar mare de locuințe, si refuza implicarea în renovare, de ce sunt supraimpozitati restul locatarilor?