„O stagnare colosală”, sunt cuvintele folosite pentru a descrie industria hotelieră din ţară de către nimeni altul decât preşedintele Federaţiei Industriei Hoteliere din România, Radu Enache. Prezent de curând la Arad, pentru a sărbători împreună cu angajaţii arădeni ai Hotelului Continental Forum Arad cei 20 de ani de excelenţă ai lanţului, Radu Enache a avut amabilitatea de a ne contura imaginea hotelierilor din România, ţinând mereu să facă diferenţa între hotelul ca afacere şi hotelul ca proprietate („e mereu o diferenţă când proprietarul este şi hotelier”).
„E o stagnare colosală care ne înnebuneşte pe toţi”, este convingerea preşedintelui legată de evoluţia economică a hotelurilor din România. O situaţie care l-a determinat să nu bugeteze creşteri în lanţul pe care l-a pus pe picioare acum 20 de ani. Mai exact, nicio creştere pentru acest an şi speranţa că, totuşi, 2012 nu va fi mai rău. Deşi… „de 11 ori s-a schimbat în acest an codul fiscal. Cum să faci afaceri atunci? Cum să-ţi conturezi un plan de acţiune când nu ai pic de stabilitate? Trebuie creat un mediu propice pentru a investi iar acesta lipseşte cu desăvârşire”, susţine Enache.
Ce mai lipseşte pentru ca această industrie să fie profitabilă? Clienţii şi turiştii cu bani. „În România, nu ştim să avem clienţi de 2,3,4 şi 5 stele. Avem doar turişti care aleargă după preţ bun sau maxim după raportul preţ – calitate. Sunt culanţi în alte zone în care preţurile sunt mai bune. Piaţa hotelieră, în felul în care funţionează ea acum, este în degringoladă totală. Nimeni nu se gândeşte, sau puţini o fac, la faptul că nu trebuie să se laude că fac un hotel la standarde occidentale dacă nu pot să-l ţină tot acolo şi să-l umple. Uitaţi-vă pe piaţă şi veţi vedea că deja sunt foarte multe hoteluri de vânzare, care înceracă însă să fie vândute la preţuri exorbitante. Afacerea cu hoteluri nu e una uşoară: nu faci doar nişte camere de hotel şi un restaurant şi gata, aştepţi profitul. Trebuie să ştii să munceşti zi de zi, cu răbdare”, a precizat Enache.
Unde sunt turiştii
Şi nu ajunge nici măcar atât. În absenţa banilor care să se găsească în buzunarele clienţilor (turişti), poţi să speri degeaba că hotelul va merge. Iar practica coborârii tarifelor de cazare poate merge până la un punct, după care: „Până unde să mai coborâm?”. Viitorul nu sună bine nici aici, căci criza economică e în floare, bani în buzunarele turiştilor sunt tot mai greu de găsit, firmele nu mai fac specializări trei, patru zile, ci doar câteva ore, deci nu mai fac rezervări, iar Guvernul are de gând din acest an să ia 1% pentru fiecare cameră de hotel ocupată.
Proiecte
Ce şi-a propus Radu Enache să facă în atare condiţii? Să supravieţuiască cum ştie mai bine dar şi să pună pe picioare federaţia. „Avem câteva obiective, printre care cel mai important este să revigorăm industria de turism din ţară. Un altul la fel de important este să fim recunoscuţi ca federaţie, să fim părtaşi la promovarea ţării şi să încercăm să pornim economia”, susţine preşedintele Federaţiei Industriei Hoteliere din România.
Brandul lasă de dorit
Radu Enache nu s-a hazardat să discute prea mult despre brandul de ţară. L-a etichetat drept „zero”, i-a indicat pe scurt defectele şi a precizat ferm că hotelierii din România vor să fie implicaţi cât mai mult în promovare.
Citiți principiile noastre de moderare aici!