Județul nostru a fost primul din țară care a implementat un program de management a deșeurilor, însă lipsa de experiență s-a văzut pe parcurs. De-a lungul anilor, primăriile implicate în program s-au împotmolit în proceduri birocratice, licitațiile au întârziat, iar un contractant implicat în lucrări a dat peste cap și mai mult planurile autorităților, pentru că a intrat în insolvență.
Vorbim de programul „Sistem de management integrat al deșeurilor solide în județul Arad”, în valoare totală de 113 milioane de lei, care a obținut finanţare europeană prin Programului Operațional Sectorial Mediu. Cofinanţarea Uniunii Europene a fost de 80%, respectiv 80.574.715 lei, restul sumei provenind din bugetul de stat (18%) şi de la bugetele locale (2%).
Au rămas sub cerul liber
În cadrul acestui program, în 2010, Consiliul Județean (CJ) a organizat o licitație pentru achiziția a 50.000 de unităţi de compostare individuală, 46.500 euro-pubele de 120 litri, 58.000 de euro-pubele de 240 litri și 8.230 de containere din plastic sau metal pentru colectarea diferențiată a deșeurilor. În 2011, acestea au ajuns în județul Arad din import, costul celor peste 160.000 de bucăți fiind de 23.887.598 lei.
Toate ar fi trebuit să ajungă la arădenii din tot județul până la finele anului 2013, dar au fost înregistrate întârzieri la diverse lucrări de amenajare a staţiilor de transfer şi de compostare din județ. Contractantul lucrărilor, firma Confort SA, a intrat în insolvenţă, fiind organizată o nouă licitație, astfel că lucrările au fost finalizate abia în 2015. Pe de altă parte, reprezentanții CJ Arad au declarat, de-a lungul anilor, că au existat și probleme adminstrative, consiliile locale adoptând cu întârziere hotărâri legate de implementarea programului de gestionare a deșeurilor. Astfel, de când au fost cumpărate, containerele au rămas depozitate în diferite locuri din județ, precum în perimetrul Aeroportului Arad, unde există aproximativ 50.000 de bucăți. O parte dintre acestea s-au deteriorat, atât din cauza manipulării, cât și din cauza intemperiilor, pentru că au stat sub cerul liber șase ani.
Licitație în derulare
Vicepreședintele CJ Arad Sergiu Bîlcea a declarat că pubelele nu pot fi distribuite până când nu vor fi stabiliți și operatorii din cele cinci zone în care a fost împărțit județul pentru gestionarea deșeurilor. Aceste proceduri se derulează de aproximativ un an și ar mai putea dura câteva luni. „În momentul de față, suntem în faza de evaluare a ofertelor depuse. Dacă nu vom avea contestații, contractele cu operatorii vor putea fi semnate în acest an, urmând să distribuim populației pubelele și containerele”, a spus Bîlcea.
Cel mai devreme, acestea ar urma să ajungă la populație la sfârșitul acestui an, adică la aproape șapte ani de la achiziție.
Pierderile, la evaluat
Referitor la cele deteriorate, vicepreședintele CJ Arad a spus că o evaluare a pierderilor va fi făcută în momentul semnării proceselor verbale de predare-primire.
Citiți principiile noastre de moderare aici!