ARAD. O promisiune electorală, aruncată pe piaţă la începutul acestui an, face primii paşi spre a deveni realitate. Politicienii din Arad anunţau încă din luna februarie a acestui an că linia ferată care leagă Aradul de Timişoara şi, mai departe, spre Caransebeş va fi modernizată. La jumătate de an distanţă, Ministerul Transporturilor a publicat proiectul pentru Hotărârea de Guvern în care sunt stabiliţi indicatorii tehnico-economici pentru această investiţie. Potrivit acelui proiect, modernizarea căii ferate va costa 8,8 miliarde de lei, respectiv aproape două miliarde de euro. Vorbim despre lucrări care se vor desfăşura pe o lungime de 162 de kilometri de linie ferată şi care sunt estimate a fi finalizate în trei ani de zile.
„Finanțarea obiectivului de investiții se realizează din fonduri externe nerambursabile, de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor și din veniturile proprii ale Companiei Naţionale de Căi Ferate CFR – SA, precum și din alte surse legal constituite, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii”, se arată în proiectul Hotărârii de Guvern.
La fel ca şi lucrările, şi valoarea investiţiei a fost eşalonată pe trei ani de zile. Teoretic, în fiecare an va fi plătită suma de aproximativ 2,9 miliarde de lei.
„Proiectul de modernizare a tronsonului feroviar Caransebeș – Timișoara – Arad își propune să perfecționeze calitatea serviciilor feroviare prin modernizarea infrastructurii feroviare prin dublarea liniei de cale ferată pe întreaga lungime, exceptând distanţa dintre Aradu Nou şi Arad, zonă unde se realizează o variantă nouă de traseu și anume linia dublă 218A și creșterea vitezei de circulaţie la 160 km/h, pentru trenurile de călători, respectiv 120 km/h, pentru trenurile de marfă”, au anunţat reprezentanţii Ministerului Transporturilor.
Linie scoasă din Micălaca
Pe lângă lucrările de modernizare şi dublare a liniei de cale ferată, municipiul Arad este vizat şi de alte investiţii care, în final, vor reduce deranjul celor care locuiesc în Micălaca, în apropierea liniei de cale ferată care merge spre Timişoara. Şi asta pentru că linia ferată va fi scoasă din oraş. Calea ferată va avea un pasaj în Micălaca, la ieşirea din Arad spre Vladimirescu, acolo unde nu va mai exista o barieră pe DN 7. În plus, vor fi şase subtraversări şi un pod peste Mureş. „Calea ferată creează disconfort în cartierul arădean Micălaca. Potrivit proiectului, vrem realizarea unei noi linii între Glogovăţ şi Aradul Nou, care să preia traficul feroviar ce trece prin Micălaca”, ni se spunea în luna februarie. Iar aceste declaraţii se regăsesc, uşor-uşor, şi în fapte.
În așteptare
Într-adevăr, este prematur să vorbim despre demararea acestei lucrări, mai ales că valoarea ei este una uriaşă. Dar trebuie apreciat faptul că un prim pas a fost făcut. Aşteptăm exerciţiul financiar european 2021-2027 pentru a vedea dacă Ministerul Transporturilor va şi prinde finanţare pentru acest proiect. Pentru că un lucru este sigur: fără ajutor financiar european, proiectul nu are nicio şansă să fie implementat.
Citiți principiile noastre de moderare aici!