A fost şedinţă extraordinară, joi, în Consiliul Local Municipal Arad, cu nouă puncte pe ordinea de zi. Cu excepţia a două proiecte de hotărâre, toate celelalte au fost aprobate în unanimitate.
Ştrandul, fără zonă comercială
Doi consilieri locali au intervenit în cazul proiectului privind „completarea Anexei 2 la Hotărârea nr. 146/2014 a Consiliului Local al Municipiului Arad privind atribuirea directă către SC RECONS SA Arad şi aprobarea documentaţiei de atribuire directă prin concesiune a serviciului comunitar de utilitate publică pentru administrarea, amenajarea, întreţinerea şi exploatarea zonelor de agrement Ştrandul Neptun şi Patinoarul Municipal Arad”. Practic, e vorba de excluderea zonei comerciale din perimetrul Ştrandului Neptun (şi, implicit, eliminarea tarifelor de intrare în zona comercială).
Alesul PSD, Beniamin Vărcuş a salutat decizia primăriei de a propune acest proiect, în timp ce consilierul independent Marin Lupaş a solicitat prezentarea unui raport de activitate de către Recons pentru perioada 2014-2016, cu privire la stadiul investiţiilor realizate, situaţia economică a societăţii, precum şi strategia propusă pentru următorii cinci ani la Ştrandul Neptun şi Patinoarul Municipal. Secretarul Municipiului Arad, Lilioara Stepănescu, a precizat că situaţia financiară a societăţii pe anul trecut e în curs de aprobare.
În cele din urmă proiectul a fost aprobat cu o singură abţinere, a lui Marin Lupaş. Doi consilieri nu au participat la vot.
Aprovizionare în week-end
Cel de al doilea proiect de hotărâre în jurul căruia s-au purtat mai multe discuţii se referă la „modificarea Hotărârii nr. 303/2016 pentru aprobarea regulamentului de acces și circulația utilajelor și autovehiculelor de transport marfă cu masa maximă autorizată mai mare de 3, 5 tone în Municipiul Arad”. Practic, proiectul prevede (la punctul 1) că „aprovizionarea agenţilor economici şi a centrelor comerciale, cu autovehicule cu masa maximă autorizată mai mare de 3,5 t (zona A) şi 7,5 t (zona B), care efectuează transport marfă, este permisă de luni până vineri, în intervalul orar 7.00–15,00, iar sâmbăta şi duminica între orele 6.00 şi 9.00, pe bază de autorizaţie de acces şi plata tarifelor din anexa 2.”
Nemulţumit de faptul că, în noile condiţii, TIR-urile care asigură aprovizionarea magazinului Kaufland – spre exemplu – îi deranjează pe locuitorii din zonă inclusiv duminica, între orele 6.00-9.00, alesul PSD Gheorghe Săplăcan a propus următorul amendament: „eliminarea punctului 1 din poriectul de hotărâre şi menţinerea în varianta Hotărârii nr.303/2016 a Consiliului Local Municipal Arad”.
Viceprimarul Bognar Levente a intervenit pe subiect, precizând că proiectul nu se referă doar la aprovizionarea supermarketurilor, ci şi la alte societăţi comerciale care nu se află în zone rezidenţiale. Bognar Levente a propus ca, în zonele de locuinţe, aprovizionarea cu autovehicule de mare tonaj să fie permisă doar la o anumită distanţă, suficientă pentru confortul locatarilor, „astfel încât să nu deranjeze habitatul celor ce locuiesc acolo”.
A luat cuvântul şi primarul Gheorghe Falcă, edilul subliniind că nu despre Kaufland este vorba în acest proiect, ci de aprovizionarea zonelor industriale. Primarul a mai spus că situaţia de la Kaufland (unde e şantier, acum, pentru realizarea accesului TIR-urilor care fac aprovizionarea, prin parcare) va fi rezolvată în maximum partu luni de zile. Luând în calcul această promisiune, consilierul Gheorghe Săplăcan şi-a retras amendamentul, cu precizarea că exact peste patru luni va reveni cu el dacă nu se rezolvă nimic.
Explicaţii
Proiectul a fost aprobat, în cele din urmă, chiar dacă aleşii PSD s-au abţinut. Cum şi-au justificat aceştia votul? Ne oferă detalii Beniamin Vărcuş: „Ne-am abţinut pentru că e un regulament de trafic, nu neapărat pe aprovizionare. Considerăm că avem nevoie de un municipiu mai liniştit, pe modelul ţărilor europene mai dezvoltate, cu industrie mai dezvoltată, unde se reuşeşte crearea unui climat de odihnă măcar o zi din săptămână, aceasta fiind duminica, pentru cetăţeni. Ne-am dori ca şi cetăţenii Aradului să intre în acest trend european al unei atmosfere mai liniştite şi odihnitoare în ziua de duminică. Şi ne-am fi dorit ca această aprovizionare cu utilaje de mare tonaj să nu se facă în ziua de duminică, să găsim alte soluţii de aprovizionare împreună cu comercianţii, împreună cu firmele care desfăşoară aceste activităţi în municipiul Arad, să găsim o variantă şi pentru liniştea cetăţenilor.”
La finalul şedinţei CLM de joi, primarul Gheorghe Falcă a subliniat: „Am intrat astăzi în Consiliu cu o modificare a aceea ce înseamnă fluxurile de trafic greu în municipiul Arad. Am permis ca sâmbăta şi duminica, în programele de dimineaţă, să se realizeze aprovizionarea companiilor care au activitate non-stop în zona economică. E adevărat, că a fost o discuţie şi despre Kaufland, dar situaţia de la Kaufland va fi rezolvată în trei luni de zile astfel încât cetăţenii să nu aibă un anumit disconfort. Dar acest proiect de hotărâre a făcut referire la zonele industriale care au activitate de şapte zile din şapte zile.”
Autoritatea Urbană
Tot în şedinţa extraordinară de joi, Consiliul Local Municipal a aprobat înfiinţarea Autorităţii Urbane în interiorul municipiului Arad. „Astăzi (joi-n.r.), la Agenţia de Dezvoltare Regională V Vest de la Timişoara, vom semna un document care consfinţeşte începerea procedurii de depunere a proiectelor pentru bani europeni. De aceea era nevoie să introducem în interiorul Primăriei Autoritatea Urbană. Pentru acest lucru am făcut Strategia judeţului, am realizat Studiul de management al traficului în municipiul Arad, am făcut încă patru acte necesare pentru a putea îndeplini existenţa acestei Autorităţi Urbane şi, pe baza ei, vom începe procedura de depunere a proiectelor pe bani europeni” – a explicat primarul Gheorghe Falcă.
Citiți principiile noastre de moderare aici!