ARAD. Un oraş cu parc dendrologic, o grădină zoologică, un parc imens între cartierul Alfa şi Pădurea Ceala, un parc de distracţii în apropiere de Expo Arad, un municipiu accesibilizat pentru persoanele cu hanicap, cu piste de biciclişti. Aşa trebuia să arate Aradul în anul 2011. Timpul a dovedit, însă, că viziunea aleşilor municipali expusă în „Strategia de dezvoltare a Aradului 2007 – 2013/2014 – 2020” a fost una mult prea îndrăzneaţă. Ţinând cont că mai mult de jumătate din măsurile pe termen scurt şi mediu trasate în documentul care ar fi trebuit să fie, teoretic, carte de căpătâi în dezvoltarea oraşului, nu s-au realizat, Strategia de dezvoltare îşi demonstrează… utilitatea parţială.
Strategia – un document de 770 de pagini – poate fi lecturată, totuşi, ca beletristică. Nu pentru că măsurile stabilite cu termene exacte ar fi fost unele de neatins. Ci pur şi simplu, pentru că din sutele de măsuri prevăzute se pot „bifa” doar o parte din ele. Altele sunt realizate doar parţial şi multe altele – nerealizate.
Strategia de dezvoltare a Aradului a fost elaborată în 2007 şi aprobată în 2008. A fost un proces laborios, pornit încă din 2002, cu ajutorul unor parteneri canadieni. În document sunt cuprinse măsurile pe care administraţia spera şi… trebuia să le întreprindă până la finele anilor 2009 – 2011, în funcţie de complexitatea lor. Anii au trecut şi uitarea şi…praful s-a ales de multe dintre intenţiile bune. Nu ne vom referi aici la măsurile pe termen lung – cu finalitate anul 2020, deoarece pentru ele mai există speranţă.
Misiuni îndeplinite
Pe listă se regăsesc şi misiuni îndeplinite. Printre acestea se numără mega proiectele de infrastructură finalizate în ultimii ani: crearea unor zone exclusiv pietonale în cartierele municipiului – fapt în parte realizat în Micălaca şi Centru, extinderea centrelor expoziţionale, organizarea de târguri tematice şi atragerea expozanţilor din spaţiul comunitar. Ambele măsuri aveau termen anul 2011. În 2008 se visa la „Amenajarea Ştrandului “Neptun” (modernizare acces, delimitarea zonelor în ştrand, reabilitarea podurilor de pontoane, modernizarea bazinelor, apă recirculabilă, bazin cu valuri etc.)” – fapt care acum este realizat. Reabilitarea pasajelor rutiere Micălaca şi Grădişte trebuia finalizată în 2008, dar ţinând cont că acum este realizată, se poate trece la capitolul „succese”.
La fel şi reabilitarea liniilor de tramvai pe traseul Biserica Sârbească – Piaţa Arenei. În 2008 se visa la întocmirea unui studiu de navigabilitate a Mureşului, care acum este gata. La fel şi reabilitarea străzilor din cartierele Grădişte, Micălaca, Subcetate, reabilitarea reţelei de transport urban, studiul de trafic şi implementarea de mijloace de supraveghere şi sistematizare a traficului şi continuarea programului de deviere a traficului greu şi de tranzit. S-a finalizat şi proiectul de reabilitare a centrului istoric vechi al municipiului Arad, pentru „creşterea atractivităţii turistice şi revitalizarea zonei protejate cu valoare istorică”.
Pentru defavorizaţi
„Creşterea gradului de integrare socială şi a îmbunătăţirii calităţii vieţii persoanelor şi familiilor aflate în stare de risc social prin construirea de locuinţe sociale care să le ofere condiţii decente de trai” a fost bifată de administraţie în momentul în care s-a finalizat construcţia de locuinţe sociale pentru 500 familii.
Locuri de veci, la sertar
Multe alte proiecte au rămas, însă, în sertar. Cum este și problema locurilor de veci. Se dorea, până la finele lui 2008, „asigurarea spaţiilor necesare astfel încât cimitirele să corespundă nevoilor municipiului: locaţii noi cimitire, modernizare şi extindere cimitire existente, modernizare şi reabilitare capele conform standardelor U.E., modernizare căi de acces cimitire”. Acestora li se adaugă realizarea unui Studiu privind oportunitatea construirii unui crematoriu uman până la 2009.
Trotuare, grădiniţe…
Aleşii sperau ca în 2008 să fie realizate piste pentru biciclişti în sistemul rutier urban şi periurban şi să avem un program de reabilitare a trotuarelor şi aleilor dintre blocuri în toate cartierele. Cu termen 2009 figurează „amenajarea tuturor parcărilor dintre blocuri şi realizarea parcajelor sub şi / sau supraterane şi a celor paralele cu carosabilul şi menţinerea zonelor verzi în acostamentele stradale”.
Pe hârtie, în 2009 trebuiau să fie gata 2 grădiniţe, Micălaca zona 300 şi în zona 700. Încă din 2008, trebuiau să fie funcţionale „primăriile de cartier, pentru o relaţionare mai apropiată şi mai eficientă a cetăţenilor cu furnizorii de servicii publice”.
Zone protejate
Se avea în vedere declararea parcurilor existente ca zone protejate până în 2009. În plus, se dorea extinderea Ştrandului „Neptun” până la podul rutier ce leagă Micălaca de Subcetate şi realizarea unor căi de legătură cu cetatea – până în 2010. Amenajarea de spaţii verzi în zona Cetăţii Aradului trebuia făcută până în 2011. La vremea respectivă primirea Cetăţii era privită cu foarte mult optimism. Acum,însă, suntem tot la capitolul luptă.
Un alt plan iniţiat acum era schiţat de fapt de mult: amenajarea Mureşului. S-a prevăzut, până în 2009, „amenajarea râului Mureş şi a celor două faleze (inclusiv dinspre Cetate) între podul Decebal şi podul Micălaca, pentru a fi valorificat în scopuri turistice, inclusiv pentru alergătorii de jogging (dragarea Mureşului, realizarea unui Parc dendrologic între cetate şi podul Micălaca)”.
Tot până în 2009, trebuiau realizate noi parcuri orăşeneşti, precum şi parcuri cu caracter sportiv pe Lunca Mureşului. Încă din 2008, se dorea amenajarea de noi spaţii verzi în cartiere în jurul
blocurilor, precum şi întreţinerea şi extinderea celor existente, respectiv, amenajarea locurilor de parcare cu vegetaţie. Se dorea amenajarea peisageră a arterei Aurel Vlaicu după finalizarea
modernizării infrastructurii, până în 2010. La fel, s-a prevăzut amenajarea peisageră a cartierului Sârbesc şi redarea acestuia circuitului turistic până în 2011. S-a prevăzut şi reorganizarea curţilor interioare şi punerea lor în valoare prin realizarea unor proiecte cu scopuri turistice, în zona protejată – până în 2009. În prezent, proiectul de regenerare urbană este abia la faza de intenţie de realizare a Studiului de Fezabilitate.
Transport ecologic
Se dorea legarea principalelor suprafeţe plantate din oraş prin spine verzi alcătuite din pietonale şi piste pentru biciclete, scutere şi alte mijloace de transport ecologice şi prin fâşii de protecţie plantate
de-a lungul arterelor de circulaţie – până în 2010. Cu termen mai îndepărtat – 2015 – figurează o temă de casă dată Companiei de Transport Public: înnoirea întregului parc de transport public existent cu vehicule ecologice.
Parcuri imense
Până în 2012 se dorea „realizarea unor parcuri tematice (pentru copii, de distracţie, parcuri botanice şi grădină zoologică)”, iar până în 2010 trebuia realizat un parc al municipiului în zona vest a Cartierului Subcetate.
Vise… cu căldură
Mai sunt doi ani până când jumătate din consumatorii din Arad ar trebui să aibă la scara blocului module termice. Instalarea de module termice la circa 50% din consumatori are termen până în 2015.
Citiți principiile noastre de moderare aici!