În urmă cu 11 ani, mai exact în februarie 2003, Executivul a decis să adopte o hotărâre prin care să poată fi acordate facilități fiscale studenților care doresc să înființeze o afacere proprie. HG 166/2003 a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 114 din 24 februarie 2003, iar de atunci a și produs efecte. Practic, prin această hotărâre s-a dorit o impulsionare a implicării antreprenoriale a tinerilor.
Ei bine, de la aplicarea acestor facilități au fost înființate 512 societăți comerciale. Din acestea, însă, mai mult de jumătate au fost radiate. Conform datelor Oficiului Național pentru Registrul Comerțului în acest moment sunt în funcțiune 214 societăți înființate de studenți, însă în ultima perioadă studenții nu au mai solicitat aplicarea acestor facilități. Și situația Aradului nu este una singulară. La fel se întâmplă în toate județele. Mai mult, la nivel național din totalul de aproape 20 de mii de societăți înființate de studenți mai sunt în funcțiune doar 8.054.
La solicitarea Jurnal arădean/aradon.ro, Mihaela Breaz, președintele Consiliului Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România – Filiala Arad, a explicat succint care ar fi cauzele acestei situații: „Cauzele ar putea fi multiple, începând de la necunoașterea de către studenți a acestor prevederi. Mai departe modificarea legislației în materie de taxe percepute de Oficiul Național al Registrului Comerțului poate fi un alt factor. De asemenea avem o insuficientă implicare a unităților de învățământ, autorităților și sectorului privat în practica antreprenorială reală. Programele de mentorare a tinerilor în a începe o afacere încă din perioada studenției ar putea duce la o creștere în acest sector. Nu în ultimul rând trebuie spus că ne confruntăm și cu o migrație. Mulți studenți preferă să obțină mai repede venituri decente și își caută de muncă în străinătate”.
În scopul sprijinirii studenților care doresc să își înființeze o afacere proprie au fost adoptate o serie de scutiri de taxe și tarife, după cum urmează: a) taxele şi tarifele pentru operaţiunile de înmatriculare efectuate de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului prin oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale, tarifele pentru operaţiunile efectuate de Biroul unic din cadrul oficiilor registrului comerţului, precum şi tarifele pentru serviciile de asistenţă prestate de oficiile registrului comerţului la înregistrarea constituirii comercianţilor; b) taxele şi tarifele pentru autorizarea funcţionării comercianţilor, solicitate la constituire; c) taxele şi tarifele pentru obţinerea de la administraţia publică locală a autorizaţiei de desfăşurare a unor activităţi economice în mod independent; d) taxele pentru publicarea, în extras, în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, a încheierii de înmatriculare pronunţate de judecătorul delegat la Oficiul registrului comerţului de pe lângă tribunal; e) taxele de timbru pentru activitatea notarială, aferente actelor în cazul cărora este prevăzută obligativitatea încheierii acestora în formă autentică: *când printre bunurile subscrise ca aport în natură la capitalul social se află un teren; *când forma juridică a societăţii comerciale implică răspunderea nelimitată a asociaţilor sau a unora dintre ei pentru obligaţiile sociale; *când societatea comercială se constituie prin subscripţie publică.
Pe scurt, pentru a beneficia de scutirile de la plata taxelor şi tarifelor studentul care înfiinţează o societate comercială trebuie să îndeplinească următoarele condiţii: a) urmează cursurile unei forme de învăţământ superior de lungă sau de scurtă durată la o instituţie de învăţământ superior acreditată; b) este cel puţin în anul II de studiu şi a promovat toate obligaţiile prevăzute de senatul universităţii; c) nu a depăşit vârsta de 30 de ani.
Mai trebuie spus că aceste facilități se acordă o singură dată, atât în cazul în care studenții înființau societăți individual sau împreună cu alți studenți.