A costat până acum 190.000 de euro şi încă nu merge ca la carte. Nici măcar în cele cinci şcoli pilot în care a fost introdus. E vorba de proiectul de monitorizare a performanţelor şcolare în şcoli, susţinut financiar din bugetul local. A fost anunţat cu surle şi trâmbiţe şi promovat de însuşi ministrul de atunci al Educaţiei, Daniel Funeriu, dar s-a împotmolit.
Dacă ar fi să ţinem cont de declaraţiile de la aceea vreme (1 decembrie 2011), acum ar fi trebuit ca toate şcolile din municipiu să beneficieze de acest catalog on-line, care să permită directorilor, părinţilor, profesorilor, Inspectoratului Şcolar Judeţean şi chiar Primăriei să aibă acces în orice moment la situaţia copilului, să ştie la orice oră cum se stă la capitolul absenţe la nivel de municipiu sau ce note au mai luat elevii arădeni.
Situaţia la zi din cele cinci şcoli pilot mai suportă, însă, îmbunătăţiri: tabletele în care profesorii introduc notele şi absenţele elevilor nu pot fi duse la clasă pentru că acolo nu au semnal wirelles care să permită introducerea datelor, aşa încât toate acestea sunt introduse de către dascăli în timpul pauzelor. Părinţii au acces la date de aproximativ o lună de zile, pe baza unei parole. Inspectoratul Şcolar mai are însă de aşteptat.
Reţeaua nu este încă atât de metropolitană. Potrivit informaţiilor primite de la Primăria Arad, în urma solicitărilor noastre, în baza legii 544 (legea accesului la informaţie) urmează încă două etape în acest amplu proiect care însă vor dubla (cel puţin) costurile pentru bugetul local.
Cheltuilei pe etape
Prima etapă care a costat bugetul 800 000 lei a presupus achiziţionarea softului (creat de firma timişoreană Lasting System),a echipamentelor, realizarea reţelei metropolitane, tabletele, şi un training pentru utilizatori. A durat un an şcolar şi s-a reuşit ca în cele cinci şcoli pilot (Liceul German, Colegiul Tehnic „Aurel Vlaicu”, Grup Şcolar de Industrie Alimentară, Liceul Sportiv şi Grupul Şcolar Forestier) să se atingă un grad de utilizare de 70%.
O parte din directorii acestor unităţi cu care am stat de vorbă au declarat că cel mai eficient s-a dovedit a fi în zona absenteismului. De la utilizarea lui, chiar şi aşa pe jumătate, s-a redus numărul absenţelor. Dar au fost şi probleme legate de soft, ca de exemplu calculul tezelor în media finală, sau notarea absenţelor în cadrul modulelor de practică, care au fost remediate pe parcurs.
Vine etapa II
Pentru anul 2012 este prevăzut un buget de 1.030.000 lei pentru achiziţia „tabletelor pentru restul şcolilor, aproximativ 750 de bucăţi şi 149 acces-point-uri wireless la sălile de clasă pentru activarea funcţiunii de operare în timp real la cele 5 şcoli din programul pilot” se arată în comunicatul Primăriei.
De asemenea se mai specifică în comunicat că pentru celelalte şcoli „se va extinde sistemul , respectiv dotarea cu tablete pentru toate clasele”. Aşadar după două etape care îi vor costa pe arădeni în jur de 500 000 euro vor fi gata pe deplin cinci şcoli pilot şi poate va avea acces şi Inspectoratul Şcolar la baza de date pentru a mai degreva secretariatele de multele rapoarte pe care trebuie să le trimită la IŞJ. În acel moment beneficiile acestui proiect pentru elevii, părinţii şi profesorii din cele cinci şcoli va putea fi cuantificat cu adevărat.
Ceilalţi mai au de aştepat până va fi gata şi etapa III. Care va începe în anul 2013 şi prevede „achiziţie şi montare acces-point-uri wireless pentru toate salile de clasa din toate şcolile” se specifică în documentul primărie. Care va fi costul se va afla abia după votarea bugetului pe anul 2013
Va mai fi încă o etapă, greu de estimat. În cele cinci şcoli pilot a durat mai bine de un an pentru a fi gata, cât timp va mai trece ca sistemul informatic de evaluare şi management al performantelor şcolare să fie implemenatat în toate şcolile municipiului, adică în peste 30 de unităţi şcolare , vom afla în momentul respectiv. Oricum va fi o scumpete de catalog.
Solicitare
Am solicitat Primăriei Arad, în baza legii 544 (legea accesului la informaţie)să ni se pună la dispoziţie şi contractul semnat între municipalitate şi firma timişoreană. Deşi au trecut de mult cele 30 de zile, încă nu am primit copia contractului. Aşteptăm.
Citiți principiile noastre de moderare aici!