Directorul Teatrului Ioan Slavici îşi numără zilele pe care le mai are la şefia celei mai mari instituţii de cultură din Arad. Doar până în martie mai poate conduce actualul director destinele teatrului, după care – din informaţiile pe care le deţinem – Primăria Arad pregăteşte o nouă surpriză. Primii paşi în acest sens au fost făcuţi acum, când comisia externă care a evaluat activitatea lui Laurian Oniga la şefia Teatrului i-a acordat acestuia – după interviu şi prezentarea raportului de activitate – doar 8.37. Notă bună, dar nu suficientă, în viziunea administraţiei, pentru a mai putea conduce instituţia.
Laurian Oniga nu a fost, însă, eliminat de tot din acte. Oficial, mai poate să-şi depună dosarul la concursul ce va fi organizat în luna martie 2011, atunci când îi expiră regizorului contractul său de management. Pentru că nu a luat nota 9, Oniga nu va avea, însă, drept de preempţiune la fotoliul de director, ci va trebui să se bată cu alţi pretendenţi pentru funcţie.
Dacă va avea, însă, pentru ce să se mai bată, căci, potrivit informaţiilor pe care le deţinem, nu acest fotoliu va fi scos la concurs. Primăria are de gând, se pare, să unească Teatrul Ioan Slavici cu Teatrul de Marionete (care nu de mult înghiţise Casa de Cultură a Municipiului). Totul, sub sceptrul unui cunoscător în ale teatrului: Radu Dinulescu.
Se pare că Municipalitatea îşi doreşte o singură instituţie de cultură formată din unirea Casei de Cultură cu Teatrul de Marionete (fapt petrecut deja) dublată, mai apoi, de absorbţia Teatrului de Marionete în Teatrul Mare (Ioan Slavici). Aproape sigur Primăria Arad şi-a calculat beneficiile financiare ale unei astfel de mişcări: nu vor mai fi atâţia contabili, jurişti şi alt personal, haideţi să-l numim „TESA”, prezent la fiecare instituţie în parte, instituţia va avea un singur sediu, cu trei săli, ce-i drept (deci, va consuma mai puţin la utilităţi) şi îşi va coordona mai bine evenimentele. Nu în ultimul rând, cum teatrul nu a fost luat (la final) în calculul mult discutatei ordonanţe de Guvern care făcea referire la normativele de personal ale administraţiei publice locale, prin fuziunea cu pricina, Primăria mai câştigă câteva zeci de locuri vacante.
Nici la capitolul management, noua structură nu ar sta prost, în condiţiile în care Radu Dinulescu vine, în fapt, de la Teatrul Ioan Slavici, deci cunoaşte bine tainele acestei instituţii. Primăria speră probabil că regizorul va atrage şi fonduri externe care să susţină activitatea instituţiei cu trei braţe, aceasta fiind una dintre calităţile lui Dinulescu apreciate de executiv. În fapt, nu mai departe de luni, aleşii au votat un amendament a lui Bruno Biringher care vorbeşte de creşterea treptată a veniturilor proprii ale teatrului.
Fără declaraţii
În declaraţii, nimeni nu vorbeşte încă de noua structură. Şeful comisiei de evaluare a managementului la teatru, consilierul local Bruno Biringher, susţine doar faptul că Oniga mai poate candida pentru fotoliul de director al instituţiei, dar că „dacă avea nota 9, avea un fel de drept de preempţiune în depunerea dosarului pentru un nou mandat la conducerea instituţiei”. Alesul nu a precizat nici un cuvânt despre o posibilă fuziune, la care primul pas ar fi înlăturarea lui Laurian Oniga, ci a indicat doar faptul că principalul motiv care a stat la baza deciziei clare ca mandatul directorului să nu fie prelungit din oficiu a fost „faptul că nu şi-a îndeplinit decât în parte obiectivele pe care şi le-a asumat în 2006”.
Până în martie
Până în martie, lucrurile se mai pot schimba, dacă nu în privinţa deciziei de a face fuziunea şi de a pune pe picioare deja arhicunoscutul „colhoz cultural”, cel puţin în privinţa managementului instituţiilor de cultură. Dacă nu, roata se întoarce: Radu Dinulescu, plecat de la teatru din cauza lui Oniga, vine înapoi tocmai pentru a-l înlătura pe acesta.
Citiți principiile noastre de moderare aici!