Restartarea sistemului de învăţământ – o condiţie esenţială a dezvoltării acestuia.
-Domnule vicepreşedinte, la nivelul conducerii Consiliului Judeţean, una dintre atribuţiile dumneavoastră se referă la învăţământul arădean. Puteţi să ne detaliaţi în ce constă această responsabilitate?
-Ţolea: Această responsabilitate pe care o am se referă, deocamdată, doar la învăţământul special, respectiv la Centrul Şcolar pentru Educaţie Incluzivă din Arad, Centrul Şcolar pentru Nevăzători din Arad, Grupul Şcolar „Sava Brancovici” din Ineu şi Şcoala Specială din Vărădia.
-Ce părere aveţi despre reformele demarate în acest domeniu, încă de anul trecut, prin noua Lege a Educaţiei?
-Ţolea: Consider că reformele pe care le-a iniţiat Ministerul Educaţiei, începând cu noua legislaţie în domeniu, sunt cât se poate de importante şi de binevenite. După cum ştiţi, sistemul nostru de învăţământ a fost pur şi simplu „resetat” la graniţa dintre pre-universitar şi universitar, prin examenul de Bacalaureat din acest an. Deşi au existat şi voci critice, îndeosebi din partea actorilor afectaţi, această măsură curajoasă, dar corectă, trebuia luată pentru o mai bună funcţionare a sistemului educaţional. Ea nu este, însă, suficientă şi trebuie continuată cu alte măsuri de reformă – administrative şi legislative – pe care le va lua Ministerul. Pe de altă parte, cred că şi noi, toţi, trebuie să avem o schimbare de mentalitate şi de atitudine, de la elevi, la profesori, de la studenţi, la universitari, de la părinţi, la administraţia publică locală şi centrală. Cu toţii ar trebui să ne restartăm, aşa cum se întâmplă într-un calculator atunci când acesta este resetat şi toate aplicaţiile pe care le susţine se re-iniţializează, păstrând intactă baza de date, dar eliminând toate erorile pe care sistemul le-a acumulat în funcţionarea sa. Asemenea acestor aplicaţii şi noi trebuie să ne schimbăm mentalitatea şi atitudinea faţă de sistemul de învăţământ, să devenim mai exigenţi unii faţă de ceilalţi, mai exigenţi faţă de noi înşine şi, prin aceste schimbări asumate, mai responsabili faţă de viitorul copiilor noştri, faţă de viitorul naţiunii noastre. Doar aşa vom reuşi să reducem mediocritatea şi să creştem numărul elitelor de care, vedeţi, avem atâta nevoie. Doar aşa vom putea să trecem de la cantitate, la calitate şi să facem faţă în competiţia extrem de dură de la nivel european şi mondial.
-Domnule vicepreşedinte, cum vedeţi colaborarea dintre Consiliul Judeţean şi instituţiile din învăţământul arădean?
-Ţolea: Cred că între noi trebuie să se manifeste un parteneriat în folosul comunităţii. Spre exemplu, parteneriatul dintre administraţia locală şi mediul academic arădean, care va trebui să funcţioneze ca o adevărată curea de transmisie, ce transferă dinspre universităţi către administraţie şi comunitatea locală idei, proiecte, strategii şi resurse umane de calitate.
-Revenind la zona de care răspundeţi direct la nivelul administraţiei judeţene, ce proiecte aveţi pentru învăţământul special arădean în viitorul apropiat?
-Ţolea: Cea mai importantă realizare – pentru că deja putem vorbi despre ea cu actele pe masă – este semnarea contractului pentru extinderea, reabilitarea şi dotarea Centrului Şcolar pentru Educaţie Incluzivă din Arad, de pe strada Căpitan Ignat, în valoare de aproape un milion de euro, bani obţinuţi prin Programul Operaţional Regional, Axa 3. Aceasta este, repet, investiţia cea mai mare, dar suntem în permanenţă preocupaţi şi de celelalte unităţi de învăţământ din municipiul şi judeţul Arad.
-Domnule vicepreşedinte, anul şcolar a început de o lună, iar cel universitar tocmai s-a deschis. Ce le transmiteţi elevilor şi studenţilor arădeni?
Ţolea: Un an şcolar cât mai bun, atât pentru elevi, cât şi pentru studenţi, dar în aceeaşi măsură le urez cadrelor didactice şi părinţilor un an la fel de bun. Pentru că, în conformitate cu noua Lege a Educaţiei, alături de elevi, studenţi, profesori şi părinţii împreună cu administraţiile locale, devin parteneri implicaţi şi responsabili în ceea ce priveşte educarea tinerei generaţii.
„Trebuie să ne schimbăm mentalitatea şi atitudinea faţă de sistemul de învăţământ” (Adrian Ţolea)
Citiți principiile noastre de moderare aici!