Şocant, fantezist, irealist. Cam aşa am putea cataloga datele pe care l-au făcut publice, de curând, reprezentanţii Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale legate de autostrada Arad-Timişoara.
Datele sunt, ce-i drept, cele fixate la startul lucrării, însă, de atunci, lucrurile nu au evoluat aşa cum ar fi vrut oficialii ministerului sau arădenii. Proiectul, finanţat prin împrumuturi BEI (proiectare, achiziţie lucrări şi execuţie lucrări) şi Guvermul României, dar pentru care s-a depus (ca şi în cazul centurii Aradului) o cerere de finanţare la Comisia Europeană pentru obţinerea finanţării din Fonduri de coeziune, a început pe hârtie în decembrie 2008. Antreprenorul general – JV FCC Construccion SA – Astaldi SpA – nu s-a mişcat pe măsura celor scrise în contract, deşi, conform datelor frunizate anterior, se lucra pe 24 de kilometrui din cei 32,25 ai viitoarei autostrăzi.
Din păcate, din decembrie 2008, de când contractul a fost semnat pentru execuţia acestui tronson, şi până în iulie 2009, nu s-a făcut mare lucru, pentru că doar pe 30 iulie 2009 au fost emise autorizaţiile de construcţie. Termenul de finalizare rămâne bătut în cuie, potrivit datelor recente ale companiei: 26 ianuarie 2011 (adică 24 de luni de la start, la care se adaugă alte 24 de luni termen de garanţie).
Realizat doar 10,5%
În prezent, potrivit companiei, lucrarea este realizată în proporţie de 10,51%, cu toate că au trecut de la start 17 luni şi au mai rămas până la momentul stabilit ca final doar şapte luni! Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale susţine că se lucrează în prezent pe 22 din 25 poduri, pe 33 din 33 podeţe iar 26 de kilometri de teren au fost curăţaţi, pe 23,4 kilometri s-a decopertat terenul vegetal iar pe 10,8 km s-au făcut deja umpluturi.
Siturile, surpriza autostrăzii
Una dintre cele mai mari probleme pe autostrada Arad-Timişoara rămân, se pare, cele 14 situri arheologice. Ministerul a contabilizat aici întârzieri în demararea activităţilor de descărcare de sarcină arheologică. La km 19+900 – km 20+600, Muzeul Arad a început săpăturile arheologice prin decopertarea pământului, moment la care s-a descoperit o aşezare din epoca bronzului (3 vetre – cioburi de oale şi oale lut, un pandantiv din bronz, o fântână, 100 de gropi menajere – cioburi de oale şi oale lut, trei bordeie), vestigii care vor fi recondiţionate de către Muzeul Arad.
Surprinzător, reprezentanţii companiei vorbesc de un termen de finalizare al cercetărilor arheologice pe aceste site-uri mai îndepărtat decât însăşi termenul de finalizare al lucrărilor la autostrada Arad-Timişoara: februarie 2011!
Mai bine aşa
În pofida acestor probleme şi a întârzierilor, oficialii locali nu îşi doresc nici în ruptul capului ca Ministerul Transporturilor să treacă la rezilierea contractului pentru construcţia autostrăzii, contract fiind în valoare de 482.920.350,22 lei fără TVA (135.430.000 euro).
Şi e de înţeles, în condiţiile în care, prin acest gest, Aradul şi-ar putea lua adio de la autostradă, cel puţin în următorii cinci ani. Ori, după câte promisiuni s-au făcut pe acest subiect de mai toţi oficialii….
A.B.D.
Citiți principiile noastre de moderare aici!