ARAD. Linia de cale ferată Arad-Ghioroc, modernizată recent cu fonduri europene nerambursabile, a fost „scena” unui test realizat de CFR, cu un tren-laborator produs de Alstom. Trenul a rulat cu viteza de 160 km/h, aceasta fiind viteza maximă pentru care a fost proiectată noua cale ferată. În garnitura de test s-au aflat şi cei de la Asociaţia Pro Infrastructură, asociaţie care urmăreşte marile proiecte de infrastructură din România. Specialiştii de la API au explicat, în câteva cuvinte, la ce s-a rezumat testul de pe calea ferată:
„O filmare din trenul-laborator al CFR produs de Alstom: începem în zona Ghioroc (Km 614) unde sunt încă lucrări (lotul Km 614-Bârzava). Pe zona în execuție se circulă cu 100 km/h folosind protecția tradiționala a CFR numită INDUSI, concepută în anii 1960, care oprește brusc trenul dacă mecanicul trece de un semnal roșu. Intrăm apoi pe sectorul Ghioroc-Curtici recepționat în 2018. Acest lot este dotat cu sistemul european de protecție ETCS (European Train Control System) care frânează treptat trenul dacă linia e ocupată la câțiva kilometri în față sau dacă urmează o limitare de viteză. Pe zona dotată cu ETCS mecanicul accelereaza la 160 km/h, maximul proiectat. După finalizarea șantierelor interminabile de modernizare, 160 va fi viteza maximă pe 90% din distanța Curtici-Brașov. Cu ETCS e suficient ca mecanicul să urmărească ecranul standard european din cabină, fără a fi nevoit să verifice semnalele luminoase de lângă linie, care diferă de la o țară la alta. Întreg coridorul Curtici-Constanța va avea ETCS, la fel și toate tronsoanele reconstruite: Arad-Timișoara-Caransebeș, Cluj-Oradea și, în perspectivă, Caransebeș-Craiova-București, Ploiești-Suceava, Pașcani-Iași și altele. Din păcate, deși este instalat de 6 ani, sistemul ETCS funcționează doar în varianta <demo>. Cerem operaționalizarea lui și circulația cu ETCS măcar a unei perechi de trenuri pe zi pentru creșterea siguranței feroviare, asigurarea menținerii instalației complexe în parametrii necesari funcționarii și întărirea competențelor CFR în domeniul semnalizării moderne și al comunicațiilor mobile”.
Trimite articolul
XSi cand te gandesti ca in vest linia de 160 este o linie normala si prezenta in toate regiunile…..iar cu viteza proiectata se circula din prima zi de deschidere/redeschidere a liniei dupa constructie/reabilitare.
Din punct de vedere al intretinerii…..va fi jale cu “harburile” de la SRLU Timisoara!
Ati inteles ? Iar este povestea cu cocosul rosu. Ce trebuia operationalizat deja, va fi OK peste 10 ani. Tipic romanesc, unde termenele contractuale nu sunt litera de lege.
Dupa 1000 de ani am prina 160 km/h cu trenul in Romania pe o micro-portiune de test….jalnic si penibil,alte tari au trenuri care merg cu 400 km/h practic ca si cum noi acum am descooerit focul si ne laudam la unu care are lanterna….