S-au pus, aşadar, rezultatele la ultimul examen de titularizare. Câteva zile ele vor mai face deliciul comentatorilor, iubitorilor de statistici şi bârfitorilor. Judeţul Arad a obţinut un procentaj ceva sub media pe ţară
la notele de titularizare, peste 7. Din cei 549 candidaţi, la 43 de discipline, 186 au luat note sub 5, 221 au primit între 5 şi 7 şi doar 142 a realizat performanţa să treacă peste 7. La vârf, numai 14 candidaţi au luat peste nota 9 şi, la coadă, 21 s-au încadrat între 1 şi 2. Cea mai mare notă a fost 9,6 iar cea mai mică a fost 1,1 (oare ce-o fi scris, dacă nota 1 se acordă din oficiu?).
Concurenţa sau pregătirea?
Care ar fi explicaţia pentru obţinerea acestor note? Ar putea fi invocate două motive (dar mai sunt şi altele). Primul, nu neapărat cel mai important, s-ar putea pune pe seama concurenţei foarte mari (99 de locuri titularizabile în judeţ). Al doilea ar fi pregătirea slabă a profesorilor datorată numărului mare de universităţi (în toată ţara) care scot pe bandă rulantă specialişti cu studii superioare (însă doar dascălii sunt mai „la vedere”). Calitatea educaţiei în învăţământul superior nu este dată doar de numărul instituţiilor ci şi de acela al studenţilor (pe lângă cei admişi la studii „fără taxă” urmează o armată de studenţi „pe taxă”), care, în pluton (ca să nu se piardă din venituri), vor trece împreună – de la geniali, la neghiobi – spre diploma de licenţă. Nu ar fi de neglijat, în această ecuaţie, nici cadrele universitare. Mulţi lectori, conferenţiari ori profesori vin din învăţământul preunivesitar (nu ar fi nici un bai dacă sunt pregătiţi). Se pare, însă, că sunt, între ei, şi din aceia care n-au reuşit să se titularizeze (nici când se putea cu nota 5!) dar le-a fost mai uşor să ia un doctorat. Ori cum pot aceştia să-i pregătească pe alţii pentru a fi titulari?
Concurs „pe plan local”
Dar, aşa cum spuneam, a fost ultimul examen de titularizare. De acum mulţi pot răsufla uşuraţi. P.C.R. (pile, cunoştinţe relaţii) revine, pentru că în sistemul de învăţământ se introduce „titularizarea” la nivel de unitate. Mai exact, de la anul, angajarea cadrelor didactice se va face pe baza unui concurs şi a unui interviu. Dascălii vor da un test scris şi un interviu, iar dacă vor fi declaraţi admişi vor încheia un contract direct cu şcoala care îi angajează, nu cu Ministerul Educaţiei. Cei care vor trece cu brio concursul vor fi angajaţi cu contract pe o perioadă determinată, până la obţinerea definitivatului.
Poate n-ar fi nimic rău în asta, dacă n-am fi în România. Dar aşa, directorul, oficialităţile locale, chiar partidele, mai au rude, prieteni, simpatizanţi, care vor face presiune când apare un post liber. Şi, în câţiva ani, cei cu 1, 2, 3 sau 4 la titularizarea de acum, de la cele anterioare sau cu aceiaşi minunată pregătire din generaţiile viitoare, vor sta mândri la catedrele pe care astăzi nici nu le-ar fi putut visa. Şi atunci să vezi frumuseţe de note la absolvirea gimnaziului sau la bacalaureat…
Concurenţi din alte judeţe
Pentru un post la catedră în judeţul Arad au concurat şi 22 cadre didactice din alte 10 judeţe: Argeş (1), Bihor (4), Cluj (2), Casansebeş (2), Hunedoara (5), Mehedinţi (1), Maramureş (2), Sălaj (1), Timiş (3) şi Vaslui (1).
Titularizarea – faza inscrieri
Titularizarea înfierbântă pixurile
Citiți principiile noastre de moderare aici!