ARAD. Cu 30 la sută mai multe petiţii au fost înregistrate la Inspectoratul Teritorial de Muncă Arad în primele patru luni din acest an faţă de anul trecut. Angajaţii ajung tot mai des să îşi reclame angajatorii, iar neplata drepturilor salariale este în topul problemelor pe care le sesizează salariaţii. Potrivit unui raport întocmit de ITM Arad, în perioada 01.01.2023 – 30.04.2023 la nivelul ITM Arad au fost înregistrate 136 de petiții scrise, cu 30% mai mult decât în aceeași perioadă a anului trecut, când numărul total al petițiilor scrise a fost de 104. Petiţiile au ajuns la ITM atât pe suport electronic, prin e-mail, cât şi prin portalul de petiții de pe site-ul Inspecției Muncii sau personal la sediul instituției sau prin poştă.
Analizând acest raport reiese că pe de o parte angajații au din ce în ce mai multă încredere în ITM Arad și nu se mai tem să sesizeze neregulile în relațiile de muncă. Pe de altă parte, însă, ținând cont de faptul că mare parte din sesizări sunt de ordin salarial, există posibilitatea ca firmele arădene să se confrunte cu greutăți financiare tot mai accentuate și să nu își mai poată îndeplini obligațiile.
„Cele mai frecvente probleme semnalate au ținut atât de neplata salariului, a diurnei, cât și de munca fără forme legale. Alte probleme sesizate au fost atât cele legate de neacordarea concediului de odihnă sau necompensarea în bani a concediului de odihnă neefectuat la încetarea contractului individual de muncă, cât și cele legate de executarea/ încetarea/ suspendarea contractelor de muncă. În ceea ce privește securitatea și sănătatea în muncă, condițiile de muncă, nerespectarea normelor de securitate și sănătate în muncă, neacordarea de echipamente de protecție, cât și accidentele de muncă, au completat lista problemelor semnalate”, a punctat inspector șef ITM Arad, Ecaterina Isac.
Cu date de identificare
ITM Arad a subliniat că pentru a se emite răspuns, petiția trebuie să conţină datele de identificare ale petiţionarului, astfel cum prevede OG nr.27 / 2002, în caz contrar „petițiile anonime sau cele în care nu sunt trecute datele de identificare ale petiţionarului nu se iau în considerare şi se clasează” (prin date de identificare înţelegându-se, pe lângă numele şi prenumele petiţionarului, inclusiv datele din buletin/carte de identitate).
„Un alt aspect important îl constituie problemele semnalate întrucât acestea trebuie să se regăsească în aria de competenţă a instituţiei noastre, altfel acelaşi act normativ dispune: <Petiţiile greşit îndreptate vor fi trimise în termen de 5 zile de la înregistrare autorităţilor sau instituţiilor publice care au ca atribuţii rezolvarea problemelor sesizate, urmând ca petiţionarul să fie înştiinţat despre aceasta>. Spre exemplu, dacă vorbim de drepturile salariale, noi ca instituție putem dispune către angajator punerea în plată dar nu îl putem obliga. Astfel că de multe ori în aceste cazuri se ajunge în instanță”, a mai precizat Isac.
La numărul petițiilor scrise se adaugă solicitările de informații adresate direct prin intermediul telefoanelor, până la această dată fiind înregistrate peste 250 de astfel de solicitări, numărul total al acestora ridicându-se anul trecut la aproape 500.
Contact direct cu ITM
Pentru a obține informații utile cu privire la problemele cu care se confruntă, probleme care vizează legislația muncii, persoanele interesate se pot adresa ITM Arad, cu precădere la numerele de telefon 0257 257251, 0257 283644, la adresa de email itmarad@itmarad.ro precum și la sediul instituției situat în Arad, strada Episcopiei nr.11-13.
Trimite articolul
XIar patronii se plang mereu ca nu au destui angajati ca sa-i ……. fure la salar !!!
Itm ul din arad e o gluma
Revine turnátoria ca pe vremea lui Ceascá…