ARAD. Gata, s-a ajuns la ultimul pas înainte de lansarea licitaţiilor pentru realizarea drumului expres Arad-Oradea, un drum care va avea profil de autostradă. Ministerul Transporturilor a pus la transparenţă un proiect de hotărâre de guvern care explică în detaliu tot ceea ce înseamnă viitoarea investiţie, dar şi suma esimată pentru viitoarea şosea de mare viteză. Acest proiect de hotărâre de guvern se referă la actualizarea studiului de fezabilitate pentru realizarea drumului expres Arad-Oradea, studiu care a fost realizat în anul 2008.
„Principalele obiective din cadrul documentației elaborate de către asocierea UAT Arad, UAT Oradea, Consiliul Județean Arad și Consiliul Județean Bihor constau în revizuirea/actualizarea/completarea Studiului de fezabilitate ințial, în baza căruia au fost aprobați indicatorii tehnico – economici prin Hotărârea Guvernului nr. 696/2008 în scopul adaptării proiectului la normele, normativele și legislația în vigoare, la situația identificată în prezent pe teren, la necesitatea traficului actual și de perspectivă și pentru conectare prin punctul de frontieră cu infrastructura rutieră din Ungaria, în zona municipiului Salonta”, se arată în nota de fundamentare care însoţeşte proiectul de hotărâre de guvern.
Dacă, în anul 2008, valoarea totală a lucrării era de 4,9 miliarde de lei, acum, după actualizarea studiului de fezabilitate, valoarea estimată este de 11,7 miliarde de lei. Lungimea iniţială a drumului era de 134 de kilometri, iar acum este de 120 de kilometri.
A crescut, însă, lungimea drumurilor de legătură, de la 8,5 kilometri, cât era în 2008, la 18 kilometri, potrivit noilor documentaţii tehnice. Vom avea 12 noduri rutiere, patru centre de întreţinere şi coordonare, un punct de sprijin, opt spaţii de servicii şi şase parcări de scurtă durată, un punct vamal, 86 de poduri şi pasaje şi panouri fonoabsorbante pe o lungime de peste 15 kilometri. Traseul drumului, calculat dinspre Oradea spre Arad, va fi pe teritoriul Bihorului pe o lungime de 57,5 kilometri, iar pe teritoriul judeţului nostru va fi pe o lungime de 63 de kilometri.
În județul Bihor, terenurile afectate de lucrare sunt situate pe teritoriile administrative ale localităților Oradea, Sântandrei, Nojorid, Sânnicolau Roman, Gepiu, Cefa, Madaras, Salonta, Ciumeghiu, Avram Iancu, iar în județul Arad terenurile afectate de lucrări sunt situate pe teritoriile administrative ale localitaților Zerind, Chișineu-Criș, Socodor, Şimand, Macea, Zimandu Nou, Șofronea, Arad în extravilan.
„Suprafața totală a terenului ocupată de lucrare este de circa 1.293 de hectare, din care circa 386 de hectare de către gropile de împrumut”, spun cei din Ministerul Transporturilor.
Detalii tehnice
Vă prezentăm şi câteva detalii tehnice ale viitorului drum expres, aşa cum sunt ele prevăzute în documentaţia tehnică: Categoria de importanță a obiectivului este „deosebită” (B), iar categoria drumului, din punct de vedere funcțional și al traficului, se încadrează în clasa tehnică I. Drumul expres Arad – Oradea pornește din drumul de Legătură Centura Oradea – A3 (aflat în execuție și include un sector din drumul expres) se desfășoară spre sud, ocoleşte localitatea Livada de Bihor, continuă în lungul magistralei de cale ferată Oradea – Arad, ocolește localitatea Salonta, continuă în lungul DN 79, ocoleşte municipiul Arad și face joncțiunea cu Varianta de Ocolire Arad (realizată la nivel de autostradă) în nodul rutier prevăzut la intersecția cu DN 7. Lungimea traseului revizuit al drumului expres este de 120,47 km. În cadrul proiectului este prevăzut, suplimentar fața de SF-ul inițial, realizarea unui drum de legătură cu lungime de 10 km din zona Municipiului Salonta spre granița cu Ungaria, care cuprinde și amenjarea unui punct de trecere al frontierei. Viteza de proiectare pentru drumul expres Arad – Oradea este de 140 km/h. În regiunile de deal viteza de proiectare a fost redusă la 120 km/h, iar nodurile rutiere de tip „A” sunt proiectate la viteza de 80 km/h. Lățimea platformei drumului expres este de 21,50 metri, din care: lățimea părții carosabile – 4 x 3,50 m = 14,00 m; zona mediană – 1 x 3,00 m; benzi de încadrare – 2 x 0,75 m = 1,50 m; acostamente consolidate – 2 x 1,50 m = 3,00 m. La platforma drumului, lateral, se adaugă spațiul pentru parapetele de siguranță – 2 x 1,70 m = 3,40 m. Noduri rutiere: pe traseul drumului expres Arad – Oradea sunt prevăzute 12 noduri rutiere: Nod rutier la Drum de legătură Centura Oradea – A3; Nod rutier la DC 71 ; Nod rutier Gepiu la intersecție cu DN 7; Nod rutier Salonta la intersecție cu DJ 795; Nod rutier la Drum de legătură cu graniță Ungaria; Nod rutier Avram lancu la intersecție cu DN 79; Nod rutier Chișineu Criș la intersecție cu DN 79; Nod rutier la DJ 792C; Nod rutier la Varianta de Ocolire Arad Nord; Nod rutier la DJ 7098; Nod rutier la DJ 709C și Drum de legătură cu zona industrială Arad Vest; Nod rutier la Varianta de Ocolire Arad – DN 7. Poduri și pasaje: Soluțiile tehnice au avut în vedere respectarea normelor în vigoare privind: gabaritele pe verticală peste drumuri clasificate (DN; DJ, autostradă, bretele de acces) – 5,50 m; peste drumuri neclasificate – 5,00 m; peste linii CF – 7,80 m; cursuri de apă – 1,00 m. În cadrul Proiectului sunt prevăzute 86 de poduri și pasaje. Podurile și pasajele situate pe drumul expres vor asigura câte o parte carosabilă de 12,00 m pentru fiecare sens de mers; Podurile amplasate pe DN și DJ ce traversează drumul expres vor asigura câte o parte carosabilă de 7,80 m. Podurile amplasate pe drumuri agricole/de exploatare ce traversează drumul expres vor asigura câte o parte carosabilă de 7,00 m.
Şi dotări
În acelaşi document se vorbeşte şi despre dotările viitorului drum expres. Acesta vor fi următoarele: Parcare de scurtă durată la km 21+200; Spațiu de Servicii Tip S1 la km 38+350; Parcare de scurtă durată la km 52+000; Spațiu de Servicii Tip S3 la km 78+000; Parcare de scurtă durată la km 95+600; Spațiu de Servicii Tip Sl la km 112+550, iar pentru drumul de legătură cu Ungaria sunt prevăzute două spații de servicii tip S3 (unul pe Breteaua 1 la km 6+725, respectiv al doilea pe Breteaua 2 la km 3+025). În spațiul de servicii Tip S3 se va amenaja parcare securizată, cu nivel de securizare bronz. Sunt prevăzute cu toalete, utilități specifice, spații de parcare, de odihnă, platforme pentru amenajări comerciale, platforme de cântărire, etc. Centre de Întreținere și Coordonare (CIC), Punct de sprijin: s-au prevăzut 4 Centre de Întreținere și Coordonare, primul adiacent nodului rutier cu DC 71, la km 5+440, al doilea adiacent nodului rutier Salonta, la km 32+450, al treilea adiacent nodului rutier Chișineu Criș, la Km 73+524, al patrulea adiacent nodului rutier cu DJ 7098, la Km 109+820, iar la Km 56+350 adiacent Nod Rutier cu DN 79 este un punct de sprijin pentru întreținere. Toate spațiile de servicii, centrele de întreținere și punctul de sprijin vor fi prevăzute cu sistem de iluminat public/ panouri fotovoltaice, cu spații de parcare, utilități, clădiri administrative, ateliere, depozite și stații de încărcare mașini electrice.
Finanţare europeană
Tot în proiectul de hotărâre de guvern se vorbeşte şi despre finanţarea europeană nerambursabilă de care va beneficia expresul Arad-Oradea:
„Drumul expres Arad – Oradea este introdus ca o prioritate în Programul Transport 2021 – 2027 și în Master Planul General de Transport și va contribui la ameliorarea mobilității populației și a bunurilor în interiorul rețelei TEN-T (Core și Comprehensive), prin construirea unei rețele de autostrăzi și drumuri expres, capabilă să reducă timpul de călătorie, riscurile de accidente și punerea în aplicare a proiectelor economice și de mediu durabile”, se arată în document.
Trimite articolul
XVeac nu o sa il faca.
-
Așa crezi tuuuuu “hauristule”???. Și dacă se va face vei emigra toase peremist – bolșevic – haurist definitiv în Coreea de Nord? Îmi promiți toase?
-
Tu ești exact ca George.
-
…pentru mig 29. In portalul Aradon, avem ocazia sa publicam comentarii, dar dupa cum se vede la “toas`” mig 29, cite unii dintre noi sint, mintal depasiti, sa faca un comentar respectuos, si la obiect!Cred ca sufera de oligosinapsie supranzala.-
-
Toase Ben eu am foarte limpede cu voi tasiiiii hauristi și peremisi. Dacă se face aceasta Autostrada A11 sau Dex11(sau ce o mai fii ca va avea și 3 benzi pe sens și 2 în regim de autostrada și o porțiune – cea de mijloc cu 2 benzi pe sens în regim de autostrada) voi toți bolșevicii – comuniști-hauristi de pe aici “zbogom” definitiv în Coreea de Nord ca acolo este patria și ideologia voastră. Toase Ben nu am 1 milion de vieți să vă scot bolșevismul din cap(ție, toasului cetățean și arădean și helmuth sau oți fii toți același) darrrr v-am rugat toasi de 1 miliard de ori pe aici mergeți și voi pe site-ul API”peundemerg.ro”unde sunt monitorizate toate sutele șantiere din România cu Autostrăzi, Drumuri Expres, centuri ocolitoare, reconstrucție CF, și multe alte lucrări de infrastructura din municipii și orașe. Pa toase Ben și ne vedem pe “peundemerg. ro secțiunea drumuri expres DeX 11 Arad – Oradea și după finalizare îmi trimiți o carte postala din Coreea de Nord. Este bine așa toase Ben?
-
esti din gasca lui falca si cionca? sau USR ist, dar ia mai du-te tu la scoala, ca de voi ne-am saturat. te-am provocat la o intalnire fata in fata si nu ai venit,
-
-
-
20.000eur pe metru de autostrada care nu e nici macar autostrada, in ideea in care terenul extravilan in Arad si Bihor nu depaseste 7000eur/hectar. Pe fasia de 22mp, sunt necesari in medie 25-30mc de material+ serviciu de nivelat care costa in total 1000eur max, asfaltatul nu depaseste 200eur/mp.
nu-mi doresc decat sa aiba parte de profit si industria farmaceutica din aceasta lucrare, sa le vanda cat mai multe medicamente.
Termen estimat de incepere a lucrarilor de executie ? Car este termenul de finalizare estimat ? Daca nu incepe la primavara, constructia efectiva, atunci se va finaliza dupa 2030.
-
Cetățene aici e Bolojan la butoane plus firma porr.Astia nu au chef de glume.
-
Usor cu pianul pe scari si cu “mult râvnitul Bolojan” (intrebati-i pe bihoreni cât de multumiti sunt de el dar Mai ales de cand este la cârma Judetului, isi umple conturile (el, dar si gastile din jurul sau,mai exact:acte de cumetrii.
In alta ordine de idei!
Despre acest drum Expres, niciun Municipiu, Judet, primar ori perfect NU ARE NICIUN MERIT, in realizarea lui!
Acest drum, ca face legatura cu doua autostrazi (una in Ungaria si alta in Serbia) iar in final, ea se numeste Autostrada celor 3 Mari, cu plecare din tarile baltice (Estonia) si cu sfârsit in Grecia.
Asadar, este un proiect finantat si IMPUS de catre UE.
-
Și unde m-ai provocat toase alin sau helmuth sau cetățean sau cine-oi fi:în Coreea de Nord sau în Rusia cu Putin de față? Mai darrrr educat ești toase alin? Unde ți-ai desăvârșit educația :la Ștefan Gheorghiu? Și totuși toase alin provocarea rămâne și ptr. tine :emigrați în Coreea de Nord toți toasii de pe aici dacă se va face drumul expres /autostrada A11? Dacă sunt de a’ lui Falcă se vede toase că nu ai pricepit nimic darrrr absolut nimic din ce am postat pana acuma. Și nici nu ai cum pană nu vei cunoaște măcar în parte (Ando cu cărțile lui te va ajuta) cine a construit Aradul și industria lui (evrei, armeni, unguri, nemți, etc.) nu vei înțelege nimic și tot un bolșevic peremist vei rămâne!!!!